Nadat ik zelf afgelopen februari naar Thailand ben geweest (eerste keer buiten europa) en mijn vader veel naar Indonesie is geweest, is het idee gekomen om met het gezin + aanhang een reis te maken.
Na bij een erg goede reisadviseur te zijn geweest, uitgekomen op Sri Lanka + Maladiven. We vertrekken begin mei voor een goede 2 weken (evt langer). We willen eigenlijk niet teveel vooraf vastleggen (niet iedereen vind alles leuk natuurlijk). Wat zijn echt leuke trips om te maken? en voor welke opties moet je toch een meerdaagse trip doen?
En is het online makkelijk hotels boeken? of kan dat ook beter terplekke. Voor thailand hebben we gebruik gemaakt van Greenwood Travel, wat erg gemakkelijk werkte en goedkoop was. Is er ook zo’n reisbureau in Sri Lanka?
Verder las ik dat er in mei een belangrijk boeddistisch feest is, wat we natuurlijk ook best mee willen maken. Zijn er in de periode Mei meer van dit soort speciale dagen?
Vanaf de kust kun je slechts 20-30% van de hoogtepunten als dagtrip bereiken, o.a. door de oertrage wegen en het feit dat veel attracties (o.a. Sigiriya rots, alle safaris) midden op de dag zinloos zijn door de hitte. Dus de meest logische opzet is een rondreis van een aantal dagen en daarna mogelijk nog rusten aan een strand, hoewel je voor dat laatste Maldiven zou hebben. Hoogtepunten zijn de Culturele Driehoek (o.a. Sigiriya), Kandygebied (o.a. olifanten), Kitulgala (raften en andere wilde sporten), Hill stations (Ohiya-Haputale-Ella zijn goede bases, N’Eliya is vooral leuk voor kort bezoek) en een safari; Driehoek heeft de Habarana-parken, het zuiden heeft o.a. Udu Walawe en Yala.
Hotelboekingen zijn vrij complex, zie
maar in mei veelal wel lastminute te doen; echter niet bij de hotels zelf veelal vanwege die verdoemde rack rate, zie verhaal.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
PS Vesak (volle maan) mei is inderdaad leuk vanwege grote processies (Peraheras geheten) en mooie kerst-achtige verlichting en podiums (Pandals geheten)
Dus in het kort: Korte rondreis maken (dag of 8/9?) en daarna naar de Malediven om te rusten (of in Sri Lanka een deel, Malediven een deel)
Dat lijkt inderdaad erg complex ja! dus vooral via de website die genoemd is boeken, en controleren of ze ook daarbij aangesloten zijn
We wilden eigenlijk terplekke boeken/regelen, maar dat is dus niet zo handig? je kan beter vooraf een Driver regelen? en zelf vooraf ook de hotels regelen? of kan de driver dat?
–> dus vooral via de website die genoemd is boeken, en controleren of ze ook daarbij aangesloten zijn
Snap ik niet. De FAQ meldt twee boekingsmethodes:
a] Onafhankelijke websites zoals Expedia/Bookingcom/Agoda. Essentieel als maatstaf of de prijzen fair zijn, maar m.u.v. bij een aantal grotere plaatsen niet de voorkeur o.a. omdat ze geen halfboard kunnen boeken.
b] Reisbureau’s, zowel in Lanka (zoals Aitken Spence en Luxe Asia en Paragon) of in Nederland. Kunnen gewoon meer dan de sites en geven vaak ook betere kamers, maar prijs voor logies/ontbijt zou niet hoger mogen liggen dan 10-20% boven a].
De SL bureau’s zouden bij het lokale Tourist Board aangesloten moeten zijn ja en goede chauffeur/gidsen moeten daar ook hun diploma van hebben.
–> We wilden eigenlijk terplekke boeken/regelen, maar dat is dus niet zo handig?
Voor de hotels kan het prima maar dan moet je al wel vantevoren een goed reisbureau geregeld hebben danwel besloten hebben alles via die boekingssites te kunnen doen. In mei moeten er kamers genoeg zijn.
–> je kan beter vooraf een Driver regelen? en zelf vooraf ook de hotels regelen? of kan de driver dat?
Ter plekke krijg je goede chauffeurs maar zelden of nooit chauffeur/gidsen, die zijn maanden tevoren geboekt. Hotels zie boven, kan ter plekke. En freelance chauffeurs kunnen ook als reisbureau fungeren ja al hebben ze daarvoor meestal een zakenpartner, rijdend bellen is ook aldaar niet de beste manier van rijden én van communiceren :nadenken:
Ga de boekingssites even doorsneupen, om een idee van de prijzen te krijgen. Een Chauffeur/Gids zal ik ook naar op zoek. Heb al heel wat voorbij zien komen hier op het forum. Maar eens even doorspitten.
Krijg er in ieder geval zin in! (Vorige vakantie ben ik ook meer dan een maand aan het googlen geweest met alle opties/reisroutes etc.)