Met de trein van Bangkok naar het Noorden

Hoi,

3 januari arriveer ik in Bangkok om tot augustus in Azië rond te reizen. Ik ben vorig jaar in Bangkok en Zuid Thailand geweest, dus wil nu het Noorden verkennen. Omdat ik niet direct in één keer door wil gaan naar Chiang Mai had ik het idee in ongeveer 2 weken met de ‘reguliere’ trein richting het Noorden te gaan, om daar wat minder toeristische hotspots aan te doen. Via Seat61 heb ik al het een en ander kunnen vinden, maar misschien hebben jullie ook tips? Plaatsen die ik aan kan doen, overal in Thailand, als het maar richting het Noorden is (dus alle behalve Zuid ;))

Nou je kan misschien halte houden in Ayutthaya tijdens je doorreis naar Chiangmai?
Daar kan je een dagje of 2 verblijven en de oude ruines bezoeken,zelf heb ik dit gedaan in het verleden.
Je kan eventueel een fiets huren om de sites te bezoeken,vele hostels in Ayutthaya verhuren fietsen.
Ook op de weg naar Chiangmai kan je eveneens halte houden in het stadje Lopburi.
De stad is vooral bekend door de Makaken (apen)die er rondwandelen,andere bezienswaardigheden zijn de apentempel van Lopburi en het Nationale Museum van Narai is zeker een bezoek waard.
Zou zeker de stad Lampang aankruisen in je agenda (de enige stad in Thailand waar je nog met paard en wagen ritjes kunt maken)
Als je zelf wilt rijden kun je op diverse plekken in de stad motoren en fietsen huren.
Vergeet zeker niet de mooie tempel Wat Phrathat Haripuncha te bezoeken! (zie foto hieronder)
Wat Phra die Hariphunchai een van de meest opvallende tempels in Lampang.
En indien je deze tempel bezoekt kan je aan de overkant de Hariphunchai National Museum een bezoekje brengen,je bent er nu toch.

http://www.chiangmai1.com/chiang_mai/images_d_h/haripunchai.jpg

Bedankt voor de tips! Ayutthaya heb ik vorig jaar al eens bezocht, dus die sla ik dit keer denk ik over.

wat is seat61, en hans 007 zal je wat andere tips kunnen geven over het noorden, ik heb van hem allerlei info gehad die meer van de gebaande paden afgaat, hij heeft veel gezien in Thailand.

Wist niet dat je al Ayutthaya bezocht hebt in het verleden,maar lopburi en Lampang zijn ook aardige plaatsen om aan te doen.
Buiten de mooie tempels (Wat Phra That Lampang Luang :zie foto beneden)kan je ook de Thai Elephant Conservation Center and Hospital bezoeken.(ligt buiten de stad 28km maar er rijden bussen naar toe.)
Het revalidatiecentrum is opgericht om olifanten, die gewond zijn geraakt, te helpen.
Naast het revalidatiecentrum ligt het trainingscentrum voor olifanten.
Hier worden olifanten en hun begeleider, de mahout, opgeleid om in de bosbouw te werken.
Twee maal daags wordt hier een show gegeven.
Lampang is een rustige stad, verwacht er niet veel uitgaansleven,de meeste cafe’s en restaurantjes vind je aan de Thanon Tipchang.

Ja, ik moet zeggen dat er te weinig leuke steden aan de lijn liggen om je twee weken te kunnen vermaken, zeker als je Ayutthaya reeds hebt gehad. Buiten het reeds genoemde Lopburi en Lampang is ook Phitsanulok wel een kort bezoek waard.
Het is een relaxte stad, en de hotelk-concurrentie is scherp, dat is voordelig.

's Avonds bouwen tussen de clocktower en de Nan rivier eetstalletjes op die Phak boeng loy faa verkopen.
Letterlijk betekent dit '“vliegende groente”. De groente wordt in een wok bereid en dan in een soort werpwerktuig
gelegd waarna het meters door de lucht vliegt, om (als het goed is) te landen op het bord van degene die het moet gaan eten.
Dit schouwspel mag je niet missen !! Je kunt het ook zelf bestellen, natuurlijk.

Hans.

Nou ik had slechte ervaringen gehad met Phitsanulok Hans,(De befaamde busrit van Chiangmai naar Nong Bua Lamphu)
Had daar op een plaatselijke eetstalletje een voedselvergiftiging opgedaan.
Dus oppassen geblazen daar als je iets gaat eten!!! “sommige” spreek niet allemaal nemen een loopje met de hygiene.

seat61.com is een website met allerlei trein-info in onder andere Azië, erg handig!