Met de fiets backpakken?

hey ik ben maarten en eind 2012 ga ik voor 1 jaar nieuw zeeland met een travel-work visum.

omdat ik al die busmaatschappijen nogal duur vind voor wat het eigenlijk is en ik niet met de auto kan rijden had ik er aan gedacht om nieuw zeeland met de fiets te ontdekken. is die realistisch?? zijn de wegen in goed staat??? letten de auto’s op fietsers?? is het uberhaut veilig?
en wat zou dan het beste zijn mijn fiets van hier meenemen naar nieuw zeeland of daar te plaatsen een fiets kopen en dan nadien proberen door te verkopen?
ik had er ook gedacht ook gewoon te voet te gaan met mijn backpack omdat ik toch tijd genoeg heb maar ik weet ook niet of dit te doen is

graag had ik jullie mening gehad omtrent transport in nieuw-zeeland

alvast bedankt

Hallo,

De auto’s zijn hier niet gewend aan fietsers dus echt superveilig is het niet. Dat is ook de rede dat ik nog steeds niet fiets in NZ. Verder is het verplicht om een helm te dragen ik weet niet wat voor fiets je hebt maar je hebt hier een moutainbike nodig om hier over de bergen te komen. Bus is hier helemaal niet zo duur heb je wel goed gezocht er zijn namelijk verschillende opties en als je jong bent kun je zelfs goeie kortingen krijgen.

misschien heb ik niet goed gezocht maar ik heb het bekenste genomen en dat is stray. ik heb even gecheckt en voor een maximum pass van maar 28 dagen voor beide eilanden betaal ik 638 euro. persoonlijk vind ik dit wel veel. misschien is dat wel een normale prijs maar persoonlijk vind ik dit wel duur.
en het ding is dat je ook altijd gebonden bent aan een route als je met de fiets gaat heb je zowiezo ook al meer vrijheid (denk ik dan)

ik rij hier in belgie ook met een mountainbike rond dus moest ik een fiets daar kopen zo het ook een mountainbike zijn en dan denk ik dat ik voor 638 euro al een deftige mountainbike ter plaatse kan kopen waar ik dan een jaar mee kan rondrijden

dat is natuurlijk mijn denkwijze. deze kan misschien compleet verkeerd zijn om dat ik niet zoveel ervaring heb met reizen en al zeker niet in nieuw-zeeland :slight_smile:

Hallo,

Er zijn veel meer busmaatschappijen hier een aantal URLS

http://www.magicbus.co.nz/

Je moet goed zoeken naar de deals en op je leeftijd zitten vele goedkope deals bij.
Met de bus heb je ook genoeg vrijheid waarom omdat je van die passen kunt kopen en dan 1 dag voor vertrek kunt bellen die rijden continu rond. Wat je ook kunt doen is via trademe een maatje zoeken om mee rond te reizen.

ik heb zelf vorig jaar ook met stray rondgereisd, en het is een buspas voor MINIMAAL 28 dagen. je mag deze pas dus het GEHELE JAAR gebruiken en ook meerdere keren dezelfde route doen!!!

ideaal als je het mij vraagt!

groetjes afke

Ik woon in Amsterdam en ben echt gewend overal heen te fietsen, maar vond het fietsen in Nieuw Zeeland niet goed te doen…
Automobilisten letten niet goed op je en het is vaker voorgekomen dat ik weer bijna werd aangereden.
Hier zijn ze veel meer gewend aan fietsers en hebben we goede paden.
Als je de bus te duur vindt, kun je ook altijd gaan liften…
Ik ben van februari 2010 tot half april dit jaar in Nieuw Zeeland geweest.
En helemaal verliefd… kan niet wachten weer terug te zijn!
Ben in 17 dagen het hele zuidereiland doorgegaan… liftend…
Je komt dan weer in andere gebieden dan waar je als gemiddelde toerist naar zou gaan en je leert weer over de mensen.
Slapen op de stranden met een kampvuur… the outdoor ways…
Voor een rit van Wellington naar Auckland pakte ik wel de bus. Die is niet duur (NZD35) en je duurt er 13 uur over.
Achteraf was ik misschien toch goedkoper af geweest met een pas.
Heb het traject Auckland-Wellington vaak afgelegd en de losse trips daarnaast hadden wellicht in de kosten kunnen schelen.
Vrienden van me doen een gemstone trail, waarbij ze toeristen meenemen door het zuidereiland met een busje naar de mooiste plekken en buiten eten/slapen en edelstenen zoeken waaronder de maori pounamu (greenstone, soort jade). Ze hebben beschikking over een boot en helicopter in het zuiden. En hebben goede banden met de tribes, waardoor ze op leuke plekken mogen komen…

Ik heb geen ervaring met de bussen. Hierover kan ik me niet uitspreken.

Als je het met de fiets zou doen moet je wel eens de afstanden bekijken. Alles ligt nogal ver uit elkaar. Met de fiets moet je dus goed plannen waar je heen gaat. Je moet dus zeker zijn dat je een slaapplek tegenkomt (tenzij je ook nog je tent gaat meenemen) en er eet-voorzieningen zijn.

Maarten,

leestip voor je: oud bier en krokodillen van Roff Smith over zijn rondreis (per fiets) door Australie, vet boek.

Ik zat al een tijdje te denken, daar is toch zelfs een boek over…
Lonely Planet Cycling New Zealand guide

Bedenk dat het lastig kan zijn om je fiets door de douane te krijgen - alles moet brandschoon zijn en grote kans dat ze hem meenemen om nog weer even te checken en desnoods te poetsen. Neem dus voldoende extra olie e.d. mee, als er maar een beetje zand aan zit, zullen ze waarschijnlijk alles eraf poetsen.

Wat ik zo verder op het internet lees, is dat het vrij simpel is om je fiets af en toe mee te nemen op de bus (wel even van tevoren bellen) en dat de meeste hostels ook wel een dagje op je fiets willen passen als je een dagje wat anders doet (wel even van tevoren bellen).
Het is misschien wat extra geregel, maar je bent niet de enige die het doet en het is zeker mogelijk! :smiley:

Ik vind het een geweldig idee. Als je van fietsen houdt, waarom niet? Ik moet wel zeggen dat het helaas niet altijd even veilig is maar wel een super ervaring natuurlijk. Er zijn genoeg mensen die met de fiets door NZ trekken en ik zou daarom niet weten waarom je het niet zou doen. Zou wel daar een fiets kopen omdat het met het importeren helaas niet zo makkelijk is.

Ik heb zelf een hele tijd voor Stray gewerkt en begrijp waarom je dit niet wilt doen. Om de plekken te zien waar niet alle toeristen komen reis je of met

nakedbus of intercity: bussen die van plaats naar plaats reizen
BaconandEggsTours: maximaal 10 mensen, kamperen en hostels waar je op de meest afgelegen plaatsen komt. Het enige is wel dat het maar een 25 dagen tour is. Wel heel gezellig natuurlijk en genoeg mogelijkheden om locals te leren kennen.

Ik heb NZ rondgereist en ben dan ook de eigenaar van deze laatste tour die ik hier zojuist heb beschreven :slight_smile: Naast dit natuurlijk aan te bevelen kan ik je ook een paar adressen geven van boerderijen en mensen waar je zou kunnen verblijven :slight_smile: Laat maar weten wat je nodig hebt, wil je graag helpen om NZ optimaal te kunnen beleven!

Groetjes, Kimi

bedankt voor de reacties alvast

maar even terug komen op die bussen. afkeseinstra zegt daar dat het passen zijn voor minimum 28 dagen. hoe gaat dat dan juist in zijn werk want op de site van stray en andere geraak ik er ook niet echt aan uit. is het zo dat je pas blijft gelden tot je al die 28 dagen hebt opgebruikt of is het dan je in die 28 dagen zoveel bussen mag nemen als je wilt maar het na 28 dagen op is??

ik ben er wel nog altijd niet uit of ik nu met fiets ga of niet. lijkt mij langs de ene kant wel leuk en tof om zelf eens tot bezinning te komen en je eigen ding doen maar langs de andere kant denk ik dat met zo een bus, liften,… meer sociale contacten zijn en dan je meer andere culturen leert kennen enfin gewoon meer levenservaring misschien opdoet door met andere mensen te spreken en dingen te doen dan alleen op een fiets het land doorkruisen.
maar ik heb nog tijd om alles rustig te bekijken.

btw: wat zijn jullie ervaringen met verschillende reisorganisaties bv WEP, travel active etc. want daar moet ik ook nog altijd een knoop doorhaken

Hoi Vanyar,

Ik heb geen ervaring met de door jou genoemde organisaties, maar wel met het op eigen houtje gaan en dat is me prima bevallen!
Nieuw-Zeeland is niet het soort land waar je snel in 7 sloten tegelijk loopt: met een gezonde portie Hollandse nuchterheid kom je al een heel eind.

Verder staat het antwoord op je vragen over de bussen misschien hier?
Groetjes, Cyriellie

thx voor de link.

een gezonde portie Hollandse nuchterheid… spijtig genoeg ben ik een belg :wink:
de uitdrukking snel in 7 sloten tegelijk lopen is me dus ook niet bekend^^

Kijk eens aan een landgenoot met dezelfde ideëen.
Dit wil ik ook absoluut doen na mijn studies (1 jaar Australie en NZ)
Ik zou gewoon gebruik maken van het vervoersmiddel wat je die periode het beste ligt. Als je daar voor een jaar bent, kan je nog een tweedehands fiets kopen icm openbaar vervoer op andere dagen.
Als je er voor een maand naartoe trekt zou ik ook zoveel mogelijk proberen te plannen. Maar in jouw geval zou ik, zeker wat betreft vervoer, het gewoon op je laten afkomen.

Laat zeker iets weten als je terug bent!

Je mag wel wat nuchterheid lenen hoor, ik heb nog genoeg over.
En wat grappig dat jullie die uitdrukking niet kennen, hebben jullie wel een soortgelijke?

Mijn vriend heeft veel rondgefietst in NZ, hij is een deel van het noord en deel van het zuid eiland over gefietst en dit is hem erg goed bevallen.

hallo!

Ik ben ook van plan om in nieuw zeeland rond te reizen (6 december-5 februari) en zit er ook aan te denken om misschien met een fiets te gaan. Weet iemand misschien een marktplaats site in nieuw zeeland? wil kijken of er goede tweedehands tourfietsen beschikbaar zijn voor niet al te veel euros.

groeten Bart

he hoi,

TradeMe is de plek om een fiets te vinden! Bijna hetzelfde als Marktplaats en Ebay maar met een relaxed Kiwi tintje eraan.

Veel geluk!

Kim

ps. wil je trouwens liever met een echte exclusieve tour reizen ga dan naar Bacon and Eggs Tours. Exclusief en een niet te vergeten avondtuur.