In september gaan wij met z’n tweeën een rondreis met een camper maken van San Francisco naar San Francisco. Deze route hebben we in gedachten:
Camper ophalen, naar Yosemite
Monolake
Las Vegas
Las Vegas
Zion
Bryce
Capitol Reef
Arches
Monument Valley
Grand Canyon
Lake Havasu City
Los Angeles
Los Angeles (Disney)
Santa Barbara
Pismo Beach of San Simeon?
Montery/Carmel
San Francisco
SF (Alcatraz bezoeken)
Camper inleveren
Ik ben heel benieuwd of dit haalbaar is met een camper (we willen zoveel mogelijk zien in deze 18 dagen). Zijn we nog belangrijke plekken vergeten? Wat is leuker om een dagje te verblijven, Pismo Beach of San Simeon?
Heeft iemand nog tips voor betaalbare, maar goede campings?
Ik heb de route in omgekeerde volgorde gedaan in 2010:
Joshua Tree
Grand Canyon Zuid-rim
Page
Canyonlands
Arches
Bryce Canyon
Zion
Grand canyon Noord-rim
Coral Pink Sand Dunes
Las Vegas (2 nachten)
Death Valley
Sequoia Kings Canyon
Yosemity
Mono lake
Bodie State Park
SF (4 nachten)
Monterey
LA (2 nachten)
Wij hadden een volle maand met een auto gereisd (veel motel en of en toe hotel) en onze conclusie was achteraf dat we de lijst best met de helft hadden kunnen inkorten. De afstanden zijn zo immens en de Nationale Parken zijn best indrukwekkend, je zou niet bv. een halve dag moeten uittrekken voor de meeste parken. De Grand Canyon hebben wij van beide rims bekeken en in totaal 3 dagen voor uitgetrokken. Je zult misschien denken dat dit lang is maar wij vonden het heel spijtig “door” te moeten. We hadden best nog met een groep een wandeltocht naar de vallei willen maken (=overnachting).
En bijvoorbeeld San Francisco is misschien wel de mooiste stad van de Verenigde Staten. De Victoriaanse huizen, de parken, de natuur om de stad heen (Mt. Tamalpais), de markante wijkjes, Fisherman’s Wharf met zijn unieke Pier 39 (zeehonden). Deze stad vraagt om erkenning, maw niet in 1 0f 2 dagen er doorheen vliegen, je mist veel te veel.
Je neemt veel te veel hooi op je vork en onderschat de afstanden.
Ik heb min of meer hetzelfde rondje gedaan, maar keuzes gemaakt voor langer verblijf op de echt interessante plekken.
Dat was:
Yosimity 3 nachten
Death valley 1 nacht
Las Vegas 4 nachten
Grand Canyon 3 nachten
Los Angeles 3 nachten
San Simeon (Hurst Castle is echt geweldig!) 1 nacht
SFO 3 nachten
Als je meer natuur wilt dan pak je Bryce erbij of Zion en neem je Las Vegas wat korter.
Je heb tal “gehakt” in je route maar er zijn vraagtekens.
Waarom Death Valley niet op de kaart. Je komt er langs via route Mono Lake -Las Vegas. Dit geweldig desolate landschap wil je toch niet missen? Dit kost je wel een dag.
Waar is Bryce Canyon gebleven? Dit is volgens de mening van de meeste mensen de onbetwiste nr. 1! Zeer markant, wij zijn er speciaal een dag terug gegaan. Kost je dus 1 of 2 dagen.
Trouwens, die highway 101 (coastal highway) die je wit gaan rijden (Pismo beach, Monterey) is zeer pittoresk en verloopt daarom vrij traag. De 800 km van LA naar SF duurt als je niet wil racen tenminste 2 dagen. neem daar Pismo en Monterey bij in je calculatie en tel er een dag bij op. Wij waren met het bezoek aan het aquarium van Monterey en de omgeving 1,5 dag zoet.
Alcatraz is leuk en reken tenminste op 5 tot 6 uur. Mijn advies: trek 10 dagen meer uit voor je trip of snijd LA er in zijn geheel uit ten gunste van SF.
Mono Lake is prachtig doch Stil, als een foto bevroren. De kalktorens zijn prachtig en je kunt vlak in de buurt (20 min) nog een krater bezoeken. Maar je moet in mijn ogen een echte natuurliefhebber zijn. Mijn reispartner was meer geïnteresseerd dan ik, zij is dan ook een grotere natuurliefhebber. Wij hebben bij Mono Lake een uur of drie rondgezworven en zijn toen vertrokken naar het cowboy-stadje Bodie State Park.
Death Valley is op de kaart een zekere rechte naar Las Vegas, alleen je hebt de keus om erom heen te rijden of er doorheen. Er doorheen zal langzamer gaan, vanwege het prachtige verlaten landschap met af een toe een verdwaalde wolf die oversteekt. Je wilt dan toch even kijken bij Badwater (laagste punt) waar een exodus van mensen te zien valt (ze lopen over het zout om het te bekijken). En er is natuurlijk nog meer te zien (Google).
Die uitspraak dat Bryce Canyon op Grand Canyon lijkt klopt echt totaal niet, hebben deze mensen wel gekeken? Misschien is alles een rots voor hen.
Nee, Bryce Canyon is zoiezo natuurlijk stukken kleiner en de aardlagen zijn er veel jonger en anders van vorm. Bryce Canyon is echt uniek te noemen met zijn “kerkorgel-formaties”.
Grand Canyon is in één woord imposant, de moeder der imposante parken. Dit heeft niet zozeer te maken met speciale rotsformaties, maar met zijn hoge ouderdom (de oudste lagen komen aan de oppervlakte) en het begrip grootte. De omvang icm de oudheid maakt je nietig. Je moet hier natuurlijk wel bij stil staan en het niet als een Hollywood-decor beschouwen want dan zal nooit iemand geïmponeerd zijn.
En bedenk dat in de VS er wordt gecruised, geen jakkerend verkeersgedrag en dit werkt voor de meeste mensen aanstekelijk. Wij hadden al heel snel het gevoel dat “Europeans” qua autorijden nog veel kunnen leren van de Amerikanen.
En houd er rekening mee dat in deze geweldige omgeving (3 of 4 staten) om elke hoek weer iets moois te zien dus (je schema niet te strak stellen).
In de eerste helft van september verbieden sommige verhuurbedrijven het om met een RV door Death Valley te rijden. Lees eerst de voorwaarden in je huurcontract.
Ik heb even bovenstaande beetje doorgelezen… mijn tips…
Je neemt idd veel te veel hooi op je vork. Diue afstanden zijn wij niet gewend. Ik zelf heb 6 mnd in LA gewoond… ken de west coast vrij goed… Heb zelf 2x van LA na San Fran gereden. beide keren verschillende routes.
Mijn tips: Ik zou v9or Yosemite zeker 3 dagen mis meer uit trekken. Het ligt er natuurlijk wel aan of je echt een natuur mens bent. Ik houd namelijk wel van mooie natuur. De watervallen zijn daar echt indrukwekkend.
Las Vegas 4 dagen? Ik zelf vind LV echt GE WEL DIG. Het ligt er natuurlijk aan met wat voor een doel je er heen gaat. Ik ben zeker 5x in LV geweest maar meer om te stappen. Als je 4 dagen gaat, gaat het je snel vervelen denk ik… LV is leuk om hoogstens 2 nachtjes op doortocht te blijven.
Ga je na Grand Canyon? Kijk eens na een helicopter vlucht… heb ik gedaan 2x zelfs, echt schitterend!
Wat betreft death valley, ik ben er zelf ook gweest. Wat leuk om te zien, maar had er meer van verwacht.
Kijk ook eens naar Seqoia. Staan reuze bomen. Ik ben er zelf niet geweest, daar baal ik overigens wel van.
Verder zou ik ook Page aanraden!
Als je van LA naar San Fran gaat rijden is dit met een camper idd 2 dagen. Ik heb het ook in 2d gereden. OVerigens wel met een auto, maar ik kon ook pas na het werk, in de middag aanrijden. Onderweg zijn er hier vele mooie dingen te zien. 18 miles drive. Het ligt er natuurlijk maar net aan waar je van houd. Ik ben zelf niet zo van kasteeltjes e.d. Koop de Lonely Planet daar heb ik veel aan gehad.
In september is niet veel over van de watervallen in Yosemite (mei/juni is de tijd daarvoor) maar er is nog steeds genoeg te zien en te doen. Zorg er wel voor dat je een reservering in Yosemite hebt.
Ik ben afgelopen jaar in september in Yosemite geweest… nou die watervallen lagen echt NIET leeg he.
Wat betreft het reserveren, dat raad ik ook zeker aan ja!
Wanneer je in september in de nationale parken wilt staan, zul je nog steeds van te voren moeten reserveren. De campgrounds zijn dan namelijk nog steeds vol
wij komen net terug van een geweldige reis door de west kust van Amerika.
We hebben afwisselend gekampeerd en motels bezocht.
We waren heel laat met de beslissing dat we deze reis gingen maken, vandaar dat we de campings in de parken niet meer konden boeken.
Wellicht hebben we veel mazzel gehad, maar we hebben in Zion, Bryce, Grand Canyon, Kings Canyon, Sequioa nat park en in Yosemite wel gewoon een kampeerplek gevonden.
Het zal schelen dat wij met 2 kleine tentjes waren en niet met een camper.
De kampeer plekken zijn in 1 woord geweldig. Grote plekken ,met prachtig uitzicht.
Wij vonden vooral Bryce en Kings Canyon en Giant Sequioa s erg mooi.
In Yosemite waren de meeste watervallen redelijk droog.
Wij zijn hier 20 jaar geleden ook geweest, en toen waren de watervallen mega indrukwekkend, nu niet meer dan een straaltje.
Wat wij ook zeker een aanrader vinden ins Antelope Canyon bij Page, zo indrukwekkend. En als ik je reis zie zou ik zeker sommige dingen schrappen om voor de overgebleven dingen meer tijd te hebben. Doordat wij weinig tot niets geboekt hadden waren we heel vrij in onze planning en dat was heerlijk want we hebben terplaatse toch regelmatig besloten ergens langer te blijven.
Voor tentjes is dat inderdaad anders dan voor campers. Met een camper zijn plekken beperkter, en met name Yosemite heeft nog een aantal tent campings.
Voor een tentje is er al snel plek.
Voor Yosemite Park hebben wij ondertussen gereserveerd bij North Pines. Er was nog maar 1 RV-plek beschikbaar. De rest gaan wij denk ik ook gewoon op de bonnefooi, omdat ik nog niet precies hoe ver wij per dag kunnen rijden. Er zijn trouwens heel veel leuke ‘apps’ verkrijgbaar voor campsites en algemene informatie over de national parks. dat is misschien wel handig voor onderweg. ik ben benieuwd !!!
Leowe, je schreef dat jij in september deze reis ging maken.
Welke route heb je uiteindelijk gedaan en hoe is dat bevallen?
Wij gaan volgend jaar in september/oktober ook een soort gelijke route rijden,
alleen in een andere volgorde.
Wij zullen een camper huren in Las Vegas, ten eerste omdat wij eerst 5 dagen gaan raften in
de Grand Canyon en ten tweede omdat ik heel graag in Las Vegas in een thema hotel wil overnachten.
Hallo Hans en Karin,
Wij hebben de volgende route gedaan:
Camper ophalen, boodschappen doen
SF - Naar Yosemite rijden
Yosemite
Yosemite (via Tioga Road, Big Pine, boven Death Valley langs) - Las Vegas
Las Vegas
Las Vegas
Las Vegas - Zion
Zion - Page
Page
Page - Monument Valley
Monument Valley - Grand Canyon
Grand Canyon - Barstow
Barstow - Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles - Monterey
San Francisco
San Francisco
SF (Alcatraz bezocht 's avonds)
Camper inleveren
Deze route is goed bevallen. Al hadden we nog een nachtje langer in Grand Canyon willen blijven en dan hadden we Monument Valley willen schrappen, tenminste de overnachting. Ook zijn we een nacht langer in Las Vegas geweest dan gepland, omdat we vanuit Yosemite in één keer zijn doorgereden. In LA wilden we naar Disney, maar daar hadden we geen zin in, dus LA 2 nachtjes in plaats van 3.