Ik stap 22 juli in het vliegtuig ri. Changji en verblijf daar bij een vriendin, in haar huis. Maar ik kwam dit bericht tegen op het net, nou is mijn vraag heb iemand hier ervaring ermee of sla dit bericht op familie of vrienden die niet van Chinese komaf zijn ? Nou is mijn vraag, moet ik dit mijn vriendin laten doen, hier onder voeg ik het bewuste bericht erbij.
MELDPLICHT IN CHINA
Verblijf van korte duur
Alle buitenlanders die houder zijn van korte duur visa ( andere dan verblijfsvergunningen) zich dienen aan te melden bij het lokale politiebureau, telkens wanneer zij na een verblijf buiten China en ongeacht de duur van de reis, China terug binnenkomen. Bij verzuim zullen boetes tot 10.000 Rmb worden opgelegd.
Indien u vrienden of familieleden hebt, die naar China komen en bij u thuis logeren, dient u hen ook binnen de 24 uur na binnenkomst in China te registreren bij het dichtstbijzijnde politiebureau*.
Hierbij dienen volgende punten in acht genomen te worden:
- bezoekers moeten zich niet persoonlijk aanmelden.
- bezoekers kunnen een volmacht geven aan iemand anders om het voorlopig verblijfsformulier (temporary residence form) in te vullen in het politiestation.
- om je / iemand aan te melden bij de politie dien je in het bezit te zijn van:
- Paspoort van de aan te melden persoon, met geldig visum + kopie
- Kopie van de huurovereenkomst van uw woning
Het consulaat raadt u ten stelligste aan om op voorhand contact op te nemen met het politiekantoor om bevestiging te krijgen aangaande de bovenvermelde informatie.
Voor reizigers die in China in een hotel logeren, stelt de registratie in principe geen probleem gezien het hotel de aanmelding automatisch voor hen doet.
Alvast bedankt voor evt. info van jullie. Groetjes Rene