Help, emigreren naar China!

Ik wil gaan emigreren naar china, mijn vriendin is chinees en we willen gaan zamen wonen, wat zijn de dingen die ik moet weten. is het sowieso al wel mogenlijk, wie heeft er ervaring mee en wie kan mij er bij helpen waar moet ik starten.

B.v.d

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ben je al bekend met het forum van Geledraak.nl? Daar zal zeker iemand je vraag kunnen beantwoorden.

Ambassade?

1.Papierwinkel
Uiteraard heb je een visa nodig. Je kan kiezen tussen een toeristenvisa of een werkvisum (er zijn nog meer types, maar dit zijn de belangrijkste). Voor een werkvisum moet je ondersteuning krijgen van een chinese werkgever. Een werkvisum betekent dat je ter plaatse in China ook heel wat papieren moet regelen of laten regelen (werkvergunning en ‘residentie’-vergunning en gezondheids-document).
**
2.Vlucht**
Uiteraard een vliegticket… of met de trein als je avontuurlijk bent (ongeveer 2 weken onderweg met de trein). Toeristenvisum vereist meestal heen en terug. Met een werkvisum kan je een enkele reis boeken.

3.Aanmelden bij aankomst
3.1 Je meld je best aan bij aankomst in China op de ambassade. Op deze manier kunnen ze je contacteren en weten de instanties dat je niet langer in Nederland of Belgie bent.
3.2 In geval van werkvisum moet je je tevens aanmelden bij de lokale politie om je adres in China door te geven. Dit is een vereiste voor je ‘residence permit’.
Hoe dan ook is het aan te raden om ondersteuning te hebben van een chinees persoon ter plaatse (je chinese vriendin is een extra hulp…)

4. Woonst
Best start je je zoektocht online voor vertrek. Maak dat je een paar adressen hebt die je kan bezoeken. Bij aankomst vraag je rond of er apartementen/studio’s beschikbaar zijn.
Belangrijk! Real-estate agents vragen een commissie die kan oplopen tot een maand huur.
Belangrijk! Meestal betaal je voor een apartement een waarborg van minsten 1 maand (soms 2 maanden). Huurcontracten zijn steeds minimum 1 jaar (verbreek je je contract ben je je waarborg en voorafbetalingen kwijt).
Belangrijk! Meestal betaal je huur per 3 maand (en niet maandelijks zoals wij dat gewoon zijn).
Nog meer belangrijk! Zoek goed voor je iets tekent en controleer het apartement voor je iets tekent.
Betaling van de waarborg en huur gebeurt meestal cash ; maak dat je wat centjes meehebt als je in China aankomt.

5. Werk
Altijd makkelijk als je vooraf wat contacten legt per email. Het makkelijkst kan je een job bekomen in China via relaties.

6. Taal
Niet overal in China spreekt men engels, zelfs niet in de grootsteden. Een woordje chinees leren zal je zeker en vast helpen.

Deze leidraad is alvast niet volledig, maar ik denk dat het een aantal goeie richtlijnen bevat. Mocht je bijkomende vragen hebben, aarzel niet om een mailtje te sturen : info@china-reis.nl of een belletje te geven : +86 139 179 20802

als je niet getrouwd bent en geen vast werk hebt word het heel moeilijk om in china teverblijven voor langere duur neem contact op met de ambasade in of guangzhou of in peking daar weten ze alles van dit soort dingen af

Bedankt voor de reacties, ik woon ondertussen al meer dan een jaar in china, en het viel allemaal reuze mee. paar maandjes HK tripjes voor een L visum, en ondertussen getrouwd dus multi entry jaar visum nu, woning hadden we al, en werk was binnen een week geregeld. werk ondertussen al een jaar bij de zelfde baas, en het bevalt mij meer dan goed, zowel het werk als het salaris.

Gr.

Van uit Sz