Van mijn huidige werk hier in Nl kan ik de maand MEI vrij krijgen om vrijwilligerswerk(in de kinderopvang) te gaan doen+spaans te leren en het liefst ook wat excursies. Of 2 maanden de maanden Oktober en November.
Nu wil ik inmiddels naar Peru toe, ik begrijp dat kwa klimaat Mei het fijnste is hier, klopt dat een beetje?
Wat zouden jullie doen?? In Mei gaan, of wat langer te tijd nemen en wat later vertrekken??
Ik kan de keuze maar niet maken zelf, dus daarom wil ik dolrgaag adviezen!!!
Mei is de gunstige maand omdat er dan geen regen valt in de Andes. Bovendien is het toeristisch hoogseizien nog niet echt begonnen, zodat het nog redelijk rustig is.
In oktober / november begint het regenseizoen in de bergen en dat kunnen zware buien zijn met tijdelijk geblokkeerde wegen vanwege omlaag gekomen gesteente en modder. Het hoogseizoen is dan voorbij en het is ook dan redelijk rustig.
Maar als het erg belangrijk voor je is om van de twee maanden in plaats van één te profiteren, dan is oktober/november ook goed mogelijk. http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Dat klimaat had ik ook begrepen inderdaad, dat is inderdaad echt wel wat voor te zeggen dan. Thanks!!! En, de website van je, is een bed en breakfast?? Zit dit in Lima, of ook in Cusco??
Bedankt,groetjes, Ita
Ja, dat is een bed and breakfast. Van Ana, dochter Angie en zoon Harold. In Lima, niet in Cusco. Zelf ben ik er een aantal maanden per jaar te vinden in verband met een aantal humanitaire projecten in Lima. Casa Ana is ook te vinden op facebook met wat meer informatie. http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Ik vind persoonlijk 1 maand wel erg weinig voor die drie activiteiten! Alleen al om een beetje redelijk Spaans te leren (dat je ook echt wat kan verstaan en terugzeggen… :)) heb je wel minstens 3 weken nodig, tenzij je echt een talenwonder bent of al voorkennis hebt (bv. al eerder cursus in NL gedaan, of al kennis van Italiaans ofzo). Zelf heb ik best wel gevoel voor talen maar heb ik meestal wel 4 weken met 20 uur les per week + veel oefenen met locals nodig, voordat ik echt genoeg basics onder de knie heb om te kunnen kletsen met de mensen (meer dan alleen maar de weg vragen).
Voor excursies zou je kunnen kiezen voor de ‘Amerikaanse manier’: in twee weken de Gringo Trail (alle highlights in het zuiden) afraffelen.
Wil je liever op een relaxte manier een aantal highlights zien, dan is 3 weken al fijner, of 4 weken als je ook iets meer wilt zien dan alleen de erg toeristische (maar daarom niet minder mooie) highlights.
Vrijwilligerswerk… tja voor wie doe je het eigenlijk als je maar zo weinig tijd hebt? Tegen de tijd dat ze jou hebben ingewerkt, leren kennen, aan je gewend zijn, ga je alweer weg. Misschien kun je beter in Nederland (of België als je daar woont) vrijwilligerswerk zoeken waar mensen veel langer wat aan hebben (en niet alleen jij zelf voor op je curriculum vitae). Ook hier leeft een schrikbarend aantal mensen onder de armoedegrens. Verder zou je vluchtelingen of bejaarden of dieren kunnen helpen… zat te doen!
Sorry hoor maar ik denk dat vrijwilligerswerk alleen nuttig is als je bijvoorbeeld een half of heel jaar gaat helpen.
Zelf heb ik twee keer in Peru gereisd tijdens wat ook nog regenseizoen heette: een keer januari-april, en een keer maart-april. Ja, in de jungle kwam ik wat andere auto’s tegen die in de modder vast zaten. En ja soms gingen bussen op bepaalde routes niet. En soms was het best koud in plaatsjes waar het dan elke middag de hele middag regende. Maar tegelijkertijd was het op veel andere plaatsen in Peru gewoon droog. Het is zo’n groot land met diverse klimaatzone’s en het scheelt soms maar net aan welke kant van de berg een dorp ligt… vaak kun je er wel voor kiezen om door te reizen naar een plek waar het minder regent.
Een bijkomend voordeel is dat het dan meestal veel rustiger is en je altijd hotelkamers voor het kiezen hebt.
Daar is inderdaad zeker iets voor te zeggen. En bedankt voor je bericht.
Zeker voor de korte periode twijfel ik, en vrijwilligerswerk zou ik wel willen doen om het een handje helpen zelf en niet zozeer voor mijn cv. Eerst wou ik ook 3 maanden gaan maar dit krijg ik op mijn werk niet geregeld, en ik wil het wel nog steeds doen dus vandaar.
In oktober en november zou ik 2 maanden kunnen gaan… Ik begrijp op internet dat het klimaat dan een stukkie minder is vergeleken met in mei…
Als het dan regenperiode is dat is ook wel erg zonde natuurlijk.
Ik neem deze week nog even flink de tijd over mijn beslissing na te denken.
En als iemand nog tips voor me heeft hoor ik het graag!
Ik weet niet hoe erg die regen in die periode is maar in feb-maart is het ook regenseizoen en zoals ik vertelde, was dat best heel verschillend per plek. In sommige plaatsen regende het elke middag, in sommige plaatsen alleen af en toe, in andere weer de hele dag, en bv. in Lima was het kurkdroog en zonnig (terwijl daar vaak de rest van het jaar mist hangt).
In oktober en november is het regenseizoen nog niet echt begonnen. Er zal best af en toe eens een buitje vallen, maar stelt niet veel voor (zeker niet voor een Nederlander). Ik woon in Cusco en dit jaar was het ook prima in oktober en november. Wel is het zo dat de natuur in mei iets mooier is omdat het dan nog vrij dicht na het regenseizoen is en alles nog wat groener is. Maar beide perioden zijn hele goede perioden om naar Peru te gaan.
Ik zou sowieso voor de langere periode kiezen. Zoals andere ook al gezegd hebben is Peru niet één blok waar het weer overal hetzelfde is. En bovendien is het niet ieder jaar hetzelfde. Vorig jaar liep de zomer ‘uit’ en was het in mei nog snikheet, maar het kan dan op sommige plekken ook al weer flink afgekoeld zijn. Qua warmte is oktober-november een prima tijd en ook qua regen heb je niet veel te vrezen.
Verder zou ik inderdaad vrijwilligerswerk afraden voor zo’n korte tijd.
Ik wil dit bericht verwijderen want ik heb mijn besluit inmiddels genomen… Maar, weet iemand hoe?? Ik heb al een berichtje gestuurd naar iemand van het forum, waarvan ik bericht had gekregen gevonden te hebben wat ik zocht… Maar, ik hoor niets! Dus: hoe moet dit, kan iemand mij dit vertellen?
Ik denk niet dat het de bedoeling is om discussies van dit en andere forums te verwijderen wanneer de oorspronkelijke vraagsteller dat wil. Er zijn meelezers die lering uit de discussie kunnen trekken en wellicht zullen ook toekomstige lezers er wat aan hebben. http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Maar, kan je wel zorgen dat ik dan hier geen e-mail berichtjes over krijg? Want dat is dan nogal vervelend…als ik antwoorden krijg op mijn vraag waarvan ik al het antwoord weet en dus deze antwoorden en reacties niet meer nodig heb.
Ik zou het graag horen als je het ontvangen van de e-mails van bepaalde geposte berichten uit kan schakelen.
Ik geloof dat je het het principe van een forum niet helemaal hebt begrepen.
Maar je kunt misschien wel de meldingen uitzetten in je profiel ofzo.
Zo lang je hier zelf niks meer schrijft (en anderen daardoor ook niet), zakt het onderwerp vanzelf weg en reageert er niemand meer op, en ontvang je dus ook geen mails meer.
Leuk dat je van plan bent om vrijwilligerswerk te doen in Peru. Ik weet niet of je al iets heb gevonden om Spaans te leren maar ik kan je wel een School aanbieden dat vrijwilligerswerk aanbied en Spaanse lessen kan geven het heet Amautaspanish.com. Ik hewb daar ook een maand spaanse lessen gevolgd en had het heel erg naar mijn zin. Ik kan je het alleen maar aanbevelen om er langs te gaan.
In het mailtje wat je ontvangt staat onderaan ook de link die je aan kunt klikken wanneer je niet meer op de hoogte gehouden wilt worden, of anders gewoon niks aanklikken, dan krijg je ook geen bericht meer.
Omdat er toch nog andere forumlezers mochten zijn met dezelfde vraag, mijn ervaring is dat september en oktober prima te doen is en heeft mijn voorkeur. Lekkere temperatuur en daar het t eind van het droge seizoen is, (en het nieuwe regenseizoen is nog niet echt begonnen)zijn de wegen die in het regenseizoen beschadigd zijn geweest zijn dan intussen allemaal wel weer hersteld, vooral van belang als je naar de lager gelegen gedeeltes wilt gaan.