Voor een lange vliegreis/rondreis zou ik een paar slaaptabletten willen meenemen. (Ik ga naar Zuid Amerika) Ook voor o.a. het slapen in het vliegtuig en mijn ervaring eerder goed was, maar dat is zo lang geleden .De huisarts schreef ze voor en ook een aantal op reserve voor het geval dat. Ik vroeg of dat geen probleem was, nu heb ik vernomen op Internet dat deze inmiddels onder de Opiumwet valt en helemaal niet zomaar mag meenemen. Een medisch paspoort zou niet afdoende zijn. Ik zou zelfs het moeten aanvragen , een verklaring voor toestemming op moeten sturen. Een afwikkeling die 4 weken kan duren, terwijl ik al snel ga. Dit vind ik nogal ver gaan en huisarts werkt hier ook niet aan mee. Toch zou ik graag ze meenemen. Ik ben benieuwd naar ervaringen. Kunnen er echt problemen ontstaan als ik ze gewoon meeneem, handbagage? (met alleen medisch paspoort)
Meenemen is eigen risico.
Al eens gekeken naar alternatieven die niet onder de opiumwet vallen? Melatonine of valeriaan? Minder effectief dan echte slaappillen, maar helpen alsnog en zijn hebben doorgaans geen vervelende bijwerkingen of langetermijneffecten.
Valeriaan werkt bij mij niet zo. Het valt mij op dat gewoon heel veel mensen het wel meenemen (voorgeschreven ,ook bij vliegangst) en ik kan mij niet voorstellen dat iedereen daarvan het officiële lange traject bewandelt, vaak ook door onwetendheid. lees op fora er bijna niets over en wist het ook pas toen ik mij erin verdiepte, anders had ik het klakkeloos meegenomen. :slywink:. Mijn huisarts werkt er in ieder geval niet aan mee door een Engelse verklaring uit te schrijven wat nodig is. Daarnaast dus opgestuurd moet worden naar de Ambassade voor toestemming. De apotheek moest het eerst nakijken toen ik navraag deed, wist er ook weinig over en wil alleen medicijn paspoort voorschrijven. Het is idd eigen risico, maar vraag echt welke risico. Gevangenisstraffen, hoge geldboetes als ik de opiumwet moet geloven. Voor eigen gebruik zouden dan veel mensen dit risico lopen. En dan hebben we het over een paar pilletjes. Ben benieuwd of er iemand wel is aangehouden daarop
Ik weet dat valeriaan niet het meest effectieve middel is, maar probeer eens melatonine, daar heb ik betere ervaringen mee. Het is het hormoon dat je eigen lichaam normaal aanmaakt om je slaperig te laten voelen. Bij de apotheker wordt het meestal veel te verdund verkocht, je kan geconcentreerder vinden (3mg per pil uit mijn hoofd). Neem dan 1 of 2 pilletjes en je slaapt als een roos.
/edit: concentratie gecorrigeerd