Hallo weet iemand wat het maximum bedrag is wat uit een ATM in Zuid Afrika op te nemen is ??
Grtj FransLucy>>>>>>
Dat hangt er van af waar je bent. In grote steden hebben wij al 6000 Rand kunnen afhalen, in kleinere dorpjes was het ook al eens beperkt tot 2000 Rand. Meestal gaan we bij Standard Bank, daar krijg je over 't algemeen de hoogste bedragen.
Je kan in ieder geval bijvoorbeeld 6000 Rand vragen en dan zal de ATM jou laten weten hoeveel het maximumbedrag is. 6000 lijkt misschien veel, maar wij kunnen, nu we gepensioneerd zijn, drie maanden gaan als we willen en dan heb je uiteraard iets meer nodig - niet alle B&B’s aanvaarden kredietkaarten.
Groetjes,
Toetske
Wederom bedankt voor de snelle reactie en info >>>
Hallo
Maar waarom zou je zulke grote bedragen pinnen?
Je kan er echt op veel plaatsen pinnen, dus wat is de meerwaarde om met een flink
bedrag op zak of in de auto rond te zeulen!
Zelfde met dure sieraden en spullen die je niet nodig hebt, laat ze gewoon thuis om
problemen te voorkomen, de bevolking is over het algemeen erg arm dus waarom aanstoot geven?
Veel planplezier
Hoi Peter,
Onze (Belgische) bank rekent 4 Euro per transactie aan bovenop de 1,5 % extra van de wisselkoers. Dan haal ik liever 1x 6000 ipv 3x 2000 of zelfs 6x 1000 Rand af. We reizen ook vaak in minder toeristische gebieden en daar moet je bv de overnachtingen nog cash betalen. Op die manier geraken die 6000 ook wel snel genoeg op ![]()
Groetjes,
Toetske
Hallo Toetske
Vreemd, met onze RABO pasjes kunnen eigenlijk mag ik wel zeggen bijna overal transactievrij pinnen, en dan nog ligt het aan de bank ter plekje en niet aan ons pasje,
en je ziet het gelijk met inloggen en ik breek dan gewoon de transactie af en neem een ATM van een andere bank,
en van 1,5% wissel koers kosten, nog nooit van gehoord!
Maar je zult ongetwijfeld gelijk hebben, en wat betreft overnachten met ontbijt buiten de
toeristische route waren gemiddeld zo R700 kwijt per nacht met ons tweeën!
Slechts eenmaal betaalden we R1000, ik dacht in Bloemfontein en dat was nog een
van de minst aantrekkelijke voor ons!
Peter
Frans.Lucy
Reken bij de meeste ATM’s op een max. bedrag van 3000 ZAR. Het kan inderdaad soms eens wat meer, dan wat minder zijn, maar 3000 is wat de meeste ATM’s geven. Het is altijd handig om cash op zak te hebben, dus zeker pinnen, maar de meeste plaatsen accepteren tegenwoordig een creditkaart (niet overal, maar bijna) en dat is toch een stuk goedkoper om te betalen. Wel altijd even navragen als ze geen extra aanrekenen om een creditkaart te gebruiken.
Bedankt voor de verdere toelichting, Moonrise.
Nog even dit: wij halen altijd al onmiddellijk geld af op OR Tambo, daar krijg je in ieder geval meer dan 3000 Rand.
Groetjes,
Toetske