zoals velen onder jullie ben ik dus ook gebeten door de Turkse microbe en verliefd geworden op het land! Nu moet ik volgend jaar (feb tot juni 2009) mijn stage doen en die zou ik maar al te graag in Turkije doen. Maar het is helemaal niet eenvoudig om een stageplek te vinden, zeker als je (nog) geen Turks spreekt. Ik zou het liefst mijn stage doen in de provincie Aydin (dus Kusadasi, Izmir, Aydin, Nazili, … )
Weet er iemand namen van bedrijven? Zijn er mensen die reeds een stage hebben gevolgd in Turkije en meer bepaald in die buurt? Zijn er mensen met tips of informatie? Alles is goed, zodat ik al op weg kan raken!
Ik ben van plan om een Turkse cursus te volgen, zodat ik toch zeker de basis heb, maar vloeiend Turks zal nooit lukken tegen februari, dus het liefst zoek ik een bedrijf waar Engels de voertaal is of waar ik een taal kan spreken die ik wel kan (Nederlands, Frans, Engels, Spaans)
Ik ben benieuwd als je al wat informatie hebt gekregen. Ik wil in precies dezelfde periode stage lopen in turkije. Ik wil echter stage lopen in Bodrum. Maar het is een hele zoektocht. Misschien dat wel elkaar verder kunnen helpen. Ik ben ook opzoek naar een marketing stage of een stage in een hotel. Maar het is allemaal erg lastig:tssk:
Wat zoeken jullie toch allemaal aan de kust ? Het is er keihard werken 16 tot 18 uur per dag, het zit er vergeven van de maffia en je komt inderdaad nergens tussen als je de taal niet kent of niet geïntroduceerd word door een lokale ondernemer.
Voor de meeste Nederlanders is het niet (direct) mogelijk om dingen voor elkaar te krijgen in Turkije. Als je je aan de regels van de Turkse cultuur houd lukt het echter wel, maar het kost tijd. Yavas, yavas, alles rustig aan en niet haasten. En vooral niet aan de kust maar in het binnenland gaan zitten, waar je nog met de echte lokale bevolking te maken hebt. Je moet eerst toch wel een beetje Turks spreken en er een tijdje verblijven om het land, maar vooral de mensen te leren kennen. Ik ben zo al 7 jaar bezig, maar ben inmiddels wel geaccepteerd door de Turkse mensen, heb zelfs een Turkse naam gekregen, en nu kan ik pas zeggen dat ik klaar ben om er voor langere tijd naartoe te gaan.
Alles dient ook goed te worden voorbereid, zorg dat je geen dingen vergeet of je komt in de problemen. Zo heb je dan ook een verblijfs-en werkvergunning nodig als je werkt of stage loopt officieel. Je kan het ook op een toeristenvisum doen maar dan moet je wel een studentenverklaring hebben van je school en een goede verzekering of wat geld achter de hand. Zo zijn er nog wat dingen die je moet weten en in orde hebben voor je gaat.
In Turkije draait het (vooral in het binnenland) om goede mensen om je heen te hebben. Je moet al wat contacten hebben om verder te komen en je moet ook vertrouwen schenken door eens iets voor iemand te doen zonder daarbij aan geld te denken. Zo heb ik het zover gekregen dat mensen daar voor mij dingen terug doen in vertrouwen, en ik heb onlangs een partnerschap aangeboden gekregen in een nieuw op te starten reisorganisatie met specifieke doelgroepen en nieuwe reisproducten.
Wellicht is dit een leuk project voor jullie stage als alles meezit, want er kan dan Nederlands, Engels, Duits en Turks gesproken worden op kantoor en we gaan werken met moderne technologieën zoals Content Management Systems op het internet, zoekmachine marketing e.d.
Iedereen die een stage plek of een werk zoekt in Turkije binnenland, kan een email sturen naar [EMAIL=“info@ilsgaziantep.com”]info@ilsgaziantep.com met zijn/haar verzoek. Dit is een internationale talenschool en helpt de mensen om een stage of of een werk plek te vinden.
Ik heb dit postje al een tijdje geleden gedaan, en helemaal uit het oog verloren. Ik heb ondertussen al een stageplaats gevonden hoor, maar niet in Turkije jammer genoeg. Ik vertrek nu 7 februari nr Spanje. Maar toch bedankt voor je antwoord, wie weet worden er andere mensn die nog op zoek zijn geholpen! Groetjes Roosje