Kan iemand mij vertellen of het nodig is Malariaprofilaxe te gebruiken voor een rondreis in Mexico, voornamelijk Yucatan en het Zuid-Oosten. Wij bezoeken tijdens een rondreis de volgende plaatsen:
Playa del Carmen
Rio Lagartos
San Felipe
Chichen
Izamal
Campeche
Villahermosa
San Cristobal
Palenque
Lacanja Chansayab
Xpujil
Tulum
Veel tegenstrijdige berichten op het web en ik zou hier graag meer duidelijkheid over hebben.
Alvast bedankt
Anita
Ik heb de gebieden die jij opnoemt ook bezocht met een groep maar niemand van ons heeft tabletten geslikt en we zijn ook niet ziek geworden van Malaria. De kans op malaria is ook vrij klein de laatste jaren in Mexico door een vrij effectief antimalaria programma.
Maar de keuze is uiteraard aan jou, maar ikzelf zou niet zo snel tabletten slikken daar die ook wel eens nare bijwerkingen hebben. Ik denk dat je beter antimuggenspray kan gebruiken dan heb je immers ook minder kans op de muggen die de ziekte Dengue verspreiden. Dan ben je gelijk met 1 middel tegen twee vervelende ziektes redelijk beschermd.
Dat niemand uit jouw groep ziek werd zegt bijzonder weinig. De kans is zeker klein. Maar sinds de vrouw van een collega bijna dood is gegaan aan malaria, in een gebied waar geen malaria was, neem ik in ieder geval iets mee. Er schijnt ook een internetsite te zijn die malariameldingen bijhoudt. Ik zal er eens naar op zoek gaan.
Zelf ben ik gaan slikken toen ik naar Palenque ging, maar daar werd ik zo ongelofelijk ziek van dat ik gestopt ben.
Het ligt er ook een beetje aan waar en hoe je slaapt. Ik heb ook wel in een hangmat aan het strand geslapen. Muggenspray helpt dan niet, net kon niet. ZO! Daar ben ik lek gestoken!!!
Het probleem is dat wij er eindeloos over kunnen doorgaan, maar dat we nooit tot een bevredigend antwoord kunnen komen. Genoemde site toont ook Oaxaca bij malariagebied, maar alleen de hoge ligging van de stad al…
Ik heb bij de GGD wel eens voor enorme dilemma’s gezorgd, omdat het een niet gangbaar gebied betrof. De GGD dekt zich liefst volkomen in en schrijft je alles voor wat maar voor zou kunnen komen! Let daar dus op en zorg dat je kunt reageren op hun, niet altijd juiste, advies.
Verder probleem is dat reizigers reizen en malaria vaak pas “ontwaakt” na een tijdje en de besmetten waarschijnlijk niet meer in het besmette gebied zijn. Hoe maakt men dan melding??
Ook dat men vanaf 3 dagen verblijf profilaxe krijgt voorgeschreven is m.i. BS, alsof die muggen op de klok gaan kijken en wachten tot genoemde 3 dagen om zijn
Wij gebruiken tegenwoordig alleen nog maar lange kleding, klamboe en antimuggenspul, als het tenminste om een niet te lange periode gaat.
Malariaprofilaxe Lariam heb ik ooit voor Madagascar “moeten” nemen, maar de bijwerkingen leken meer op het gebruik van slechte paddos:drugged:
Let bv ook op resistentie van muggen in bepaalde gebieden voor bepaalde profilaxe. Ook met gebruik van profilaxe is infectie trouwens niet uitgesloten en werken sommige middelen nog niet eens 50% bij bepaalde personen.
Het is een afweging die je zelf moet maken, maar door de verschillende reacties hier kun je je hopelijk een beter beeld vormen.
Ik persoonlijk heb trouwens meer schrik voor dengue :nod:
Ik ben zelf de laatste 20 jaar een tiental keer in Yucatán geweest. Enkel de eerste keer had ik een anti malaria middel mee. De mensen daar verzekerden mij dat er al tientallen jaren geen meldingen meer waren van malaria. Zoals Roberts hierboven vermeldt : dengue is een groter probleem geworden, hiertegen kan je je enkel beschermen door muggenbeten te vermijden. In de stad Mérida, en misschien ook elders, wordt er zelfs een paar maal per jaar insecticide gesproeid in de straten. De levensgevaarlijke variant komt gelukkig niet zoveel voor, maar zelfs de “gewone” dengue is geen lachtertje. Mijn schoonbroer is door dengue eens 2 weken compleet van de kaart geweest …
@machie01: Tuurlijk kan het voorkomen malaria en het is je eigen keuze of je malariatabletten inneemt, maar ik probeer aan te geven dat het met de kans op malaria op zich mee valt. Zoals ik, Robert en Thierry ook zeiden, is de ziekte Dengue momenteel een groter probleem dan malaria in Mexico en je kunt er net zo beroerd ziek van worden en met Dengue kun je het alleen voorkomen door niet geprikt te worden.
Dan denk ik dat muggenprikken voorkomen nog steeds het beste middel is voor beide ziektes. Want de tabletten zijn alleen tegen malaria terwijl je dengue ook niet wilt hebben.
Dus als het mogelijk is, wanneer je er echt zorgen om een van die ziektes maakt, probeer dan niet in een hangmat slapen hoe leuk het ook lijkt, maar ergens waar je wel de muggen op een afstandje kan houden en ook lange kleding gebruiken als je bijvoorbeeld in Chiapas rondloopt.
Officieel moet je volgens mij vanaf San Cristobál gaan slikken, maar niet als je in de stad verblijft. Volgens mij kom je in jouw planning niet verder rinchting de grens met Guatemala, dus met veel smeren ben je er dan wel.
Die lange mouwen en lange broeken en muggennetten wil je sowieso trouwens wel, want je wordt anders echt gek van de muggen op sommige plekken (Tulum).
Nog even een weetje over smeren met DEET: altijd eerst de zonnebrand voor je naar buiten gaat en dan minimaal een half uur later pas de DEET eroverheen.