Hallo lezers,
ik zit met een groot dilemma! Ik kan niet kiezen… het zit als volgt:
komende September ga ik voor een half jaar in Alcala de Henares studeren. Nu moet ik daar dus ook in de buurt gaan wonen, maar ik heb van veel mensen gehoord dat Alcala erg rustig is en ik ben zelf echt een stadsmens. Daarom zou ik heel graag in Madrid gaan wonen en op en neer reizen school in Alcala. Ik weet dat dit al gauw een uur is, maar dat vind ik geen probleem.
Is hier iemand bekend met Alcala en/of Madrid, en wat zou jij mij dan adviseren? Ik hoor zoveel verschillende verhalen dat ik het echt niet meer weet…
Geld om deze zomer een paar dagen ernaartoe te gaan om het zelf te bekijken, heb ik helaas niet…
Hallo Cynthia!
Lees nu je berichtje pas. Ik weet niet of je al een beslissing hebt genomen. Ik woon sinds anderhalf jaar in Alcalá de Henares. Mijn ´husband´ is een sevillano en we hebben samen een dochtertje van drie. Zelf kom ik uit Amsterdam en ben ik een stadsmens. Nu ik een dochtertje heb, hoef ik niet persé meer in de drukke stad te wonen. Alcalá is rustiger. Het heeft een mooi historisch, maar klein, centrum.
Mijn ´hubby´ heeft hier aan de universiteit gestudeerd en woonde toen hier. Hij ging natuurlijk regelmatig naar Madrid, voornamelijk om te stappen. In Alcalá heb je ook wat uitgaansmogelijkheden. Er zijn namelijk heel veel (ook buitenlandse) studenten. Maar het is niet zo dynamisch als Madrid. Met de trein doe je er ongeveer 35 minuten over en daar moet je nog evt. metro/busreistijd bij optellen en dat wordt dan voor inderdaad een uur.
Zelf vind ik Madrid een bruisende, mooie, groene stad. Wel is het een hele lawaaierige stad met veel grote ´avenidas´ met druk verkeer. Moeilijke keuze. Als ik geen kindje gehad zou hebben, zou ik misschien eerder in Madrid gaan wonen. Waar kom je zelf vandaan? Succes met je keuze en wie weet kom ik je nog wel eens tegen in Alcalá!
Zonnige groetjes,
Suzanne
Hoi Suzanne,
Super bedankt voor je reactie!
Ik heb inmiddels de keuze gemaakt om in Madrid te gaan wonen, mede dankzij de punten die jij ook opnoemt. Ben toch nog zelf naar Madrid geweest om de sfeer te proeven en dit beviel me prima! Alcala heb ik ook bezocht en vind ik ook erg mooi, maar ik voel me toch meer op mijn gemak in het grote Madrid.
Je reactie is overigens niet overbodig, het bevestigt mijn gevoel wel, dus bedankt!
Groetjes, Cynthia
Bij deze kan ik zeggen dat ik inmiddels weer helemaal aan het twijfelen gebracht ben! Inmiddels heb ik contact met mijn ‘tutor’, een student aan de school waar ik ook ga studeren. Hij zal mij het leven in Spanje en alles wat daarbij hoort laten zien en hij heeft me ook sterk aangeraden om in Alcala te gaan wonen, vanwege alle kennissen die je opdoet en de festiviteiten die er door school georganiseerd zullen worden. Daardoor heb ik een paar uur lang gedacht zeker te weten tóch in Alcala te gaan wonen, maar nu weet ik het helemaaaal niet meer… als ik Alcala opzoek via Google Maps en dan Street View, vind ik het er allemaal zo saai en rustig uitzien… kan zijn dat ze net op een rustig moment door die straten zijn gereden natuurlijk, maar dat is dan wel weer erg toevallig.
Suzanne, heb jij tips voor me? Ik ben helemaal de kluts kwijt en ik heb nog maar een week :drugged:
Hallo Cythia,
Ben je er nog uitgekomen? Zit je in Madrid of Alcalá de Henares? Ik ben benieuwd! In augustus was ik helaas op reis en heb ik mijn mail heel weinig gechecked, dus kon ik niet helpen. Mocht je een moeder met een peuter achterop over de campus zien fietsen, dan ben ik dat. Mijn dochter´s school is nl. heel dicht bij de campus. Groetjes, Suzanne
Hee Suzanne,
wat leuk om weer eens wat van je te horen! Je raadt het nooit… ik ben tóch in Alcalá gaan wonen!
En ik ben echt onwijs blij met m’n keuze; heb het hier super naar mijn zin en nu ik wat meer van de stad ontdekt heb kan ik zeggen dat ik nog nooit zo’n mooie stad met zo’n fantastische sfeer heb gezien.
Ik zal eens opletten als ik met bus 3 over de campus rijdt, wie weet zie ik jullie eens voorbij schieten! Mochten jullie nou eens een oppas nodig hebben… 
Groetjes!