Ik ben al tijden erg benieuwd naar Madagaskar omdat dit eiland zo’n aparte flora- en faunaontwikkeling heeft meegemaakt en omdat je er eigenlijk nooit iets over hoort. Is er iemand die op Madagaskar is geweest en die kan vertellen wat voor type bestemming dit is en of het voor dierenliefhebbers (in alle vormen en maten) inderdaad een klein paradijsje is?
Madagascar is super. De kleurrijke bevolking is supervriendelijk, de natuur gevarieerd en het dierenrijk beperkt zich tot veel verschillende soorten lemuren, kameleons. En als je geluk hebt ook wat walvissen, slangen en krokodillen.
Ik heb zelfstandig gereisd en heb me verplaatst dmv taxi-brousse, liften, ferry, vrachtboot, trein en vliegtuig. Het is een geweldig land, neem er de tijd voor.
wij hebben Mada vanuit Zuid-Afrika bezocht en een aantal binnenlandse vluchten genomen, het is immers een enorm groot land. Maar hebben zeker niet alles bezocht. Op zich zouden we Madagascar niet aanraden om er als onvoorbereide toerist naar toe te gaan. Niet dat het er gevaarlijk is, maar het land heeft weinig uitstaans met bvb. het zeer europese Réunion. Het land is wel zo groot als Frankrijk en de Benelux samen. Je zal dus vooraf moeten kiezen. De hoofdstad Antananarivo zouden we niet echt aanraden. Er is veel luchtvervuiling (uitlaten van auto’s) en door de hoogte kan het er koud en regenachtig zijn. Het tropische Nosy Be daarentegen is een populaire vakantiebestemming, Nosy Be en ook de omliggende eilanden hebben mooie zandstranden met cocospalmen en veel mogelijkheden voor zowel de aktieve als passieve reiziger.
Mada is echt wel Afrika, primitief, arm, er is malaria en corruptie. Van dat laatste zal je als toerist normaal gezien geen last hebben maar er zijn toch een paar kleinigheden waarop je moet letten. De doorsnee Malgachen zijn niet agressief of geweldadig maar integendeel meestal zeer vriendelijk. Echter, als toerist krijg je dikwijls te maken met taxichaufeurs, gidsen, mensen die geld wisselen op de zwarte markt, enz. en zoals in alle arme landen zullen ze het niet laten een koopje te beslechten dat dik in hun voordeel is. Vooral de munteenheid is verwarrend, sinds oktober 2004 hebben ze een nieuwe munteenheid: de Ariary. Een Ariary is 5X meer waard dan 1 Franc Malgache (Fmg), de vroegere munt. Het probleem is dat beide munten door elkaar worden gebruikt en voor dat je het weet heb je heel snel 5x teveel betaald. (10.000 Fmg = 2.000 Ariary = 4 euro). Dat wordt even wennen dus, zelfs voor wiskundige knobbels.
Ik ben in april/mei van dit jaar geweest. Het was fantastisch en ik heb echt een paar maanden nodig gehad om alles te laten bezinken. Het land is heel bijzonder en inderdaad voor natuurliefhebbers een paradijs. Als je in het voorjaar gaat (november), dan schijn je nog veel meer te kunnen zien, dus dat ga ik zelf zeker nog eens doen. Deze periode is over het algemeen minder in trek omdat dan ook het regenseizoen begint, maar daar staat tegenover dat je veel bloemen en planten in bloei zult zien en dat er veel jonge dieren geboren worden.
Je kunt er prima met het openbaar vervoer reizen, vooral MadaBus maakt het vervoer over land een stuk sneller en aangenamer, met name voor lange afstanden zou ik dit willen aanraden.
Zie hun website: www.madabus.com/lines.do?tt=10d88a133cb
Máár je moet ook echt een keer met de taxibrousse gereisd hebben, een ervaring op zich!
Binnenlandse vluchten zijn ook prima. Wij hebben tot 3x toe de tickets een dag van tevoren telefonisch besteld en er was steeds voldoende plaats. Betaling kan alleen met MasterCard of contant.
Zoals rogergreta als aangaf zorgen de 2 valuta (Fmg en Ariary) nogal voor verwarring. Onderschat dit niet! De lokalen mensen hebben er zelf af en toe ook moeite mee. Sommige spreken nog in de oude geldeenheid, terwijl andere al in de nieuwe spreken. Erg handig… :tssk:
Mocht je nog vragen hebben, dan kun je bij me terecht.