Hallo,
Ik heb eens eens een vraagje,
ik heb overlaatst mijn enkel gebroken,
en heb nu een plaat en 6 schroeven in mijn enkel zitten
nu ga ik volgende week voor een weekend naar Madrid,
Gaat dit bij de douane problemen opleveren?
Moet ik een attest vragen bij de huisarts?
Iemand enige ervaring hier mee?
Hoi!
Vorig jaar had ik een week voor vertrek naar Griekenland mijn pols gebroken, en zat dus in het gips. Het is verboden om te vliegen met gips, dat staat zelfs in de kleine lettertjes van de luchtvaartmaatschappijen, maar er zijn twee opties om toch te mogen vliegen met gips:
Met een doktersverklaring
Met doorgezaagd gips.
De doktersverklaring wordt niet afgegeven door het ziekenhuis, en niet door je eigen huisarts, het moet opgesteld zijn door een onafhankelijk arts. Ik heb meerdere huisartsen gebeld maar er was geen enkele arts die de verklaring wilde afgeven omdat zij niet kunnen weten of je, afgezien van je bruik, gezond bent. Er wordt gezegd: Iedereen kan wel iets onder de leden hebben dus we geven de verklaring niet af.
Optie 2 is een betere. Ik heb de gipskamer van het ziekenhuis gebeld en een afspraak gemaakt om het gips in de lengte te laten doorzagen. Vervolgens wordt het met riempjes van klittenband bij elkaar gehouden. Bij mij hebben ze dit gedaan omdat ik een “simpele breuk” had, maar bij jou klinkt het iets gecompliceerder, dus ik weet niet of het in jouw geval mogelijk is.
Ik ben bij de douane helemaal binnenstebuiten gekeerd vanwege mn gips, en werkelijk élke medewerker van Transavia heeft mij tegengehouden om te controleren of het gips was doorgezaagd. Zoniet dan had ik het vliegtuig niet ingemogen.
Een plaat en schroeven zijn geen gips… Loop je nog op krukken!
Als je slecht loopt kun je een rolstoel klaar laten zetten. De krukken worden in het vliegtuig meestal van je afgenomen. Krukken moeten door de scanner.
De plaat en de schroeven gaan over het algemeen niet af in de metaaldetector. Toch kan het handig zijn om voor de zekerheid een doktersverklaring op te stellen. (Er kan echter niks afknellen als bij gips, dus de risico’s voor de luchtvaartmaatschappij zijn kleiner.)
Nou zelf heb ik een attest gekregen van het ziekenhuis dat er in mijn rug een plaat en zes boutjes steekt,dus ben ik gerust als ik de scanner van de douane passeer in Schiphol of in Krungthep.
Beste mensen ,
De Gips is er al even af het is gewoon de plaat waar ik nu mee zit ,
Ik hoop dat dit niet gaat ‘piepen’ als ik daar de douane loop :D.
Ik ga een attest bij de huisarts laten opstellen dat ik werkelijk een plaat en schroeven in mijn enkel heb , dan kan dit normaal toch geen problemen geven?
Bedankt voor de reacties alvast!