Lonely Planets te koop?

Misschien een stomme vraag; maar ivm de heersende censuur in China vroeg ik me af of er Lonely Planets te koop zijn in Beijing?

nee.

sterker nog: je mag officieel zelfs geen LP van China meenemen het land in, tenzij alle teksten en foto’s van de Dali Lama verwijderd zijn.

Is dat zo? Daar heb ik niet eerder van gehoord. We hebben de LP gewoon mee genomen bij vertrek… Hadden we toch bijna langer in China kunnen blijven. :lol2

@Cell, gewoon mee vanuit huis meenemen of anders buurland. (en Dali Lama eruit als je zeker wilt zijn).

Hoorde in Beijing het verhaal van een reiziger dat een douanier de pagina’s van de Dalai Lama en Tibet uit z’n LP heeft gescheurd. Dat lijkt een pragmatische actie maar z’n LP lag half uit elkaar :biggrin:

Cheers!

Dat van de Dalai Lama is nieuw voor mij, zo ver ik weet hebben ze vooral problemen met Taiwan wat als onafhankelijke staat wordt weergegeven. De douane heeft er bij mij overigens nooit naar gekeken, of überhaupt maar m’n bagage doorzocht.

Overigens zijn de meeste andere LP’s wel gewoon te koop, alleen naar die van China (en waarschijnlijk ook Taiwan) niet. Toen ik twee jaar geleden een vanwege de aswolk in Beijing gestrand was met het vooruitzicht onvoorbereid 2 weken te moeten gaan vullen heb ik er wel naar gezocht, maar zonder succes. En ook andere Engelstalige reisgidsen over China waren zelfs in de grote boekwinkels op Wangfujing niet te vinden.

Er zitten in Beijing een paar grote engelse boekenwinkels. Ik heb hier een aantal maanden terug nog een aantal reisgidsen gekocht voor de landen die we na China gingen bezoeken. Mocht je willen weten waar ze precies zitten kan ik het wel even voor je opzoeken :slight_smile:

WizardofOss, jij noemt de douane. De douane hier lijkt een lachertje. Onlangs weer een hele hoop spullen meegenomen uit Nederland die ‘riskant’ zouden kunnen zijn. Er werd niet eens naar m’n spullen gekeken. Mensen zaten gewoon spelletjes te spelen op hun telefoon.:chin:

Mijn strengste controle ooit was echter ook in China (bij Tibet). Door de metaalscan. Dat is logisch, dat moet overal. Door de warmtescan. Op de foto. Uiteraard paspoort en visum controle. Maar ook moet iedereen (!) zijn handbagage openen en laten doorzoeken. Alle boeken werden doorbladerd en zorgvuldig ingepakte souvenirs moesten worden uitgepakt. Zelfs mooi ingepakte cadeautjes met pakpapier en lintjes. Ook de checkbagage werd gescand waar je bij was, en ook die moest open. Heel naar als mensen in je spullen wroeten…

Dergelijke verhalen heb ik inderdaad ook weleens gehoord bij grensovergangen over land bij Vietnam. En dan vooral dat LP’s onherroepelijk in beslag werden genomen, en dat dan even verderop kopieën werden verkocht :biggrin:

Ik ben zelf pas twee keer over land China binnen gekomen, waarbij vanuit Hong Kong naar Shenzhen met alleen een minimum aan handbagage (camera en LP city guide Hong Kong) was, werd niet eens naar gekeken. De andere keer was vanuit Noord-Korea bij Dandong, toen is alles door de Koreaanse douane al behoorlijk doorzocht, in China kijken ze dan niet of nauwelijks meer. Per slot van rekening was je dan voor het bezoek aan Noord-Korea ook al in China geweest, en wat zou je dan in vredesnaam nog bij je kunnen hebben waar China wel, en Noord-Korea geen problemen mee heeft?

Ik ben binnengekomen in Shanghai, had een LP van Shanghai en China in m’n handbagage. Geen enkel probleem mee gehad. Als ik het me goed herinner is handbagage niet eens gecontroleerd. Ik zie hier heel veel mensen met een LP of het te koop is weet ik niet

Ik ben vandaag in Beijing aangekomen. Hostels hebben vaak een eigen bibliotheekje waar je boeken kunt meenemen die je in een volgend hostel weer inruilt. Tot mijn verbazing zie ik hier 1 meter naast me ook twee Lonely Planets in de boekenkast staan. Als je dus naar een hostel gaat dan heb je dus kans dat je daar ook een Lonely Planet kunt lenen.

De grootste voorraad reisgidsen, vooral veel LP’s en Michelin heb ik hier gezien bij Beijing Books Building (Xidan) in de kelder. De grootste boekwinkel van China met een enorme voorraad buitenlandse literatuur (ook vertalingen van Nederlandse boeken naar het Chinees).

Johan

In Zuidoost-Azie kom je veel gekopieerde LP´s tegen. Slechte kwaliteit papier, niet altijd alle kleurenfotopagina´s opgenomen en regelmatig geknoeid met de datum (in April een LP van Nepal gezien met copyright september 2012, wat in werkelijkheid 2009 was… terwijl de nieuwe editie was aangekondigd).
Dubieus. Mocht je wel zo´n versie kopen, dan vooral niet van kinderen (jonger dan 18) die (parttime) naar school horen te gaan en waarvan de ouders horen te werken in plaats van hun kinderen aan het werk te zetten (en ze te slaan wanneer ze onvoldoende opbrengen). Ze schijnen ook door kinderen in elkaar te worden gezet… Dus je ondersteund kinderarbeid. Maar ja, hoe bestrijden ´wij´ dit soort wantoestanden in extreem corruptie landen…