Een aangrijpend filmpje over een Londense buschauffeur die in Manila op de bus probeert te gaan rijden. En in die miljoenenstad geconfronteerd word met de gigantisch armoede,en overbevolking. Een buschauffeur in Manila verdiend maar 600 peso per dag, ongeveer 10 euro, . Verder in het filmpje zien we een vrouw die de vuilniszakken bij Jollybee , de filippijse variant van Macdonalds,ophaald, de nog bruikbare stukjes kip eruithaalt,deze bakt en weer verkoop. Daarmee verdiend ze 80 peso per dag,zo 1 euro 50. Filmpje geeft een goed beeld van de chaos en de struggle for life in Manila
Ik snap dat wel dat toeristen Manila zo snel mogelijk ontvluchten. Zeker als je nog nooit in een derde wereldland bent geweest,dan is manila de perfecte plaats om een acute cultuurshock op te lopen. Kijk zo lang je nog in de taxi zit van de airport naar het hotel gaat het nog wel, maar zo gauw mensen zich te voet op straat begeven is er geen ontkomen meer aan. Drommen zwerfkinderen die als een zwerm vliegen je achtervolgen,met een geopend handje en een hongere blik in hun ogen. En dan de hitte en de stank,en de mensen die op de stoep liggen te creperen. Vind ik niet vreemd dat toeristen zo snel mogelijk weg willen.
Het ia een aangrijpend verhaal en ook begrijp ik de toerist wel maar je moet realistisch blijven als toerist ben je niet op zoek naar armoede.
Het doet mij veel pijn te zien dat een philipino zo moet leven(overleven)
Ik had deze op tv gezien, BBC denk ik.
Ik zeg vaak tegen mensen dat wanneer ze kinderen hebben van zo’n 15 jaar dat een tripje ‘achterkant’ thailand oid best zou kunnen helpen met de opvoeding
Wellicht waarderen ze dan weer wat meer dan onzinnige telefoontjes en zo.
Geldt trouwens voor elke leeftijd hoor, maar kinderen onder de 15, dat lijkt me weinig zin hebben.
Ik heb kortgeleden ook gezien:
11-04-17 - BBC Three
Thailand Tourism and the Truth - Stacey Dooley Investigates
Heel prettig om haar het vakantiegevoel te laten beschrijven wanneer ze in het busje zit bij pukhet, kwam weer aardig terug bij mij.
Maar ook leuk te zien het gedeelte waar ik langsop gewandeld ben maar zij wel in heeft gelopen…, de plek waar de hotel medewerkers wonen…, hokkie van 3 bij 3 en zo.
Ach die zaken heb ik overal daar wel gezien hoor, ik bedoel te zeggen dat je maar zo langs de ellende oploopt, dingen die je wel zou moeten zien mi.