Informatie boekje openbaar vervoer

dag dames en heren,

ik vroeg me af of je ook een boekje kan kopen met alle informatie over het openbaar vervoer??

groet mattie

Hoi
Boekje OV in Manilla? OV in Manilla is gekkenhuis. Alleen als je langer bent in Manilla zul je de stad/plekken/OV beter leren kennen. Als toerist, in Manilla pak een taxi, ook al heb je goede
kans dat je vaststaat in t verkeer. Tri cycle is uitlaatgassen happen en jeepneys kun je alleen pakken als je weet waar die heen gaan (staat op jeepney zelf).Public jeepney is wel goedkoop. De enige trein van Manilla naar Legaspi gaat niet (ze werken eraan begreep ik). Bussen en vliegen ging goed (was in laag seizoen). Normale toeristenburos (genoemd in Lonely Planet) is beste plaats voor normale info over OV/busstations naar plaatsen in Filippijnen (of vraag in hotel maar die weten t ook niet altijd precies).Helaas hebben wij geen ferry genomen. Is t slecht weer (wind/golven) dan gaat ferry wellicht niet. Ferry duurt vaak lang. Vliegen was te aantrekkelijk (bv 25/50 euro voor ticket en je bent snel van noord naar zuid of vv).
Groet JDH

dankje:chin:

Nee, een boek betreffende OV in de Filippijnen is er waarschijnlijk niet, je moet begrijpen dat OV daar geen semi-overheidsbdrijf is , maar alle OV is gewoon in handen van particuliere bedrijven. Behalve de metro en de trein. OP internet is er wel wat info over openbaar vervoer te vinden. stads Bussen in Manila hebben geen vaste vertrektijden, men rijd gewoon de route en de tijd is afhankelijk vanhet aantal passagiers en de drukte van het verkeer. Bussen die vanuit Manila naar de verschillende provincies gaan, vertrekken gaan wel op vaste tijdstippen, althans de wat luxere airconbussen, de goedkopere met houten banken open ramen vertrekken vaak pas als de bus vol is vanaf de terminal. De belangrijkste busmaatschappijen staan op deze lijst Bus transport Philippines, the main bus compaines and destinations in one place. enkele van hun hebben ook een eigen website www.victoryliner.com en www.philtranco.com.ph Manila heeft ook 3 metrolijnen, de metro noemt men hier LRT = LIGHT RAIL TRANSPORT , deze rijd van 5 uur in de ochtend tot 11 uur in de avond www.lrta.gov.ph Verder is het land slecht 1 spoorlijn rijk van Manila naar Legaspi, in het zuiden van Luzon. Ik hoor tegenstijdige berichten dat de lijn wegens groot onderhoud buiten bedrijf zou zijn, dus vooraf per e-mail even navragen de site van de Philippine national Raiways is www.pnr.gov.ph