Hi,
Een lokale vlucht zoals medan (sumatra) naar Yogyakarta (java), kan je die makkelijk en goedkoop ter plekke boeken? Of moet je dat tijdig regelen?
Cheers!
Kijk eens op DEZE website, simpeler kan het niet… Succes.
Superhandige website, thanks!
Dus wel of niet ver vantevoren boeken?
Ik woon hier nu al een tijdje en koop zelden meer dan een week van tevoren (en vaak nog minder) m’n tickets. Maar het is wel ff opletten in toeristenseizoen. Het ligt ook aan je manier van reizen, wil je per se een strak programma volgen en zoveel mogelijk hoogtepunten zien, of ben je meer een sfeerproefer en wil je de optie hebben om ergens wat langer te blijven zonder al aan een vlucht op een bepaalde dag vast te zitten, met het risico dat je af en toe een dagje langer moet blijven. In het eerste geval zou ik lekker vast boeken, in het tweede geval niet. Naar heel veel bestemmingen gaan trouwens ook de hele dag door vluchten.
Als toevoeging: als je met het boeken ‘ter plekke’ bedoelt op de luchthaven, dan kan dat niet, want om de een of andere reden heeft de overheid vorig jaar besloten om ticketverkoop op de luchthavens te verbieden. Als je met ‘ter plekke’ bedoelt in Indonesië (via internet, via een reisbureau, of via een kantoor van een luchtvaartmaatschappij), dan hoef je inderdaad niet lang van tevoren te boeken, tenzij het gaat om hoogseizoen zoals rond het suikerfeest of rond kerst, of als het om een niet zo gangbare route gaat (bijvoorbeeld vluchten naar kleinere steden).
In het geval van Medan naar Jogja zal het geen probleem zijn wat laat te boeken. Echter, er is maar één dagelijkse vlucht op die route (AirAsia dagelijks om 6 uur 's ochtends), en met de andere maatschappijen is er altijd een overstap in Jakarta (of Batam). Als je dus per se die rechtstreekse vlucht op een specifieke dag wilt, zou ik toch een beetje op tijd boeken. Traveloka.com is ook een makkelijke website om te boeken.
Ik ben wel benieuwd waar dat dan is, ik heb 2 weken geleden nog een ticket gekocht op het vliegveld. Ook de Indonesische waar ik nu naast zit heeft daar niks over gehoord.
Hmm oké ik heb het nog eens bekeken, en volgens sommige nieuwsberichten (zoals deze op Detik) geldt die regel schijnbaar alleen voor Jakarta (CGK) en Medan (KNO). Maargoed, dan nog is het relevant voor elinekl, gezien de vraag voor een vlucht vanaf Medan.
Echter, als je de brief van de minister leest (Surat Edaran Menteri Perhubungan Nomor HK/209/I/I/16/PHB.2014 tentang Peningkatan Pelayanan Publik di Bandara) dan gaat het over alle luchthavens in het land. Een beetje vaag.
Inderdaad vaag, maar tegelijkertijd verbaast het me helemaal niets hier in Indonesië ![]()
En een vlucht Denpasar sydney. Zou Ik die ver vantevoren moeten boeken?
Ja dat zou ik zeker doen. Die vluchten worden zeker duurder in de laatste maand ofzo voor de vluchtdatum. Verder heb je die vlucht misschien nodig om te bewijzen dat je weer uitreist uit Indonesië voor je visum of inreisstempel.