Alvast bedankt voor de moeite!
Ik vertrek 22juli naar Thailand en dit is mijn route:
Dag1: vliegreis naar Bangkok
2: Bangkok
3:Bangkok
4:Bangkok en drijvende markt damnoen saduak
5:river kwai en bezoeken chedi Nakhon pathom
6: ayyuthaya
7: ayyuthaya
8: chiang mai
9: chiang mai: trekking bergdorp
10: trekking bergdorp
11: chiang mai
12: chiang mai-Bangkok
13: khoa Yai national park
14: khoa Yai national park
15: Angkor wat in Cambodja
16: angkor wat
17t/m 22 ko samui
23 Bangkok
24 vliegreis terug naar Nederland
Is deze route volgens julie kenners haalbaar? Dit is mijn 1e keer Thailand
En wil zo veel mogelijk zien!
Bezoek de chedi van Nakhon Pathom op dag 4 (eerst chedi, dan Damnoen Saduak), dan door naar Kanchanaburi (River Kwai).
Vanuit Kanchanaburi kan je dan verder reizen naar Ayutthaya zonder via Bangkok te hoeven reizen (bus nemen, overstappen in Suphanburi).
Twee volle dagen in Ayutthaya vind ik persoonlijk erg lang, tenzij je lange tijd wilt doorbrengen bij de tempels. Maar als je vanuit Kanchanaburi met de bus naar Ayutthaya reist en in de middag aankomt, kan je 's avonds bijvoorbeeld een fietstocht maken. Dan nachtje blijven slapen, volgende dag overdag tempels bezoeken en om 21:00 uur de nachttrein van Ayutthaya naar Chiang Mai nemen.
Schrap Angkor Wat. Angkor is absoluut prachtig, maar om er even snel voor 2 daagjes heen te reizen is zonde. Als het je eerste keer Thailand is, blijf dan lekker in Thailand. In plaats van Angkor zou je bijv. na Khao Yai door kunnen reizen naar Khorat (Nakhon Ratchasima) en vanuit hier Phimai en Phanom Rung kunnen bezoeken (ook Khmer-tempels).
Vliegtickets naar Koh Samui zijn aardig prijzig, omdat Bangkok Airways vrijwel een monopolie-positie heeft. Goedkoper alternatief is de nachttrein naar Surat Thani (19:30 - 07:06) en dan met bus/boot verder naar Koh Samui.
Vergeet niet om een fietstocht door Bangkok te maken, een must als je hier bent !
Persoonlijk zou ik proberen minder plaatsen te bezoeken. Eenmaal aangekomen daar heb je nauwelijks tijd om de plaats “op te nemen”. En idd voor Ankor Wat moet je wat meer tijd nemen.
Als je echt tempel fanaat bent OK, maar ik heb de ervaring dat na BKK veel mensen al tempel-moei zijn.
Na een paar dagen BKK (kan erg vermoeiend zijn zeker als het de eerste keer is als je er bent) zou ik idd een side-trip naar Kanchanaburi maken en aldaar de prachtige natuur en watervallen bezoeken (en onderweg de drijvende markt bezoeken).
Natuurlijk Chiang Mai wordt als high-light of Thailand gezien, dus iedereen wil daar naar toe. En het is ook mooi, maar persoonlijk hou ik meer van de Isaan (Noord-Oosten). Dus ik zou de trein nemen naar Buriram en “Phanom Rung” bezoeken (een prachtige Khmer tempel om een berg). Buriram is een gezelig Thaise provincie stadje. Vanaf Buriram neem je de bus naar Khorat en bezoekt van daaruit “Phi Mai” (eveneens een prachtige Khmer tempel). Het “Grote Khmer Koningsrijk” heeft zich ooit uitgestrekt over groten delen van wat wij tegenwoordig Thailand noemen (en over zuid-Laos en zuid-Vietnam). In Thailand vindt je Khmer tempels tot in Kanchanaburi en Khon Kaen. Op de terug weg zou je via Khao Yai (of Wang Nam Khieow) naar de Oost kust van Thailand kunnen reizen en aldaar een verblijven op een prachtig eiland (Koh Samed, Koh Chang, Koh Kuud). Kust omgeving van Chantaburi is prachtig.
Mocht je je in de Isaan vervelen ga dan naar Petchabun (Khao Kho) en Loei (Phu Ruea) en Chiang Khan (aan de Mekong rivier).
Ik ben het mijn voorgangers eens, dat het misschien wel wat veel is. Mijn eerste keer thailand hadden we 23 dagen en ook ik wilde zoveel mogelijk zien. Op advies heb ik toen wat meer rust ingebouwd en wat was ik daar blij mee. Vergeet niet dat de afstanden ook veel verder zijn dan in Nederland en dat alles ook meer tijd kost. Het busje vanuit Kanchanaburi naar Ayutthaya duurde al gauw vier uur en vertrok alleen om 1400. Het gewone ov zou nog meer tijd kosten en waarschijnlijk met overstappen ook meer stress . Ter inspiratie heb ik mijn oude reisschema even opgezocht en toegevoegd.
dag 1 - aankomst bkk
dag 2 - bkk grand palace + wat arun
dag 3 - bkk fietstocht met co van kessel
dag 4 - slow trein naar nam tok - slapen op river kwai (river kwai jungle resort)
dag 5 - vanuit resort naar kanchanaburi
dag 6 - kanchanaburi - erawan watervallen bezichtigd
dag 7 - kanchanaburi - Ayuthaya (minibus)
dag 8 - Ayutthaya - tempels bezoeken met fiets
dag 9 - Ayutthaya - Sukhothai (met trein en bus)
dag 10 -Sukhothai - tempels bezocht met brommertje
dag 11 - Sukhothai - Chiang Mai (bus duur: 51/2 uur)
dag 12 - Chiang Mai - relaxdag
dag 13 - Chiang Mai - trekking
dag 14 - Chiang Mai - trekking
dag 15 - Chiang Mai - kookworkshop
dag 16 - Chiang Mai - tiger kingdom + tempels
dag 17 - Chiang Mai - met nachttrein naar bkk
dag 18 - Bkk - Koh chang (bus 5 uur)
dag 19 - koh chang
dag 20 - koh chang
dag 21 - koh chang
dag 22 - koh chang - bkk
dag 23 - bkk - nederland
Persoonlijk vond ik sukhothai mooier dan ayutthaya. de rustdag in chiang mai is ontstaan omdat we toch best moe waren van al het gereis. Ik wens je heel veel succes met het plannen van je reis en mocht je nog vragen hebben…
Wanneer ik Angkor schrap en 1 dag ipv 2 in ayyuthaya blijf is het een haalbaar schema?
Iemand nog tips voor de trekking naar bergdorpen in omgeving chiang mai?
Wij gaan van de zomer ook naar Thailand, ook 24 dagen. Ook wij hebben goed nagedacht over de route. Die van ons ziet er als volgt uit:
1 Dus-BKK
2 aankomst BKK _Bang saray
3 Bang Saray
4 Bang Saray - BKK- Chiang Mai- Chiang Dao (vliegen)
5 Chiang dao
6 Chiang Dao
7 Chiang Dao - Chiang Mai
8 Chiang Mai
9 Chiang Mai
10 Chiang Mai
11 Chiang Mai
12 Chiang Mai - Sukothai
13 Sukothai
14 Sukothai (Si Satchanalai)
15 Sukothai - Pak Chong (Khao Yai)
16 Khao Yai
17 Khao Yai
18 Khao Yai - Ko Samet of Ko Chang of Bang Saray
19 relax strand
20 relax strand
21 relax strand
22 strand-BKK
23 BKK
24 BKK
25 BKK
26 BKK-DUS
Ook wij wilden graag naar Angkor Wat, maar inderdaad het aantal dagen laat dat eigenlijk niet echt toe. Daarom hebben we nu gekozen voor Sukothai.
We hebben ook bewust gekozen niet naar het zuiden van Thailand af te reizen, maar een strandbestemming dichterbij te zoeken.
Misschien heb je iets aan ons schema