Lofoten in September

Wij zijn aan het kijken om in September naar de Lofoten te gaan. Nu heb ik een paar vraagjes.

  • Is September ook een mooie maand om te gaan? Ik las dat de Lofoten het hele jaar door prachtig is om naar toe te gaan.

  • Wie weet een of meer websites waar je leuke huisjes/ cottages kan boeken? Dit vinden we leuker dan overnachten in hotels.

  • Wat is een mooie route/ naar welke plaatsen moeten we zeker heen?

  • Kan iemand hikes aanbevelen met mooie uitzichten? Ik las over Reinebringen, die lijkt ons erg mooi. Weet niet hoe het weer in september is.

  • Moeten we de ferry’s van te voren boeken en zo ja waar kan dit? (hoeven we alleen de ferry van Bodø naar de Lofoten te nemen of zijn er meerdere die we moeten pakken)?

Alvast bedankt!

Toen ik in Noorwegen was rondom de eeuwwisseling hoefde ik als voetpassagier of buspassagier nergens een Lofoten ferry van te voren te boeken, zoals:
Hurtigruten, kustboot Bergen - Kirkenes, vanuit Bodö of Harstad naar Stamsund en Svolvaer;
boot Narvik - Svolvaer (ik weet niet of daar auto’s op mogen);
boot Skutvik - Svolvaer, te bereiken vanaf de weg Fauske - Narvik, afslag te Ulvsvag (rondje boven de a);
boot Moskenes (?) - Vaeröy - Röst - Bodö.
Ik weet niet, of je als automobilist van tevoren moet bespreken. Verder zijn de Huirtigruten schepen vrachtboten waar ook voetpassagiers meegaan. Volgens mij mogen auto’s niet mee.
Mooie plekken met uitzichten zijn: Svolvaer, Henningsvaer, Stamsund, Reine, Nusfjord, enz. De Vesteralen (rondje boven de a) zijn ook mooi. Soms zijn daar de bergen wat platter, maar ook daar zijn piekige bergen, nl. tussen Sortland en Bö en mogelijk ook elders.

Verder via de weg vanuit Harstad.

Super, dankjewel! Ja we hebben de ferry al geboekt. Las dat mocht het vol zijn we moeten wachten op de volgende. Als pasagier is het geen probleem, wel omdat we met de auto gaan.

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app