Hoi allemaal,
In juni heb ik mijn eerste liftervaring gepland samen met een vriend. We hebben in totaal 6 dagen, en willen eerst met de trein naar Maastricht om vandaaruit richting Oost-Europa te liften. Ons doel is Boedapest, waar we ook de laatste dag een terugvlucht hebben gevonden voor maar 30 euro (Nog niet geboekt, eerst even van jullie horen of dit realistisch is!).
Mijn vraag is:
- Welke tips heb je voor iemand die voor het eerst gaat liften? Ik weet dat dit erg verschilt, maar hoeveel km leg je ong. gemiddeld per dag af?
- Is het bereiken van Boedapest een realistisch doel?
- Zo ja, heb je nog tips voor in deze stad? En tips voor steden onderweg?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Liefs,
Julia
Hoi Julia,
Eind april was ik 4 dagen in Budapest. Superleuk. Ik heb genoeg tips voor je voor Budapest, maar wat interesseert jullie? Heb je al een slaapplaats gevonden?
Ik heb vroeger zelf veel gelift, voornamelijk in Hongarije zelf, maar ook wel eens van Amsterdam naar Braunschweig (D). Vorig jaar deed mijn zoon mee aan een lift-wedstrijd “welk koppel is het eerst van Amsterdam naar Praag”. Toen hadden ze iets slims bedacht voor je veiligheid. Elke keer als ze een auto instapten stuurden ze een sms-je met het kenteken van de auto en de plaats van opstap (bijv. aan een thuisblijver dus). Het meeste geluk heb je bij grote tankstations en raststättes natuurlijk. Gewoon brutaal en vriendelijk zijn en er niet al te alternatief uitzien helpt ook.
Hier mijn verslag van Budapest, daar kun je al wat tips uithalen.
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=158030
Groet!
Antoinet
Je mag rekenen op 60km/uur. Liften doe je best 's ochtends vroeg, dan leggen mensen nog grote afstanden af. Vermijd grote steden, want daar raak je moeilijk terug uit.
Lach en maak oogcontact en dan raak je er wel!
Kwestie van veiligheid: Wegwijzer vzw publiceerde onlangs een bundel rond veilig liften. Misschien heb je daar ook wel iets aan?
Je kunt hem gratis downloaden van de website: http://wegwijzer.be/dossier/veilig-liften