Libanon vanuit Damascus?

Geweldig dat ik dit forum gevonden heb! Ik ben al de hele dag aan het zoeken naar een redelijk betaalbaar hotel in Damascus maar via google is het een ramp.

In augustus ga ik 3 weken als vrouw alleen naar Damascus. Ik maak me totaal geen zorgen, ben er eerder geweest en weet dat ik warm en veilig ontvangen wordt daar. Maar af en toe wat delen met lotgenoten zou mij ook erg leuk lijken, dus zijn er nog meer mensen die in Damscus zijn in augustus en het leuk lijkt te meeten? Please let me know…

Ps hele andere vraag: weet iemand of er de mogelijkheid bestaat vanuit Syrie Libanon te bezoeken, dus een visum daar aan de grens/vliegveld te krijgen?! Of is zo’n bezoek af te raden?

groetjes Heleen

Hallo Heleen,

LIbanon is vanuit Syrie goed te doen en een visum is aan de grens te verkrijgen. Je moet echt wel wanneer je naar Syrie teruggaat opnieuw een visum betalen.
Het makkelijkst is vanuit Damascus de bus of een shared taxi te nemen vanaf het busstation Soumarya. Dat ligt een kilometer of zes ten Westen van de stad en is vanuit het centrum bereikbaar met een minibus voor 25 pond of een taxi voor 200-300 pond.
Voor de bus vanaf Soumarya naar Charles Helou in Beiroet betaal je 400 pond en ben je ongeveer drie uur onderweg. Bij het verlaten van Syria moet je eerst een exit visum kopen en betalen (500 pond). De bus stopt daarvoor bij een winkeltje dat zo’n kilometer of drie voor de grens ligt.
Aan de grens moet je een visum voor Libanon kopen dat ongeveer 16 euro kost, te betalen in Libanese ponden. Wisselen geen probleem omdat er aan de grens altijd wel een paar geldwisselaars staan die je , als je een beetje oppast, geen ongunstige wisselkoers bieden.
De bus komt aan in Beiroet in het Charles Helou bus station dat redelijk centraal ligt vlak naast de uitgaanswijk Gemmayzeh.
Terug vanuit Beiroet kun je het beste vanaf Charles Helou een shared taxi nemen. Bij scherp onderhandelen 600 Syrische pond maar waarschijnlijk kom je uit op een bedrag van roond de 1000 pond.

@ timjim: bedankt! Dit is echt info waar ik wat mee kan, ik ga het zeker uitproberen.

Mijn plan is najaar 2010 voor 6-12 maanden naar Damascus te gaan om er arabisch te studeren. Deze zomer wil ik (naast lekker vakantie vieren natuurlijk) alvast gaan kijken wat mijn mogelijkheden dan zijn qua scholen, woonruimtes en waar ik rekening mee moet houden.

Het landschap onderweg van Damascus naar Libanon moet erg mooi zijn en zal dus absoluut alleen al de reis waard zijn!