Vaak heb ik zin om vanuit Amsterdam even met mijn auto op pad te gaan voor 1 dagje (gewoon van ochtend tot avond), of bijvoorbeeld 2-3 daagjes (met hotelletje). Ik hou wel van autorijden, en vind het ook leuk om ‘toerist in eigen land’ te spelen.
Maar waar naartoe?
Alle tips zijn welkom voor schattige stadjes / dorpen, en mooie natuurgebieden. In Nederland of België of wellicht noordelijk Frankrijk? Als het voor 3 dagen is, vind ik een afstand van een uur of 5-6 rijden nog wel te doen.
Bijvoorbeeld Oudewater vind ik een heel leuk dorpje, of Zuiderwoude, Hattem… van die pitoreske plaatsjes om een dagje doorheen te banjeren, misschien een museumpje kijken, leuke straatjes, een marktje, unieke winkeltjes (geen Blokker en H&M), leuke cafeetjes, grachtjes, dat soort dingen. Gent en Brugge vind ik ook heel leuk. Maar er zijn vast wel meer van die leuke plaatsjes. Ook in de buurt van Amsterdam zoek ik plaatsjes, voor als ik een keer één dagje op pad wil.
Oh ja, Duitsland vind ik vaak te klinisch en té netjes en saai. Alleen Berlijn vind ik erg gaaf maar da’s niet zo handig voor 3 daagjes met eigen auto (maar even om aan te geven wat mijn smaak is). Of zijn er net over de grens toch ook leuke pitoreske plaatsjes die nog een beetje rommelig en gezellig zijn (dus bv. bloemetjes die zomaar uit een muur groeien, slingerende straatjes, straatkunst)? Ik vind het altijd zo gemanicuurd in Duitsland, ha ha…
Of met de fiets achterin, inchecken bij een hotelletje en dan een paar dagen in een mooi gebied fietsen vind ik ook fijn. In Drenthe, Overijssel en Gelderland en Zeeland heb ik dat al veel gedaan, het zuiden nog niet echt. Ik hou niet zo van heel erg heuvelachtig (qua fietsen… wandelen wel).
Ik hoop dat het een beetje te volgen is wat ik bedoel.
Ben benieuwd naar de tips! Alvast bedankt.