Eurotrip met de auto

Hoi, Ik ben Nikki. 19 jaar en ben binnenkort een afgestudeerd grafisch vormgever. Hierna heb ik even een heerlijke vakantie, die goed besteed moet worden!

Samen met een vriend heb ik het idee om een aantal weekjes te gaan rondreizen door Europa. En dan niet alleen op de toeristische tour, maar we willen het land graag zien zoals het echt is! Leuk natuurlijk, maar hoe gaat dit in z’n werking? We zijn allebei nog erg nieuw hier mee, dus we hebben geen idee hoe of wat. Wel weten we dat we van plan zijn om de auto te pakken.
Ook zijn we op zoek naar eventuele reisgenoten. Samen komen we er vast ook wel uit, maar we vinden het beide erg leuk om nieuwe mensen te leren kennen.

Ik heb enorm veel vragen, dus ik zet ze hier gewoon even op een rijtje, en voel je vrij om je ervaring met mij te delen! (Ik heb er heel veel aan!!)

Wie heeft dit al eerder gedaan? Wat zijn jou ervaringen met roadtrippen? Trein of auto? Welke landen moet ik echt zien? Waar is het leukste nachtleven? Mooiste natuur/cultuur?

Kortom, ik wil alles weten! Dus barst los!

Je post is al een tijdje geleden, maar misschien heb je er nog wat aan.

Het ligt eraan welk deel van Europa je wilt zien, Spanje/Frankrijk/Portugal, hier zal ik kiezen op per auto te reizen. Het Oosten landen zoals Polen, Hongarije etc. zou ik voor een treinreis kiezen.

Spanje en Portugal ben ik zelf nog nooit geweest, Frankrijk wel. Calais is een leuke stad om te beginnen, dit ligt in Noord-Frankrijk aan de kust, vanaf hier kan je England zien liggen. Mooie stukken strand met een stuk geschiedenis. Verder kan ik het Kasteel van Chambord erg aanraden, een mega kasteel gelegen in natuurlijk Chambord. ( Ligt bij Tours in de buurt )
Voor de rest de groten steden zoals Parijs, Marseille en Nantes natuurlijk niet overslaan.

Het Oosten heb ik meer ervaring, haha. Hier zou ik voor een treinreis gaan, makkelijk om lange afstanden snel af te leggen en veel te zien van het Oosten. Bijvoorbeeld met de trein door Duitsland, Polen, Tsjechie, Oostenrijk gaan.

Duitsland kan je steden als Keulen, Berlijn, Munchen etc. bezoeken.
Krakow, Poznan, Tarnov, Warschau en Wroclaw zijn te bezoeken in Polen als grote steden, Tarnov is een klein gezellig stadje niet ver gelegen vanaf Krakow.
Tsjechie, hoofstad Praag en misschien de omgeving er van?
Oostenrijk, Inssbruck, Salzburg en Wenen.

Het is maar net wat je wilt, misschien kan je dan meer gerichte tips geven. :slight_smile:

Ik zie dat ze er niet meer op heeft gereageerd. Maar ik ga samen met een vriendin ook een tour maken door Europa. Of naja… we willen er op uit met de auto. We willen graag vanuit Nederland langs de west kust van Frankrijk touren. En door naar Spanje. Misschien hebben er nog mensen tips… We zijn genoodzaakt om in juli en augustus te gaan ivm vakanties. We hadden begrepen dat er in Frankrijk kan worden wild gekampeerd. We willen niet in HELE toeristische plaatsen terecht komen. Natuurlijk wel in contact komen met mensen. Maar niet op overvolle Nederlands campings… dus enige tips?
Surfspots zijn ook welkom!

In Frankrijk zou ik gewoon gaan rijden en ter plekke een camping regelen, hebben wij alle jaren dat wij gingen ook gedaan. Gewoon de campinggids mee nemen en bellen maar. :slight_smile:

Super bedankt voor je reactie. Verder nog tips of dingen die er moeten zien?!

Calais zeker weten. Leuk stadje en je kan een dag trip naar Engeland maken. Per boot dit is wel prijzig, maar wel prachtige uitzichten. Of per trein dan ga je via een tunnel onder het kanaal door, is wel wat goedkoper als je vroeg boekt.

Verder ligt eraan hoe je door Frankrijk wilt trekken? Ik zelf heb niet veel ervaring met de grote steden zoek liever de ‘echte’ cultuur op.

De bedoeling is om gewoon met de auto (tentje in de achterbak) door Frankrijk heen te reizen. En dan het liefst langs de west kust van Frankrijk. Maar mochten er mensen andere adviezen hebben… kom maar door ;-)!

Twee jaar geleden hebben wij deze stap gezet richting Scandinavië, gewoon de auto inpakken en weg.
Lijkt het je ergens leuk, stop je daar, zo niet ga je verder kijken.

Voordeel van Scandinavië vonden wij dat je bijna overal mag wild kamperen, dus als je even geen slaapplaats kan vinden zet je de auto aan de kant en gooi je je tent uit. Hoewel dat slecht 1x is voorgekomen, want overal staan wel bordjes met Stuga of Hyter langs de weg. Dit zijn hele nette blokhutten met redelijk goede bedden en soms al vanaf 15 Euro per hut per nacht (prijzen juni 2010).

Uiteindelijk zijn we ruim twee van de drie weken in Zweden verbleven omdat we dit zo’n enorm leuk en makkelijk and vonden.

Ja in Frankrijk mag je niet wildkamperen, ik geloof dat daar ook wel redelijk op gelet wordt, ik zou het er niet op gokken.
Ik en mijn vriend hebben een paar jaar terug ook langs de westkust van Frankrijk getourd. Destijds nog met de auto (nu hebben we een klein camperbusje) en tent. Ik zou zeker stoppen bij Mont-Saint-Michel, vond ik erg leuk. Zelf wil ik nog eens naar de plek waar de geallieerden aan land kwamen (nog niet geweest). Bordeaux vond ik een erg leuke plaats en als je vanuit Bordeaux omhoog rijdt vind je zo’n 60km daarboven de meer toeristische plekken, waar je wel heerlijk aan de zee zit met gezellig boulevard en winkeltjes idee. Wij hebben wel een nare ervaring met een grote camping (al weet ik de plek niet precies meer) in Zuid-West Frankrijk, waar onze autoruit is kapot geslagen en onze tent opengesneden en van alles gejat is. Ik zou daarom nu niet snel meer een grote camping uitkiezen (waar sowieso mijn voorkeur al niet ligt), maar die heb je natuurlijk veel in Frankrijk.
Verder is Spanje moet het bedevaartsoort Santiago de Compostella mooi zijn, maar ook nooit geweest.

Wij gaan zelf dit jaar waarschijnlijk meer de andere kant op Oost-Zuid-Frankrijk, misschien Italië.