Ik organiseer voor drie vrienden een weekend met als thema ‘Bijzonder Belgie buiten de geëikte paden’. Het idee hierbij is dat wanneer we Belgie bezoeken al snel op bekende plekken terecht komen: Antwerpen, Brussel, Brugge, Gent, de kust en de Ardennen.
Maar ik vermoed dat we dan veel mooie plekken voorbij rijden. Ik ben dus op zoek naar bijzondere, mooie plekken. Bijvoorbeeld een omgeving waar het goed fietsen of wandelen is. Of een rondleiding in een bijzondere industriele omgeving. Weet iemand bijvoorbeeld welke de meest bijzondere bierbrouwerij is? Is er een persoon die we zeker moeten ontmoeten, een plaats die we kunnen bezoeken, een activiteit die we moeten doen.
Ik ben op zoek naar de kleine pareltjes van het land. Wie heeft tips?
Ik vind Leuven als stad niet echt geweldig. Mechelen daarentegen… Leuke/gezellige stad met een érg mooi cultureel verleden.
Als je natuur zoekt zijn de Vlaamse Ardennen of Limburg misschien wel iets?
Van brouwerijen heb ik enkel maar gehoord over bezoeken aan de brouwerij van Duvel (schijnt wel leuk te zijn en met hapjes/drankjes nadien) en de brouwerij van Palm (weinig verhalen over gehoord).
Ik ken vast wel bijzondere en mooie plekjes, maar over je eigen land is het nogal moeilijk om zoiets te verzinnen:-)
Je kan naar stadjes als Durbuy of Bouillon…
De Tombeau du geant, een meander van de Semois…dat is naar mijn mening het pareltje van de Ardennen…zoniet van heel Belgie.
In Namen heb je de fietsroute “Autour Alle”
Typisch een tochtje (24 km) voor even tussendoor voor wie in de buurt van de Semois verblijft.
Deze route gaat klimmend het lieflijke binnenland in en heeft diverse mooie uitzichten op intieme alpenweiden.
Vanaf Monceau is het vervolgens één lange afdeling naar de Semois bij Vresse-sur-Semois (180 m. hoogte).