Hoi, ik ben Annemarie en heb een vriendje in Australië. Nu willen we volgend jaar naar west-australië gaan om daar een jaartje te wonen en werken. Ik heb pabo gedaan en wil daar mee aan de slag. Kan iemand mij helpen? Zijn er organisaties voor lesgeven in Australië? Ook bijvoorbeeld werken op een radio school lijkt me geweldig. Of een Nederlandse school in WA.
Bedankt!
Hoi Annemarie!
Ik zie dat je verhaal al van enige tijd terug is. Maar ik zit met hetzelfde idee, om op een Nederlandse school in Australië te werken. Hoe is het uiteindelijk met jou gegaan? Heb je werk kunnen vinden?
heb je nog tips en ideeën voor me?
Liefs Roxanne
Hey Roxanne, ik wil ook graag wat jij wil: lesgeven in Australie, ben jij al ver in je plannen? Ikzelf ben net een paar weken bezig dingen uit te zoeken, maar vind t nog best moeilijk. Als je me eens wilt mailen, graag!
Mijn naam is trouwens lilian en ik ben 27 jaar. Nou wie weet tot horens he!
Groetjes! (emailadres ldriesse14@hotmail.com
Hallo
Ik zoek eigenlijk ook een Nederlandstalige school, maar dan voor mijn zoontje. Hebben jullie ondertussen al iets gevonden? Het is al even geleden zie ik. Ik weet dat er scholen zijn waar je na school Nederlandse les kan volgen, maar dat is niet de bedoeling. Mijn zoontje is 2 jaar en heeft het erg moeilijk met taal. Ik wil hem dus niet nog eens een andere taal gaan aaleren nu hij nog zo kleins is.
Groetjes
Ik heb zelf Alo gedaan en mijn afstudeerstage gedaan in Sydney, gymles geven dus. Je kan het beste via de website van de regering op zoek gaan volgens mij. Anderzijds is gewoon een mail sturen naar scholen ook een optie, zorg wel dat je je in de mail al onderscheid van anderen(promoot je zelf op een unieke manier).
succes
Hoi!
De site van Stichting NOB (Nederlands Onderwijs in het Buitenland) geeft een hoop informatie voor ouders die hun kind naar volledig dagonderwijs in het Nederlands willen hebben of maar deels (dus dan gaan de kinderen overdag naar een school in de buurt waar ze wonen en na schooltijd volgen ze dan lessen in de Nederlandse taal en cultuur).
Zie http://www.stichtingnob.nl/page.jsp?opencats=100_106
Ook voor leerkrachten die in het buitenland willen werken is deze site interessant. Er staan regelmatig nieuwe, uitdagende vacatures op over de hele wereld!
Tip voor Karo: Het is zo dat als kinderen klein zijn, ze veel makkelijker een tweede taal leren naast hun moedertaal (dat is de zgn. ‘gevoelige’ fase). Al spelenderwijs pikken ze veel sneller een nieuwe taal op dan volwassenen (die kunnen dat ook, maar moeten er harder voor werken en duurt langer). Een moedertaal leren en nog een andere taal leren (vaak de taal van het land waar het kind woont) gaan hand in hand. Het maakt daarbij echt niet uit of een kind moeite heeft met taal. Als je wilt dat je kind bijvoorbeeld net zo goed Engels moet spreken als Nederlands, is het verstandig om vroeg te beginnen (naast de moedertaal) en het kind naar een Engelstalige school te sturen. Ieder kind ontwikkelt zich in een eigen tempo, maar dat ze elke dag leren staat vast! Kijk maar eens naar de tekenfilm Dora! Ik weet zeker dat je zoontje binnen no-time wat Engelse woorden heeft opgepikt.
Succes allemaal!
Groetjes,
Femke
Hallo allemaal,
wat leuk om al die reacties over Australië hier te lezen, ikzelf zou ook heel graag gaan, ik zit namelijk in mijn laatste jaar onderwijs en in dit jaar krijgen we de kans om naar het buitenland af te zakken om daar te gaan lesgeven.
En natuurlijk is mijn keuze meteen op Australië gevallen, een land waar ik al zo lang naartoe wil.
Alleen 1 probleem… De scholen die ik reeds gecontacteerd heb via mail laten niet veel van hun weten.
Daarom mijn vraag naar jullie toe : kent er iemand daar een leuke school, liefst een kindergarden (kids van 2,5 tot 5 jaar) of iemand die daar in het kleuteronderwijs staat?
Het zou me een zéér groot plezier doen en mijn stress drastisch verlichten moest ik een schooltje daar vinden.
Er mag altijd gemaild worden op [EMAIL=“wouters__dorien@hotmail.com”]wouters__dorien@hotmail.com (2lage streepjes)
Alvast heel hard bedankt en keep up the good work in down under
Groetjes
Dorien
http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons/report.gif http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons/quote.gif
Hoi Dorien,
Stichting NOB heeft op dit moment een vacature voor hun schooltje in Brisbane. Klinkt superleuk! Kijk maar even op deze link:
http://www.stichtingnob.nl/page.jsp?id=4452398
Succes en plezier toegewenst!
Groet,
Femke