Lekker met de bus van Galle naar Udawalawe? - Lunugamvehera, grote onbekende?

Nog ruim een week en we zitten in Sri Lanka. Ik loop alleen nog ff te puzzelen over het begin. We wilden eigenlijk met de bus van Galle naar Tissa voor onder meer een bezoek aan Yala NP. Nu spreekt Udawalawe ons opeens meer aan (niet zo massaal, denk ik). Is daar handig te komen vanuit Galle, ik dacht met de bus naar Matara, overstappen naar Embilipitiya (overnachten) en van daaruit een tripje naar Udawalawee en het olifantenweeshuis. Is dat goed bedacht? En wat is dat toch met dat Lunugamvehera NP, daarover lees ik niets op dit forum. Is dat niks of een groot geheim? Bedankt alweer.

H​oi Ron,

UW is goed te doen. Ongeveer 2.30 uur met de bus inclusief overstap in Matara. Embilipitiya heeft voldoende acco, Pavana Resort is onze topper als je in dat middenklasse prijssegment zoekt.
Lunugamvehera NP is klein, veel kleiner dan Yala etc. En dus weinig groter wild zoals olifanten, vooral populair als je specifieke vogelsoorten wil zien; net zoiets als Bundala dus.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Inderdaad, Lunugamvehera is meer een (olifanten)corridor tussen Yala en Udawalawe. Je zult er dus wel olifanten zien, buffels, spotted dear etc. En uiteraard de (water)vogels. Daarnaast is het opgezet om de reservoirs te beschermen die de wetlands van Bundala van water voorzien. Dit park hebben wij zelf nog nooit bezocht, dus als je er heen gaat horen we graag je mening!

Dat is dan geregeld. Het wordt een tripje naar Udawalee. (Liever niet in een weekeinde toch?) Ik neem aan dat je vandaar naar Ella kunt. We kunnen natuurlijk ‘smokkelen’ met een auto met een chauffeur, maar een (lokale ) bus heeft de voorkeur. Vakantiebeleving… Nu we niet naar Yala NP gaan, is Tissa in combinatie met Kataragama dan nog een noodzakelijk stop. Of denk je, sla lekker over. We kunnen bijna 3 weken te reizen op Sri Lanka. Bedankt alweer bij voorbaat voor alle handige tips.

I​s goed te doen; bus UW-Thanamalwila en dan een bus via Wellawaya naar Ella. Nee hoor, K’gama is een mooie compacte tempelstad maar jullie dosis aan tempels zal vermoedelijk al voldoende geleverd worden in gebied bij Dambulla, dus kun je overslaan.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Kataragama is wel een apart complex waar Boeddhisme, Hindoeïsme en Islam op hetzelfde terrein vertegenwoordigd worden. Tevens is de stupa met de bijgebouwen en de beelden een heel mooi gezicht. De aapjes, de olifantenmuur, de rivier en de levendige tempels. Ik zou toch even uitstappen :slight_smile:

Wij vinden het wel zeer de moeite waard. Maar kijk anders eens op Wikipedia of je het interessant vind: Kataragama temple - Wikipedia

Hoe dan ook. Het is wel duidelijk je je niet hoeft te vervelen op Sri Lanka…Maar daar waren ook niet bang voor. Dank jullie wel voor alle opmerkingen.