leeftijdcatogorie op school st maarten

Hallo allemaal,
Ik zou graag willen weten wat de indeling is van de leeftijds-catogorie op een pre- middle en highschool op st maarten.
Mijn zoon zit nu in de eerste van de middelbare school en is bijna 14 jaar.
Ik vindt het zowiezo moeilijk om via internet uit te zoeken waar ik hem straks eventueel naar school zou kunnen doen. (in/op st maarten)
Heb ook gehoord dat bijv. het VMBO daar niet hetzelfde is als hier, qua niveau.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Oh ja, hier heeft hij een “rugzakje” omdat hij het syndroom van asperger heeft, dat is een “aan autisme verwante stoornis”. Weet iemand misschien of er daar ook instantie’s voor zijn.

Groetjes Moon

Dag! Ik woon en werk als leerkracht op St.Maarten, sinds twee jaar. (St.Maarten op de Nederlandse Antillen dus…er zijn er namelijk meer;-)
Ik geef les aan alle eerste-en tweedejaarsleerlingen van het VMBO, en het niveau ligt zeer zeker lager dan in NL. Dat heeft met veel verschillende factoren te maken die ik even kort zal aanstippen: verschillen in klimaat, (het leer- en werktempo ligt lager als logisch gevolg van de hitte) verschillen in cultuur, opvoeding en een gebrek aan/slecht beheer van financiele middelen, evenals een groot gebrek aan lokale leerkrachten. Instanties op het gebied van speciaal onderwijs zijn er niet of nauwelijks, ik ken 1 school (Prins Willem Alexander School) die “speciaal onderwijs” aanbiedt, maar weinig van deze leerlingen hebben een medische indicatie op grond waarvan ze op die school zijn geplaatst. Het fijne weet ik er echter niet van, als je meer wil weten zou ik even op de school langs moeten gaan voor een contactpersoon. Je schreef dat je zoon het syndroom van Asperger heeft; bedenk alsjeblieft dat de Nederlandse overvloed aan hulp en expertise mbt. autisme in schril contrast staat ten opzichte van de situatie op dit kleine eiland. Ter illustratie: voor veel (niet al te ingewikkelde) medische ingrepen zijn veel eilandbewoners gedwongen om naar de VS, Curacao of Nederland uit te wijken. En dan heb ik het nog niet eens over geestelijke gezondheidszorg…
Heb je toevallig via de SVOBE een baan aangeboden gekregen?
Laat me maar weten of je meer info wil hebben over de P.W.A. school.
Groeten van Petra

Hallo Petra,
Ten eerste bedankt voor het reageren.
Mijn vriend is bezig met een baan op st maarten en als het doorgaat gaan wij natuurlijk mee. Ik zit zelf niet in het onderwijs. Als we daar zijn wil ik de eerste tijd niet gaan werken om me volledig toe te kunnen leggen op de begeleiding van mijn zoon. Wanneer na verloop van tijd met hem alles goed gaat wil ik werk gaan zoeken (partime).
Mijn zoon is geen “zware” autist en gaat nu naar een reguliere middelbare school. Het is geen moeilijk kind en gedraagd zich niet agresief. Je merkt eigenlijk niks aan hem, alleen als je hem beter leert kennen merk je dat hij anders is dan anderen. Hij neemt bijvoorbeeld spreekwoorden letterlijk en slaat in een gesprek soms volledig de plank mis. Soms zegt hij dingen die eigenlijk nergens op slaan en soms kwetsend zijn. Dit heeft hij zelf niet in de gaten omdat het inlevingsvermogen in de emotie van een ander voor een “asperger” niet werkt zoals bij ons ( niet aspergers). Op school komt hij goed mee en is redelijk inteligent. Zijn cito-score was 538 en dat is volgens mij lang niet zo slecht. Wat ik eigenlijk zou willen is advies over de scholen op st maarten zodat ik een beetje weet welke school geschikt zou zijn voor hem.
En ook informatie over de kosten en of ik hem vanuit Nederland kan aanmelden of dat ik pas kan zoeken als ik op het eiland ben. Misschien weet jij een site waar ik deze informatie kan vinden.
Ik zou zowiezo de do’s en de dont’s van st maarten willen weten, en hoe het is om op st maarten te wonen. En hoeveel “voeten in aarde” een imigratie heeft, zijn er bijvoorbeeld dingen die we absoluut niet mogen vergeten.

Groetjes Monique

Hallo Monique,
Ik heb door je mail nu een wat beter beeld gekregen. Het zijn een heleboel vragen, ik zal er morgen even rustig voor gaan zitten. Een kant- en klare website van de beschikbare scholen op SXM is er niet voor zover ik weet, ik zal zoveel mogelijk info voor je vergaren. Ik denk sowieso dat het nuttig is om je in contact te brengen met sommige van mijn collega’s die kinderen hebben rond dezelfde leeftijd. Je hoort binnenkort meer van me!
Groeten van Petra

Hallo Petra

ik heb een vraagje ik ben vorig jaar afgestudeerd als sociaal pedagogisch hulpverlener en wil graag aan het werk in sint maarten…heb je goeie adressen waar ik bijvoorbeeld zou kunnen solliciteren…bij voorbaat dank

groetjes babyd

ONtopic blijven s.v.p.