Vanaf september zijn wij van plan een grote reis door Zuid Amerika te maken, al travelpackend. Ontzettend veel info vind ik hier op het forum, super! Toch nog een vraagje. Veel willen we zelf nog niet vastleggen van tevoren, maar het ticket naar Paaseiland willen we wel alvast boeken. Ik kan nu een prima (denk ik) prijs vinden vanuit Lima (437€), maar dat betekent wel dat we pas om 23u landen in Lima op de terugweg. Is dat te doen en zo ja, wat raden jullie aan ivm veiligheid: een hostel boeken en nog in de stad geraken 's nachts of meteen doorreizen met een nachtbus naar bijvoorbeeld Ica of Paracas? En is dat ter plekke te regelen? Alvast dank voor jullie hulp!
Als je vliegtuig inderdaad om 23:00 uur aankomt dan zal het al gauw 24:00 zijn voordat je door paspoortcontrole en door de douane bent. Dan zou je een taxi kunnen nemen naar Cruz del Sur in Avenida Javier Prado (de officieel door de luchthaven aanbevolen taxi “Taxi Green” is aan te raden). Cruz del Sur heeft bussen naar Paracas die om 03:45, 07:00 en 07:30 vertrekken. Naar het eindpunt Nasca is het 7,5 uur. Naar Paracas zal de rit zo’n 4 uur duren, naar Ica zo’n 5 uur. Als het vliegtuig op tijd aankomt dan is het Cruz del Sur busstation makkelijk te bereiken voor de bus van 03:45. Het is denkbaar dat je zelfs daar aankomt voordat het busstation open gaat. Het is ter plekke te regelen door er gewoon naar toe te gaan, maar je loopt natuurlijk de kans dat de bus die je wilt nemen al vol zit.
Een alternatief is Soyuz/PeruBus. Dat is een lijndienst die de hele nacht door bussen heeft rijden langs Paracas naar Ica. Een bezwaar is dat voor Paracas je bij San Clemente langs de weg uit moet stappen om dan een taxi naar Paracas te nemen (niet ver). Aangezien het een lijnbus is moet je wat meer op je handbagage letten omdat er steeds mensen in- en uitstappen. Cruz del Sur lijkt me een ietwat veiliger alternatief dan Soyuz/PeruBus.
Mocht je besluiten in Lima te overnachten dan is het het beste (en ook het meest gebruikelijk) om een ho(s)tel van te voren te boeken en je door dat ho(s)tel te laten ophalen, of Taxi Green naar dat ho(s)tel te nemen.
http://www.hostellima.nl/
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik zie het niet zitten in alle vroegte langs de weg gedropt te worden. Dus dan zal het Cruz del Sur worden, denk ik. Goed om te weten dat die bussen ook 's nachts gaan!