graag zou ik in thailand de langnekvrouwen gaan bezoeken maar sommigen raden mij dat af omdat ze zeggen dat het allemaal gemaakt is voor de toeristen,kan iemand mij wat raad geven hierover? thx
Hoi Steppie,
Het is inderdaad vrij toeristisch tegenwoordig, maar zeker niet speciaal voor de toeristen gemaakt.
Het is een oude traditie van deze stam, die ze al jaren in stand houden. Tegenwoordig kunnen deze mensen er ook nog een centje mee verdienen dankzij alle toeristen die er komen.
Even bij vermelden dat deze langnek “dorpen” eigenlijk vluchtelingkampen van de Birmezen zijn.
Ik bezocht er eentje die niet toeristisch was. Motor gehuurd en op eigen houtje (soms met behulp van de plaatselijke bevolking) naar niemandsland dichtbij Mae Hong Son (onderweg passeerde ik nog een hangbrug die ik herkende van de film “Operation Jumbo drop”).
Mijn mening? Het was net een “Creep Show”, een dierentuin met mensen wiens voortbestaan afhangt van de toeristen die ervoor betalen om hen te zien. Een met uitsterven bedreigde soort? Ik kon alleen maar medelijden hebben met deze mensen, die wellicht ook nog eens worden uitgebuit door degenen die de entree gelden ontvangen …
Maar … fotogeniek zijn ze natuurlijk wel. Ik ging weg met gemengde gevoelens maar heb er eerlijk gezegd geen spijt van dat ik hen heb bezocht.
Aan jou de keuze …