Heeft er iemand ervaring met het aanvragen van een werk- of vrijwilligersvisum voor Bolivia? Ik ben van plan deze winter terug te gaan voor een maand of zes en heb begrepen dat de regels nogal zijn aangescherpt. De afgelopen keer ben ik er nog goed vanaf gekomen met het steeds de grens overgaan, maar dat is nu niet meer zo makkelijk. Ik vraag me af waar ik moet beginnen en wat de makkelijkste procedure is…? En hoe zeker is het dat je zo’n visum krijgt?
Het enige dat ik weet is dat je heel makkelijk drie maanden kan blijven. Ik heb mijn verblijf laten verlengen van 1 maand naar 3 maanden in La Paz. Ik denk dat je daarna de grens over moet en vervolgens opnieuw drie maanden aan kan vragen, maar zeker weten doe ik het niet. Vraag het anders op de Lonely Planet Thorn Tree of stuur een mailtje naar consulaat of bijvoorbeeld naar hostels die vaak vrijwilligers in dienst hebben, die weten het ongetwijfeld!
Ik zit inmiddels sinds januari in Bolivia en had tot oktober geen problemen door iedere keer het land te verlaten na zo´n 90 dagen en dan weer terug te komen. In oktober wilde ik dit weer doen en toen werd mij gezegd dat ik al vanaf april een boete moest betalen, omdat ik nog maar 90 dagen per jaar in Bolivia mag zijn. Dus ja lastig, ik ben maar omgedraaid en heb het nog nagevraagd bij de migratie in Tarija en hier gaven ze hetzelfde antwoord. Met deze persoon hebben we toen ook gerekend en de conclusie was dat de goedkoopste optie de boete a 2 doller per dag blijft en niet een visum o.i.d. In november ga ik het land weer uit en dan zal ik zien waarvoor ze me de boete precies aanrekenen… Ik heb da ambasade ook al gemaild om te vragen hoe het precies zit, maar nog steeds geen antwoord gehad.
Hey Marloes,
Dank je wel voor je aanvulling. Daaruit begrijp ik dat de limiet inmiddels naar beneden is bijgesteld naar negentig dagen. Dat is al weer heel wat, want niemand die dat zeker weet. Daarom vraag ik alvast in Nederland een visum aan voor de eerste dertig dagen in Bolivia, want ik ben al ongeveer het dubbele van die negentig dagen in Bolivia geweest dit jaar. Ik blijf nu weer een langere periode daar, maar die visumruns heb ik écht geen zin meer in (grens over en meteen weer terug). Daarom ga ik toch een jaarvisum aanvragen, als ik steeds naar de grens moet en boetes moet betalen kost me dat ook geld en een hoop ongemak.
Ik heb al eens een boete moeten betalen en die was toen 15 boliviano’s per dag. Wel bijzonder dat je ze toestaan om het land in te gaan terwijl dat dus eigenlijk niet meer mag, als je de boete tussentijds blijft betalen haha. Als je geluk hebt tref je de volgende keer bij de grens weer iemand die er anders over denk
Waar zit je in Bolivia en blijf je nog lang?
Hallo,
Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat met een visum aanvragen. Ik doe zelf vrijwilligerswerk in Villamontes, in het Zuid-Oosten van Bolivia (in de Chaco). Ik sta op het punt om te gaan reizen en wil in het nieuwe jaar weer terugkomen om verder te gaan werken (na de schoolvakantie). Hoe lang ik nog blijf is beetje afhankelijk van de visum mogelijkheden (en mijn bankrekening)
Groetjes Marloes
Ik hoorde vandaag trouwens nog dat iemand ook een visum aan wilde vragen. Het is veel werk en kost veel geld, maar als als je uiteindelijk dit visum hebt van een jaar kan je het daarna verlengen naar 2 jaar, daarna na 5 jaar en daarna schijn je een stempel te krijgen waarmee je altijd in Bolivia mag blijven. Nouja tenzij er weer een of andere regel veranderd Veel succes met het aanvragen en hoop dat je niet tegen al te veel problemen aanloopt! Groetjes Marloes
Hey Marloes, jij zit dus ook een flinke tijd in Bolivia. Ik ben net zo benieuwd als jij hoe het zal gaan met het visum. Op zich zou het binnen dertig dagen geregeld moeten zijn daar (want krijg hier in NL een stempel voor 30 dagen) maar het zal inderdaad heel wat tijd, energie en geld kosten. Ik heb geen zin om steeds naar de grens te gaan en het risico lopen geweigerd te worden (heb ik nl. wel gehoord, zulke verhalen) want ga bij mijn vriendje wonen in Sucre. Ik hou je op de hoogte, goede reis!