Kroatië/Slovenië veiligheid

Eind augustus/begin september willen we met onze dochter van 3 vliegen naar Zagreb en dan een rondreis maken met een huurauto door Kroatië, Slovenië en Montenegro. Weet iemand hoe het zit met de veiligheid in deze landen? Zijn er delen waar je echt niet heen moet bijvoorbeeld?
Alvast bedankt!

Wij zijn door Slovenië gereden en hebben de hoofdstad Ljubljana bezocht, verder door naar Kroatië en vooral in het noorden van het land gereisd, met de auto. Naar mijn ervaring was dit alles gewoon veilig, ik weet echter niet hoe het zit rond de hoofdstad Zagreb. Wat ik heb begrepen van een kennis die in Bar (Montenegro) woont, is Montenegro sowieso een veilig land. Natuurlijk moet je op je hoede zijn, maar dat moet je ook in Amsterdam. :slight_smile:

Je zou eens specifiek de landen op kunnen zoeken, misschien worden er bepaalde gebieden noemt wanneer je kijkt bij het reisadvies voor deze betreffende landen.

Dank je wel voor je reactie, Danechka!
Kun je eigenlijk met een huurauto zonder problemen andere landen in of betaal je dan extra?

Kroatie is al tientalllen jaren veilig, zo ook Slovenië, wij zijn helemaal enthousiast geworden door beide landen, maar de meeste tijd hebben we doorgebracht in Kroatië, mede dankzij reisorganisatie Puur Kroatië. Nu al meerdere met hen een rondreis gemaakt helemaal op onze wensen samengesteld. Zagreb hebben we ook bezocht, is veiliger dan menig grote stad in Nederland en erg boeiend. Mijn zus is afgelopen zomer ook op ons aanraden met man en 2 kinderen (3 en 7) naar Kroatie geweest, ook bij Puur Kroatie geboekt. Wij hadden via Puur Kroatie ook onze huurauto gereserveerd en mochten zonder extra kosten daarmee ook naar bOsnie rijden (waar we Mostar hebben bezocht). Dus wil je de de beste informatie en advies, heb je vragen, wil je net zoals wij ook een vakantie die past bij je wensen kan ik je hen van harte aanraden. Zij staan je altijd even vriendelijk te woord.
Veel plezier straks, het zijn prachtige landen en heel divers.

Dank je wel bellamaria, klinkt goed! We hebben er ontzettend veel zin in!

Zeker doen !
Kroatië, Montenegro, Slovenië, … zijn stuk voor stuk prachtige landen.

Heb er al enkele malen met eigen of huurwagen rondgetoerd, ook in Zagreb, Ljubljana, … Heerlijk !

Kan buiten het hoogseizoen makkelijk op de bonnefooi ! Vooraf reserveren hoeft heus niet.

Aan een tripje met een huurwagen vanuit Kroatië naar Slovenië of Montenegro zijn normaliter geen extra kosten verbonden. In Slovenië is wel een wegenvignet op snelwegen vereist !
Als je overweegt om ook enkele Kroatische eilanden te bezoeken (een aanrader !) dan best wel even checken of het huurbedrijf toelaat dat je met hun auto de boot opgaat. Sommige huurbedrijven durven dit weigeren.

Vast een fijne reis !

Dank je wel, Line!
Welke eilanden kun je aanraden? En waar heb jij je auto gehuurd?

We willen vliegen op Zagreb en daar de auto huren en dan rondje Kroatië (via Ljubljana, Slovenië), Montenegro en eventueel Sarajevo, Bosnië. Heeft iemand daar ervaring mee?
We gaan pas eind augustus, maar ik kan niet wachten!

Groetjes!

Reizen in Kroatië en omliggende landen gedurende een langere periode doen we met onze eigen wagen. Zagreb ligt op zowat 1300 km, Ljubljana op 1200 km van Brussel (of Amsterdam).

Autohuur :
We hebben enkele malen een auto in Kroatië gehuurd voor een kortere periode. Rechtstreeks bij Sixt en via een brooker bij Europcar. Is telkens correct verlopen.

Eilanden :
Oeps, er zijn er méér dan 1000 ! Welke hangt van jullie voorkeur af : cultuur, natuur, strand, watersport, actief toerisme, …

Op dit forum en ook o.m. hier vind je meer algemene en specifieke info :

Super, dank je wel!
Qua eilanden, tsja, moeilijk als er zoveel keus is :wink:
We zoeken iig iets wat leuk is voor onze dochter van 3. Dus mooie stranden, kindvriendelijkheid etc. Heb je zelf een top 3? :biggrin:

Onze kids waren 6 en 3 jaar toen we 2 jaar geleden voor het eerst gingen. We gaan met hen nu voor de 3e keer naar Kroatie, altijd reizen we rond, we boekten zelf onze tickets , huurauto (via Sunny Cars) en accommodaties boeken we altijd bij Puur Kroatië, zij zijn goed in anders reizen met kinderen en weten heel veel van Kroatië. Bovendien zij hebben de mooiste accommodaties op de beste plekken. Dit jaar hebben we na een prijscheck door Puur Kroatië ervoor gekozen op vakantie te gaan met de autoslaaptrein, mijn collega met kleine kinderen had dit vorig jaar bij puur kroatie geboekt op hun aanraden, voor de kinderen een enorme belevenis, je ziet veel onderweg en komt uitgerust aan. Mooie stranden zijn er, deze ontvingen we bij de insidertips vorig jaar bij onze reisbescheiden, weinig zandstranden, veel grind, kiezels groot of klein, of wat grind gemengd met zand. Het water is ongelofelijk mooi, de zee erg helder. Slovenië gaan we dit jaar ook ontdekken, we komen namelijk aan in Villach en onze eerste stop in Slovenie, op aanraden van het reisbureau geboekt in Soca vallei.

Veel info vind je hier:

puur kroatie
ontdekkroatie
kroatisch verkeersbureau

Dank je wel Votini, klinkt goed allemaal!
Weet iemand of eind augustus tot half september een goede periode is? Ik zie dat het dan ‘slechts’ 21/22 graden wordt gemiddeld. We zouden graag het zomerzonnetje voelen, zodat we ook kunnen zwemmen. Moeten we dan niet eerder gaan?

Ik ben zo’n 2 weken terug van een 4 weekse reis door Kroatië en Slovenië, met mijn eigen camper. Qua veiligheid nooit zelfs maar onveilig gevoeld, verder viel het mij op hoe netjes het land er bij ligt, heel weinig sluikstorten of afval naast de wegen.

Wat betreft stranden; opgelet, deze zijn erg mooi maar bijna altijd keien of kiezelstranden, zandstranden zijn zeer zeldzaam, grootste kans om deze te vinden is op de eilanden, dus best schoeisel voor allemaal voorzien waarmee je in het water kan.

Augustus -september zou ideaal moeten zijn qua zwemweer, het water van de Middelandse (hier Adriatische-) zee is dan lekker opgewarmd tijdens de zomermaanden

Yohani:wereld:

Bedankt, Yohani! Zijn er nog eilanden die je kunt aanraden en die goed te bereiken zijn?

Groetjes Cint28

De meeste stranden in Kroatië zijn inderdaad kiezel- of rotsstranden. Maar o.m. op de eilanden Krk, Rab en Vis vind je ook mooie zandstranden, met natuurlijke schaduw. Is wellicht prettiger voor een kleintje van 3.

De eerste twee eilanden zijn makkelijk bereikbaar : tolbrug naar Krk, overzet van ≈15 min. naar Rab. Vis ligt verderaf.

Eind augustus, begin september is een prima reistijd. Nog lekker warm en al merkelijk minder druk !