Kreta is groot... welke plaats?

Graag wil ik in mei met mijn vriendin 7 - 8 dagen op vakantie naar Kreta, maar waar heen in godsnaam? Het eiland is zo groot en ik ben niet echt ervaren met Griekenland. Graag willen we in een plaats zitten dat niet volledig overspoelt is met toerisme, maar waar je wel lekker kan slenteren, winkeltjes bezoeken en lekker eten. Daarnaast willen we een lekker strand hebben (kun je trouwens in de zee zwemmen rond eind mei?) en het moet een goede uitvalsbasis zijn voor uitstapjes in de omgeving, met een huurauto bijvoorbeeld (mooie natuur, andere interessante plaatsen, opgravingen enzovoorts).

Chania? Maleme,? Leuke plaatsjes, niet te toeristisch, zoek hotel met zwembad, kiezelstrand.
Goede uitvalsbasis naar het achterland met kleine plaatsjes.
Bv Kolymbari.
ook naar de zuid west punt met het prachtige strand (bijna roze) en dan via de kust weer naar boven.
Overal wel leuke kapelletjes.
Succes en heel veel plezier.
Henria

Dat klinkt als Stalis. Gelegen tussen Chersonissos en Malia in, de perfecte basis voor uitstapjes. En met een zandstrand in plaats van dat kattebakgrit!

Bedankt voor jullie reacties, maar helaas wordt het geen Kreta. Het wordt namelijk Zakynthos! Nu zit ik met de volgende vraag: ik zou graag een auto willen huren, maar is het verstandiger om deze vooraf te boeken en op te halen bij bijvoorbeeld het vliegveld of lokaal een auto huren voor een paar dagen?