Kosten grens Mozabique

Hallo allemaal,:wereld:

Wij willen van Zuid Afrika de grens over naar Mozabique.
Wat zijn nu de kosten en wat moet je allemaal bij je hebben.
Ben al 2 maanden aan het zoeken op internet en allemaal verschillende verhalen. Wij gaan met een Jeep. (geleend van ZA vriend)

Groetjes Kitty en Jan

Ik heb voor mijn visum 172 Zuid Afrikaanse Rand moeten betalen, en behalve mijn paspoort en het geld had ik verder niks nodig.

Ik ben echter niet met een ‘eigen’ auto de grens overgestoken, ik weet niet wat voor een papieren je voor het voertuig moet hebben.

Beste Jenny,

bedankt voor je antwoord, maar dat hadden wij al gelezen.
Wij vragen ons nu af welke papieren je moet invullen ect.
Totale kosten voor bijvoorbeeld tijdelijk invoeren auto.
Welke papieren jezelf moet hebben. Eigenlijk de totale procedure
om van Zuid Afrika de grens over te kunnen zonder al teveel problemen.
Wie oh Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes Kitty en Jan

ietsje naar beneden scrollen…

Gr. Hans
www.onlinesafariadvies.nl

Beste Hans,

Bedankt voor je bemoedigen woorden, echter nog geen antwoord op mijn vragen. Jammer omdat mijn vriendin nu weer dingen heeft gelezen die ik al wist maar zij nog niet. Luister wij zijn in de afgelopen 20 jaar al zelfs op de coca cola busstation geweest. Wij tenminste, ik loop nu niet echt warm wat er nu weer fout kan gaan. Ik volg Mozambique nu al 20 jaar. Dus niet te bijdehand doen. Mijn vraag was toch duidelijk. Is er een antwoord op mijn vraag!!!
Ik weet de site voor de procedure, echter ik wil gewoon weten wat onze landgenoten meegemaakt hebben, en hoe ik hier op kan anticiperen.
Als nu andere mensen ook deze procedure willen weten, dan zet ik even de link op deze site.
By the way wij heten geen Alexander en M, maar Jan en Kitty!!!

Ik begrijp er niets van Grashopper. Is je kritiek nu aan mij gericht? Ik ken helemaal geen Alexander en M en Jan en Kitty. Heb ik ook helemaal niet vermeld/genoemd in mijn posting… Vreemd.

Gr. Hans
www.come-along.nl

Beste Hans,

Beste Hans,
Het was sarcastiche humor. Tja ik word niet altijd begrepen.
Als je het nu nog een keer leest maar dan wetende dat het zwarte humor is dan komt het misschien anders over. Het is juist goed om te weten wat er fout kan gaan dan kan je hiermee rekening houden.
Ik had natuurlijk moeten zeggen, zoals een normaal mens. Dank je wel Hans voor de informatie. Bij deze.
Oh ja ik bedoelde Alexander en Maxima, je weet wel Mozambique.

http://www.sunsetbeachlodge.com/downloads/importantinfo4.pdf

Nog steeds informatie over mensen met eigen ervaringen s.v.p.

Wij zijn een kleine maand geleden de grens van Z-Afrika naar Mozambique over gestoken in het Kruger Park bij Giriyondo. We hadden een 4x4 gehuurd in Zuid-Afrika. Wij hadden onze Visa geregeld in Nederland (via Brussel). De overgang duurde een klein kwartiertje en ging heel erg makkelijk (ze waren super vriendelijk, maar dat kan ook door ons zoontje van twee komen ;-)). We moesten het kenteken bewijs van de auto laten zien en omdat het een huur auto was het bewijs van het bedrijf dat het toestemming verleende dat de auto de grens overmocht. That’s it. Vervolgens moesten we nog een formulier invullen welke autoradio erin zat, hoeveel wielen we bijhadden en of we extra benzine bij ons hadden. We moesten nog een of ander klein bedrag afrekenen (een paar euro). Daar heb ik maar geen vragen over gesteld en dat was het.

Toen we Kruger/Limpopo uitreden aan Mozambiquaanse kant werden we aangehouden door een parkwacht en die wilde ons een “third-party” insurance aansmeren. Dit is verplicht, maar hadden wij via de verhuurmaatschappij afgenomen. Ze hadden alleen geen bewijs meegenomen (en wij waren het vergeten te checken). Wij hebben het geweigerd. Na gesproken te hebben met een aantal managers van de lodges kun je dat beter wel doen, voor het geval je wordt aangehouden door de politie. Het kost je minder dan 15 euro en kan je een hele hoop gezeur en onderhandelingen sparen.

Verder als je bij Komatipoort over de grens gaat (hebben wij andersom gedaan van Moz naar Z-A), staan er mannetjes die aanbieden om je door de rij heen te leiden. Je kunt dit beter niet doen. Wij waren hier alvoor gewaarschuwd. Maar bij ons waren er net een paar bussen aangekomen en het was werkelijk bomvol. Ze vroegen 100 en ik dacht Metical en dat is iets meer dan 2 euro. Dus ik dacht ach… en uiteindelijk maakten ze er opeens rands van. Iets minder dan 10 euro voor nog geen 5 minuten werk. Kortom ik weigerde en heb ze 100 metical gegeven, maar dat leverde een behoorlijke discussie op.

Dat is alles wat ik je kan vertellen over onze grensovergang.

Groeten,
Frank

PS. Ik ben erg slecht in zwarte humor…

Thanks Frank voor deze gedetailleerde info. Klanten van mij gaan over drie weken die kant op!

Gr. Hans
www.come-along.nl

NP, meer vragen zijn altijd welkom…
Gr, Frank

Ik weet niet wie er gisteren op ned3 3 op reis heeft gezien, maar daar zag je een klein stuk over Mozambique en met name over de grensovergang:

http://player.omroep.nl/?aflID=10154797

Vanaf 10:38 zie je de grensovergang die wij namen…

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon1.gif

Re: Kosten grens Mozabique
Ik heb voor mijn visum 172 Zuid Afrikaanse Rand moeten betalen, en behalve mijn paspoort en het geld had ik verder niks nodig.

Ik ben echter niet met een ‘eigen’ auto de grens overgestoken, ik weet niet wat voor een papieren je voor het voertuig moet hebben.

Ik heb voor mijn visa ook 170rand moeten betalen en wat geld moeten bijleggen voor de man achter het bureau, alleen je paspoort had ik nodig…

Meeste mensen hadden daarvoor al een visa bij een kantoor gehaald want ze zeiden dat het erg moeilijk was om aan de grens te krijgen maar dan betaal je 60 dollar… (dit kan bijvoorbeeld in ZA in Nelspruit voordat je naar Mozambique gaat… maar ik zou het gewon bij de grens doen hoor!