Mijn vriend en ik hebben het idee om in november naar Nieuw Zeeland te gaan voor ongeveer 4 weken. Wij hebben het idee om een auto te gaan huren. Hebben ook over een camper nagedacht, maar als je een camper met cruise control wilt hebben kom je al snel op 5000 euro en dat is wel erg duur… En ja wij willen cruis control ivm een zere knie waarvan ik veel last krijg als ik lang op dezelfde positie zit, dus op lange stukken is cruise control beter omdat je dan je been nog eens kunt bewegen.
Mijn eerste vraag is dus ook wat een overnachting ongeveer kost. We willen niet in zo’n 6persoons kamer ofzo, maar gewoon een nette kamer voor 2 personen. Hoeft niet super luxe. Wat voor bedrag moeten we dan rekening mee houden voor een overnachting?
Wat kost verder het eten ongeveer als je niet te uitgebreid hoeft te eten iedere dag?
Verder willen wij dus ongeveer 4 weken en dan van Auckland naar Christchurch en wij zijn vooral geinteresseerd in de natuur, dus meer zuider eiland. Wat zou dan de beste route zijn en waar moeten we echt even geweest zijn?
Zijn er verder ook stranden in de buurt van Christchurch bijvoorbeeld waar we de laatste paar dagen nog even kunnen relaxen?
Nou dit waren een hoop vragen, ik hoop dat iemand antwoorden voor mij heeft
Wij zijn in november en decmber voor 5 weken naar NZ geweest. We hebben niet met een auto rondgereisd, maar met een Spaceship (grote auto waar je in kunt slapen) langs campings.
Je vraag over overnachtingskosten, is maar net de vraag wat je wil. Wil je een kamer in ho(s)tels/motels of vind je het leuk om in cabins op campings te overnachten. Als je van natuur houdt is dat een aanrader, omdat campings over het algemeen toch op mooiere plekjes liggen dan hotels/motels. Vrijwel elke camping heeft cabins, leuke kamertjes met een bed, tafel, etc. Volgens mij kost het gemiddeld zo’n 75 NZD/nacht. Je kookt gezellig in een gezamelijke keuken en gebruikt de douche/toiletruimte van de camping. De keukens op de campings hebben ons echt postief verrast. Ik weet trouwens niet of je als je in cabins slaapt pannen, borden en bestek zelf moet meenemen, bij ons zat dat bij onze auto in.
Wat betreft eten is ook maar de vraag wat je wil. Wil je zelf koken of uit eten. Als je gewoon zelf je eten kookt zijn de kosten denk ik vergelijkbaar met Nederland, misschien iets goedkoper. In de supermarkten kun je alles krijgen wat je bij ons kunt kopen.
Routes zijn op dit forum al verschillende keren besproken, kijk even terug wat daarover gezegd is.
Mag ik vragen met welk typ spaceship jij bent gaan reizen? Wij gaan in januari voor 6 weken naar Nieuw Zeeland en twijfelen tussen een Rocket en Alpha.
Groet, Barbara
Wat jullie in gedachten hebben wij ook gedaan. Wij hebben altijd een luxe auto gehuurd en zijn gaan rondrijden. Wat wij deden was 1 week huren dan een paar dagen in een grotere stad verblijven en weer een nieuwe auto oppikken. Dit voornamelijk met Hertz gedaan die 7 dagen huren 5 betalen hadden in het hoogseizoen.
Motels ga je dan vaak slapen en die liggen tussen de 120 en 150 NZD per nacht gemiddeld. Je hebt ook hostels die zullen zeker goedkoper zijn. Maar wij hebben in die prijsklasse geslapen.
Eten ligt eraan waar je zult slapen soms kom je in een klein dorpje dan heb je vaak keuzen uit pubmenu’s of heel soms fastfood. Pubmenu’s zijn er al vanaf rond de 15 NZD per persoon.
Verder zijn er ook motels of hostels die een keuken hebben zodat je zelf kunt gaan koken.
Als je nog meer vragen hebt laat het maar weten ik woon zelf in Auckland, Nieuw Zeeland.
Cruisecontrol is niet iets wat je in Nieuw-Zeeland heel veel kunt gebruiken, is mijn ervaring. De wegen zijn bochtig en heuvelig, niet zo rechttoe/rechtaan als wij hier in NL hebben. Maar misschien is Moira’s ervaring hierin anders, ik heb voornamelijk op het Z-E gereden.
Goedkope 2 persoonskamers kun je ook vinden via de hotels aangesloten bij de BBH. Het zijn onafhankelijke hostels, die zich hebben aangesloten bij de BBH organisatie en in mijn ervaring zijn de waarderingen in het boekje en op de website betrouwbaar. In een hostel heb je meestal geen douche en toilet voor jezelf, maar als je er geen problemen mee hebt om deze te delen, kan dit ook een goedkope optie zijn. En inderdaad heb je in hostels nog eens de mogelijkheid om zelf te koken, aangezien er gewoon keukens voor de gasten zijn.
Ik twijfel even of Christchurch zelf echt strand heeft. Kaikoura wel (leuke plek voor surflessen trouwens, goede beginnersgolven) en andere omliggende dorpen, maar de stad zelf niet volgens mij. Ik zie wel dat er ook hostels “on the beach” liggen volgens Google, dus het kan zomaar zijn dat ik ze destijds gewoon gemist heb.
4 weken is een mooie tijd, zeker als je zelf een auto hebt. Ik ben in 4 weken het Zuider-eiland rondgereden, maar dat had ook iets sneller gekund. Ik ben zelf een grotere fan van het Noordereiland (en ook van de natuur aldaar), dus ik zou mijn tijd 2-2 weken verdelen, maar dat is echt persoonlijk.
Wij hebben met een nieuwere (en de duurdere) Beta-spaceship rondgereden. We hadden wat korting kunnen bedingen (we huurden er 2 tegelijk, en we reden ‘tegen’ de richting in van Chruistchurch - Auckland), waardoor het verschil met de alpha er niet meer was. De Rocket hadden ze vorig jaar nog niet, maar ik zie nu op de site van spaceships dat dit oudere alpha modellen zijn.
Weeg af wat je belangrijk vind, prijs of een auto met minder km’s. Overigens zagen we onderweg ook campervans van Wicked en Escape rondrijden, van hetzelfde type als de Alpha van Spaceship.
Mijn man heeft gereden alleen maar met auto’s met cruisecontrol en hij geeft aan dat hij het zeer prettig vond. Hij heeft bijna alleen maar gereden met cruisecontrol.