Kopen van een sim kaart in indonesie

Wij vliegen op 1 juni van Amsterdam naar Bali. De hele maand juni zijn we op Bali en Lombok.
Heeft iemand misschien informatie over het kopen van een simkaart? Wij hebben een tussenstop van 6 uur in Jakarta. Is het mogelijk/handig om daar al een simkaart te kopen? Wij gaan voor het eerst naar Indonesie dus eventueel andere tips zijn ook van harte welkom. Vr.Gr. Sandra

Ik heb op Bali indertijd een 2e telefoon meegenomen (oude) en aan de taxichauffeur gevraagd naar een winkel voor een simkaart.
In een winkeltje gingen ze aan de slag en hebben de telefoon volledig ingesteld, ik ben wat dat betreft digibeet en met alleen de simkaart was ik er zelf nooit uitgekomen.
Ik kon met die telefoon bellen en maakte er een mobiele hotspot van, zodat ik met mijn nieuwere telefoon altijd wifi had :slight_smile:
Werkte perfect, ik weet niet of ze op het vliegveld zo’n winkel hebben (met de service van installeren).

Hoi Mitsy,

Op het vliegveld zijn ook wel dat soort winkels, waar Lenart het over heeft. Op het vliegveld is het over het algemeen wel wat duurder dan in de stad. Het installeren en registreren wil men altijd wel voor je doen. Sinds 1 maart is registratie (met ID-kaart of paspoortnummer) verplicht, dus dat is wel belangrijk dat ze dat ook doen voor je.

In principe kun je de simkaart best alvast in Jakarta kopen, maar houd er wel rekening mee dat het internetquotum niet altijd overal geldig is. Een simkaart van Telkomsel met een quotum van 17GB kost momenteel in Jakarta bijvoorbeeld 85.000 rupiah (€ 5), dus heel goedkoop. Van die 17GB is echter dan bijvoorbeeld 4GB alleen te gebruiken voor de video- en muziekapps van Telkomsel zelf, 12GB alleen te gebruiken binnen Groot-Jakarta, en maar 1GB is nationaal te gebruiken. Als je die dus koopt en meteen doorgaat naar Bali heb je dus eigenlijk maar 1GB waar je iets aan hebt.

Zorg dus óf in Jakarta dat je een pakket koopt waar het nationale quota (bij Telkomsel heet dat 'kuota flash nasional’) groot genoeg is, of koop 't pas op Bali.

Als je verder op Bali blijft maakt het niet zoveel uit welke provider je kiest. Als je ook naar andere eilanden gaat is Telkomsel meestal de beste optie, want die hebben het beste bereik in minder dichtbevolkte gebieden.

Groeten,

Erwin

Hallo Lenart en Erwin,

Bedankt voor jullie snelle reacties! Na het lezen van jullie informatie hebben we toch besloten om
maar te wachten tot we op Bali zijn. We gaan ook nog naar Nusa Lembongan, daarna ruim een week
naar Lombok en nog een paar dagen Gili Air. Dan lijkt het beter om het op Bali te regelen en dan een
simkaart van Telkomsel te regelen.

Groeten, Mitsy