De komende jaren wil ik graag een paar keer naar Zuid-Amerika (ik kan steeds maar een maand weg, en het continent biedt te veel voor 1 reis.
Mijn interesse ligt voornamelijk in het zin van bijzondere gevarieerde natuur, maar ik houdt ook van oude sfeervolle koloniale steden!
Welke steden of plaatsjes zijn echt bijzonder en fotogeniek (mooie pleinen, markten, Kathedraal, Spaans of Portugees sfeertje), steegjes, patios?
Een bijna geheel witte stad, of juist alles in aarde tinten met rode daken…
De setting kan ook meespelen natuurlijk (op heuvels, in een vallei, vulkaan op de achtergrond…), en het is fijn als je het ook overleeft, ondanks dat je geregeld je camera tevoorschijn haalt
Cartagena zeker maar villa de leyva vond ik niet echt mooi.
Cuzco, Arequipa, Ouro Preto, Paraty,Potosi en Sucre zijn zeker wel de moeite waard.
Als je in Sucre bent moet je beslist naar Tarabuco om de weekmarkt te bekijken. Hier kun je prachtige plaatjes van de inheemse bevolking nemen.
Misschien nog San Pedro de atacama of Valparaiso in Chili.
Ayacucho, moeilijk te bereiken, maar de stad met de hoogste kerkdichtheid van heel Peru. studentenstad met weinig toeristen.
Pisac, klein toeristisch maar wel leuk dorpje nabij Cusco. De markt is superdruk maar loop een paar straatjes de andere kant op dan de massa’s en je bent al gauw de enige blanke. Tip: bij Hotel Royal in Pisac kost een massage 25 dollar en dan wordt je door twee personen (dus 4 handen!) heel professioneel gemasseerd!
Lima! het historische centrum heeft veel mooie gele gebouwen (de lievelingskleur van een voormalig president), imposante kathedralen en kerken (o.a. San Francisco mooie kathedraal met graftombes eronder, en San Pedro jezuïetenkerk “waar elk Peruaans meisje wil trouwen” vanwege de overdadige gouden praal), grote pleinen, en bijvoorbeeld het centrale postkantoor is ook een prachtig koloniaal gebouw met veel donker hout van binnen en superhoge plafonds. Foto’s van de pleinen, kerken en kathedralen vind je hier (onderaan).
Brazilië:
Lençóis (Bahia), dorpje is basis voor Chapada Diamantina
Olinda
São Luís
Salvador da Bahia heeft wel wat mooie stukjes maar is ook groot en een beetje bedreigend, vond ik. Ik voelde me daar niet prettig genoeg om foto’s te maken.
Absoluut niet koloniaal maar zeker fotografisch interessant: Brasília. Gebouwd in de vorm van een vliegtuig (vanuit de lucht gezien), en vol jaren 1960 gewaagde architectuur. Ook interessant vanwege de politieke en studentikoze sfeer en veel minder ‘latino’ dan het noorden van Brazilië.
Bolivia:
Sorata, prettig dorpje op 5 uur van La Paz. Mooi koloniaal plein, lekkere restaurantjes, goede basis voor korte en lange wandelingen.
Sucre is inderdaad mooi
In alle steden: de kerkhoven (el Cementerio = de begraafplaats). Vaak met gestapelde graven boven de grond en veel kitsch. Zie wat foto’s van de begraafplaats in Lima hier (onderaan). De begraafplaats van La Paz is ook erg mooi.
Midden-Amerika heeft ook mooie koloniale steden! Nicaragua, Guatemala, Mexico!
Ik ben onlangs op Cuba geweest en daar zijn super veel koloniale steden!
Stom dat ik voorbij was gegaan aan Lima. Lijkt mij inderdaad niet alleen een grote, maar ook een interessante stad. Wellicht een goed eindpunt van mijn Bolivia, Peru reis.
Leuk ook de specifieke tips!
Hiervind je heel veel tips over Lima, o.a. van Peruanen die er wonen. Anahi woont in Lima, Bad Hiker volgens mij ook.
Hotel España is leuk en mooi en bevindt zich in het historisch centrum pal om de hoek van de San Francisco kathedraal, en op 3 blokken van het Plaza Mayor. In de buurt zijn veel restaurantjes. Naast Hotel España heb je ook nog Hostal San Francisco, ziet er iets minder mooi uit maar is ook prima, daar had ik een kamer met eigen badkamer voor 7 euro per nacht. (Het was zelfs een kamer met 7 bedden ofzo, die had ik helemaal voor mezelf alleen. En dat tijdens Semana Santa / Pasen! Die prijs was overigens echt voor een privékamer, niet een dorm bed).
Ik wil wel even waarschuwen dat 90% van de reizigers Lima als een vieze lelijke stad ervaren. Het staat in ieder geval zeker niet in de top 3 van Peru qua schoonheid.
Klopt. Het is een beetje zoals Brussel, in die zin dat het een stad is waar je wel moet weten waar de mooie plekken zijn, anders is het gewoon een grote stinkstad. (En in Lima stinkt het ook op de mooie plekken best wel naar uitlaatgassen). Toch vind ik het historisch centrum wel mooi om in rond te lopen, dat Plaza Mayor is prachtig en die kerken en het postkantoor… Barranco vind ik ook een leuke wijk, bij de oceaan. Modern maar beetje kunstzinnig. Miraflores vind ik niks aan, net de VS.
Wat ik nog was vergeten te zeggen dat het China Town in Lima ook wel grappig is. 's Avonds is dat wel een gevaarlijk gebied, dus ga er dan alleen heen met andere reizigers of Limeños samen, en/of neem taxi’s.
Sowieso eet ik graag Chinees in Peru, als ik even het Peruaanse eten beu ben. Lekker veel groenten bij de Chinees.
Heb nog niet echt veel gezien van Z-Amerika, maar Colonia in Uruguay vond ik zo schattig, het is ook een beschermd dorpje. Het is een plaatsje aan de overkant van Buenos Aires, je vaart er zo naar toe. Er is natuurlijk een nieuwer gedeelte, maar ik heb het natuurlijk over het oude gedeelte.
Verder zijn sommige gedeeltes van Buenos Aires, zoals San Telmo, ook echt de moeite waard.