Dieren in Zuid-Amerika

Hallo,

Na een mooie reis door Thailand, Vietnam en Cambodja, speel ik met de gedachte om volgend jaar naar Zuid-Amerika te gaan.
Ik werk, en kan dus steeds elk jaar maar een maand weg, en met wat ik nu wil zien kan ik zo 3 a 4 vakanties vullen (en dan ben ik nog selectief omdat ik nog meer van de aarde wil zien). Ik denk aan:

*Noord Chili / Bolivia / Peru:
San Pedro de Atacama - Laguna Verde - Laguna colorado - El tatio - Uyuni (incl. treinenkerkhof en kaktus eiland) - Potosi - Sucre - Arequipa (moeite waard?) - Sucre - Machu pichu - Isla Balestas

*Colombia / Venezuela (misschien te veel):
Tayrona NP - Cartagena - Barichara - Villa de Leyva -Valla de Cocora - Cano cristales
Angel falls - Tepui kukenan / Roraima

• Brazilie (na vluchtige oriëntatie):
    Fernando de norhonha - Praia de caneiros - Salvador Bahia - Chapade diamantera
    (en eventueel als ik zo zuidelijk wil gaan): Ouro preto - Paraty - Rio

*Argentinie (pff wat een aftstanden):
Iguazu - Talampaya - Penizula Valdez - Perito Moreno - Torres del Paine

Vooral bijzondere en gevarieerde natuurgebieden en koloniale steden vind ik erg mooi.
Alles staat nog open, en is ruw geschetst. Ik weet ook nog niet met welke reis ik begin.
Ter orientatie zou ik graag wat tips willen van mooie plekken waar ik veel dieren zou kunnen fotograferen als:
zeehonden, walrussen, diverse soorten pinguins, walvissen, schildpadden, pinguins, pelikanen, dolfijnen

Galapagos gaat het niet worden, dat vind ik echt te duur. Het zelfde geldt voor Antartica. Helaas…

Wat ik zelf al gevonden heb:
Ik had begrepen dat Isla Balestas (Peru) ook vol (zee)dieren zit, maar op de filmpjes die ik er van heb gezien lijkt het of je niet van je bootje (afgeladen met toeristen) af komt, en dit vind ik een beetje zonde. Ik wil echt in redelijke rust kunnen genieten en fotograferen. Iemand ervaring?
Fernando de Norhonha (Brazilië): lijkt mij erg mooi. Wat is de kans dat je hier walvissen / dolfijnen en schilpadden spot?
Penizula Valdez (Argentinië): walvissen. Iemand daar geweest? Ik neem aan dat dit een speciefiek tijd van het jaar moet zijn? Is het verder ook de moeite waard, en is er meer te zien?

Wie heeft er nog meer tips voor mooie plekken met veel dieren zonder te massale toerisme?

Daarnaast vraag ik me af of er Nationale parken zijn waar de kans aannemelijk is dat je katachtigen (panters/ luipaarden/ Ocelot) te zien krijgt.
Tenslotte zou ik graag eens kolibries willen fotograferen. Is er een gebied waar je die veel tegen komt? Colombia?

Ik hoef niet alles te zien. Het is puur ter oriëntatie om keuzes te kunnen maken.
Ik open nog ene andere onderwerp over koloniale steden.

Bedankt!

In de Pantanal brazilie heb je de meeste kans om dicht bij veel verschillende dieren te komen.
Bij Punta Arenas ligt een eiland meet honderdduizenden pinguins die je in alle rust kunt fotograferen. Volgens mij heet dit eiland isla Magdalena.
Bij de Colca canyon heb je de beste kans op het zien van condors.
Ook de pampas bij rurrenabeque in Bolivia staat bekend om zijn vele dieren.
Wil je veel lama-achtigen zien loop dan het Ausangatecircuit nabij Cuzco.
Op de 4 daagse jeeptocht tussen San Pedro en Uyuni zie je ook ontelbaar veel flamingos en lama-achtigen. In El Calafate is een groot meer waar veel flamingos zitten. Hier kun je vanuit het centrum in 10 minuten naar toe lopen.
Katachtigen lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat je ze ziet. Dit is echt geluk hebben.

Bedankt!

Over Pantanal NP had ik gelezen, maar ik denk niet dat ik hier zal komen, omdat het moeilijk met 1 van de voorgenomen reizen te combineren valt.

Dat Isla Magdalena ligt ook iets te zuidelijk denk ik, al zal ik wel naar Torres del Paine gaan, dus wie weet.
Dat er in het meer bij El Calafate flamengo’s zitten wist ik niet. Dat is leuk nieuws, want daar zal ik waarschijnlijk heen gaan als uitvalsbasis voor Torres del Paine en Perito Moreno.
Ook Uyuni -San Pedro is een zekerheidje.

Zelf had ik Punta Tombo (een stukje onder Penisula Valdez) gevonden. Hier schijnen van sept-maart veel pinguïns te zitten, al ziet het er iets minder fotogeniek uit dan dat Isla Magdelena met haar vuurtoren.

Voor Torres del Paine zou ik Puerto Natales als uitvalsbasis kiezen. Hier hebben ze alle info plus benodigheden. Voor dieren moet je hier niet zijn by the way. Er zullen rond het park waarschijnlijk wel wat uitgezette vicunas lopen maar dat is het.
Qua natuur zou ik ook even naar el Chalten gaan en minstens 1 wandeling naar het fitzroymassief maken.

Bedankt.
Ik neig erg naar Argentinië als eerste reis naar Zuid-Amerika (afgezien van een paar dagen Caracas bijna 10 jaar geleden).
Mits het een beetje betaalbaar is (ik heb nog niet echt een goed beeld van de kosten).

Ik heb hier net een post over geopend (in het Argentinië forum) met wat vragen m.b.t. planning en kosten. Wellicht heb jij ook nog wat tips:)

Hoi,

Poeh veel vragen! :slight_smile: Waar zal ik beginnen…

Ik heb zelf ook wat dingen uitgezocht over Argentinië en over de kosten is al aardig wat te vinden op de webpagina van Lonely Planet. Het lijkt erop dat je voor 40 euro per persoon per dag rond kunt komen buiten Buenos Aires en Patagonië. Maar die laatste twee zijn dus duurder. Gecombineerd met de dure tickets in december / januari zorgde dat ervoor dat ik zelf nog niet naar Argentinië ga (maar Nicaragua :)).

Ik heb gereisd in Chili, Bolivia, Peru en Brazilië. Ik zal wat antwoorden geven over gebieden waar ik zelf geweest ben of veel over gelezen heb. Schoentje gaf ook al veel goede tips.

*Noord Chili / Bolivia / Peru:
San Pedro de Atacama - Laguna Verde - Laguna colorado - El tatio - Uyuni (incl. treinenkerkhof en kaktus eiland) - Potosi - Sucre - Arequipa (moeite waard?) - Sucre - Machu pichu - Isla Balestas

Stuk voor stuk erg mooie gebieden, maar dat is erg veel voor één maand. Ik ga ervan uit dat je reis dan start in Santiago de Chile en eindigt in Lima. Voordat je in San Pedro de Atacama bent, ben je wel een paar dagen (of een vlucht) verder.

Ik denk dat je El Tatio vanuit San Pedro zult bezoeken; en Laguna Verde en Colorada als onderdeel van de tour langs de Salar de Uyuni die eindigt in Uyuni, Bolivia. Zoals schoentje al zei, kom je onderweg aardig wat flamingo’s tegen, ook lama’s, misschien wat vicuña’s, en nog wat konijn-achtige diertjes waarvan ik de naam niet weet. (Die eten die groene bollen die er als mos uit zien). Die hele Salar de Uyuni en alles wat je onderweg ziet is echt fantastisch, voor mij althans een van de mooiste en bizarste en verrassendste landschappen die ik ooit heb gezien.

Arequipa vond ik ook de moeite waard: een mooie koloniale stad met daarin ook een heel rustiek klooster (Santa Catalina) dat net als een kleurig dorp binnen de stad is. Je kunt er ook dat gemummificeerde vrouwtje vinden geloof ik (van eeuwen geleden). En zoals Schoentje zei kun je in de Colca Canyon condors zien, 3 meter vleugelspanwijdte. Machtig… ze zoeven voorbij als zweefvliegtuigjes. Je moet wel geluk hebben want ze zijn niet elke dag te zien. Ik heb er twee gezien. Op zo’n toertje bezoek je wellicht ook kleine dorpjes, ga je zwemmen in een hot spring en nog meer leuke dingen. Onderweg vanuit Arequipa naar Chivay / Colca Canyon heb je ook goede kans om vicuña’s, alpaca’s, en lama’s te zien.

Als je de Islas Ballestas bezoekt, verlaat je inderdaad die bootjes niet. Je vaart ongeveer 5 meter langs alle dieren. Ik vond het wel leuk hoor, maar echt rustig is het niet. Je ziet vooral veel zeeleeuwen, misschien een pinguin, en verder wat grote rode krabben.

Je hebt in Bolivia en Peru ook jungle (dan wel malariapillen nodig), waar je met wat geluk ook allerlei dieren kunt zien: macaws vrijwel zeker; verder misschien grote harige spinnen die hun holletje weer invluchten, termieten, kaaimannen, otters, misschien topi. Katachtigen zijn erg schuw en volgens mij vrijwel onmogelijk om te spotten.
In Puerto Maldonado (Peru) heb je ook een vlindertuin, een slangentuin, en een opvangplek voor allerlei wilde dieren (luipaarden, krokodillen, topi, slangen, apen) die bijvoorbeeld wees zijn, gewond waren of wat dan ook. Dat opvanghuis bevindt zich halverwege aan de weg tussen het vliegveld en de stad. Hier vind je wat van mijn foto’s.

Ik heb inderdaad gehoord dat de Pantanal in Brazilië een goeie plek is om veel dieren te zien.

** Brazilie (na vluchtige oriëntatie):
Fernando de norhonha - Praia de caneiros - Salvador Bahia - Chapade diamantera
(en eventueel als ik zo zuidelijk wil gaan): Ouro preto - Paraty - Rio*

Bij Fernando de Noronha kun je zeker dolfijnen zien vanaf een boot. Zie mijn filmpjes. Ze zijn beschermd dus daarom mag je er niet tussen zwemmen. Volgens mij is het water daar te warm voor walvissen, ik denk dat je dan in de zuidelijke punt van Zuid-Amerika moet zijn. (Overigens is juni-juli in Australië een goeie tijd om Southern Right Whales te spotten in zuid-Australië, maar dat is weer een heel ander gebied! :))
Vanaf Fernando de Noronha kun je wel snorkelen tussen de zeeschildpadden! Ik heb er gezien van een meter groot! Heel gaaf.

Ik neem aan dat je de Chapada Diamantina bedoelt, die is inderdaad super. Zie foto’s hier. Het dorpje dat makkelijk als uitvalsbasis kan dienen, Lençóis, is ook erg leuk: koloniale stijl, klein en veilig, gemoedelijk, veel lekkere restaurantjes, een leuke markt, en op loopafstand heb je ook al een hoop watervalletjes, natuurlijke glijbaan, gekleurd zand, etc.

In noord-Brazilië is ook Olinda een leuk koloniaal dorpje waar zelfs de Nederlanders een tijdje de macht hadden. Ook São Luís is wel mooi en divers, maar weer een heel eind reizen.

Verder… dieren… ik hoor altijd dat het in Costa Rica stikt van de dieren. Vogels, kikkertjes, slangen, apen, alles.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Veel plezier met al het plannen,
Cécile

Bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn inderdaad veel omvattende vragen.
Ik zou eigenlijk de koptitel moeten veranderen als dat kon, want het gaat over veel meer dan alleen die dieren die je tegen kan komen :slight_smile:

Ik neem alle tips mee op mijn toekomstige reizen. Het liefst zou ik in een half jaar alles doen, maar dat zit er niet in (ik mag niet klagen, want het is natuurlijk al een voorrecht dat ik überhaupt kan reizen).

In Peru laat ik die Islas Balestas waarschijnlijk zitten. Ook de Colca Canyon ligt mij iets te ver. Jammer, maar ik hoop zowel in Brazilie (Chapada Diamantina) als in Venezuela (Gran Sabana) als in de VS (Grand Canyon en de parken in de omgeving), nog mijn hart op te halen aan bijzonder natuur geweld. Daarom laat ik wellicht ook Talampaya Argentinie voor wat het is.

Olinda en Lençóis stonden ook al op mijn lijstje. Ik ben zo enthousiast over Brazilië, dat ik haast niet kan wachten, maar ik wil toch eerst in een andere streek beginnen.
Salvador de Bahia beangstigt mij ook een beetje. Maar dat is wel een stad waarvan de plaatjes mij al vanaf mijn tienerjaren (ik heb altijd al veel willen reizen en veel over andere landen gelezen) bekend zijn, dus daar zou ik heel graag heen willen. Ik ben wel erg bang voor mijn camera daar… Lastig…

Terug op het onderwerp dieren: super om de mogelijkheden van Fernando de Noronha te horen!

Over Salvador en je camera: misschien een gek idee maar je kan ook de straat op gaan met een wegwerpcameraatje als je bang bent voor beroving, maar toch foto’s wilt maken. Ik weet eigenlijk niet of wegwerpcamera’s ook al digitaal bestaan of alleen met film.
Ik gebruikte vaak een goedkoop plastic tasje van een lokale winkel, waarin ik mijn spullen bij me droeg. Of mijn smoezelige canvas schoudertas.
Voor naar het strand raden ze ook altijd aan om een goedkoop plastic tasje mee te nemen, liefst doorzichtig zodat mensen kunnen zien dat er alleen een handdoek en een leesboek en wat zonnebrand in zit. Op Praia da Barra (klein, vol maar gemoedelijk strandje) in Salvador kwamen verkopertjes af en toe water over ieders voeten gooien ter verkoeling. Die mensen boden ook aan even op mijn spullen te letten terwijl ik ging zwemmen en ik vertrouwde ze wel. Het waren van die gezinnen die zelf lekker op het strandje hingen en ook wat fris en kokosnoten verkochten, en iedereen kende ze ook. En ik had toch maar ongeveer 5 euro bij me.

En voor onder water (bv. Fernando de Noronha) is een onderwatercamera wel leuk speelgoed, al zal de kwaliteit niet hoog zijn (zoals je wel ziet aan mijn onderwaterfoto’s :)).