Ik vraag me af hoe de Russische koffie cultuur is. Ik las dat koffie niet zo populair is bij de Russen. Veel kon ik niet meer vinden met Google. Daarom mijn vraag hier op het Rusland reisforum.
Zijn er veel koffiezaken in Rusland en worden de koffie ook zo gedronken als in Nederland. Is dat met een mooi cremelaagje of is het meer zetkoffie.
Indien deze in de koffiezaken worden geschonken, is dat duur (Starbucks prijzen) en heeft het een exclusief karakter?
Als koffie wordt gedronken, hoe vaak doen ze dat? Alleen tijdens uitgaan, of ook tijdens werk, dus enkele kopjes per dag.
Heel veel vragen en hopelijk kunnen jullie mij verder helpen om mijn kennis van de Russische koffie cultuur beter te leren kennen.
Wat ik tot nu heb meegemaakt in Rusland is dat Russen meer theedrinkers zijn, koffie is heel vaak oploskoffie. In de betere restaurants vind je ook espresso en koffie Americana, het laatste is vooral voor de liefhebbers van een flinke mok koffie en voor mij de enige te drinken koffie.
Naar mijn weten verschilt dat gewoon per persoon, in Nederland drinkt toch ook niet iedereen zijn/haar koffie hetzelfde? Natuurlijk zullen er Russen zijn die hun koffie met een crèmelaagje drinken.
Ik ben dan alleen in Moskou geweest, maar daar heb je meer dan voldoende koffiezaakjes met grote koffieapparaten net zoals elk café en Nederland. Lekkere koffie en keuze uit alle soorten (espresso, capuccino, machiato, enz).
Ik begon met grote angst dit onderwerp te lezen, maar gelukkig eindigt het goed. Wat te doen zonder een goed kop koffie? Zat zelf al te twijfelen welke koffiemachines ik mee zou nemen.
Op cafe is alles dus in orde, maar hoe zit het met de supermarkt?
Is Nespresso of Senseo ruim verkrijgbaar? (niet dat dat lekkere koffie is, maar soms wel gemakkelijk als je nog niet helemaal wakker bent.)
Zit nu in Moskou en heb begrepen uit The Moscow Times dat sinds Double Coffee in Moskou is neergestreken de Moskoviten massaal aan de koffie zijn gegaan. Inmiddels zie je eigenlijk overal wel koffiebelevenis zaken gelijk Starbucks, Double Coffee etc. Enige vervelende is dat een aantal nog steeds rokers toe laat. Soms zit men gescheiden, maar de rook laat zich niet door een bordje ‘niet roken’ tegenhouden. Zo kom ik in sommige gebieden helaas toch nog in een McDonalds Kafe terecht voor mijn cafeine verslaving.
Wat betreft Senseo en Nespresso is mijn zoektocht nog niet geslaagd. Geen van de bekendere supermarkten als Ashan en Azbuka hebben die in stock. Wel bijna alle andere denkbare grote merken koffie. Maar geen voor de luie koffiezettert dus.
Ik heb wel gehoord dat er Nespresso verkrijgbaar is, maar dan aan een prijs van 8 Euro per pakje. Dan ga ik liever even op en neer naar een West-Europees land dan het hier aanschaffen voor die prijs.