Ergens (ben ik kwijt) las ik dat je je koffers NIET op slot mag doen zowel op int. en nat. vluchten. Zo ook als je met de trein gaat. Wie kan duidelijkheid geven?
De douane moet je koffer kunnen checken op verboden goederen. Dus als jij hem op slot doet, is er een kans dat ze het slot openbreken. Maar veel mensen doen ook zo’n plastic wrap om hun tas of koffer (helemaal in laten wikkelen in folie), ik weet niet hoe het dan zit met de inhoud kunnen checken.
Een speciaal TSA-hangslotje kan een oplossing zijn (als je je koffer met een hangslotje dicht kunt maken??), daarvoor heeft de douane van de VS een loper. TSA-slotjes koop je bij een outdoor-winkel.
Ik doe het nooit op slot in een vliegtuig, of alleen met TSA. Er zitten ook geen waardevolle spullen in, die heb ik in mijn handbagage.
Onderin een bus doe ik m’n backpack wel op slot met hangslotje.
In de trein zou ik het wel op slot doen (én met een draadslotje ergens aan vast maken), vooral als je wat heen en weer gaat lopen, bijvoorbeeld naar de restauratiewagon. Ligt er ook een beetje aan welk land… in de trein naar Berlijn maak ik mijn tas niet zo snel aan een stang vast, als bijvoorbeeld in Thailand of Peru.