Zou het nodig zijn om zo’n slotje om mijn bagage te doen ipv een gewoon hangslot? Kan de douane zo’n slot zelf open maken? (en ieder ander dan ook die weet hoe het werkt?)?
TSA is een instantie uit de verenigde staten, als je een TSA approved slot op je koffer hebt is dat geen garantie dat de canadese douane het ook open kan krijgen.
In het algemeen wordt aangeraden om je koffer niet op slot te doen zodat er niks beschadigt als je koffer voor controle open gemaakt wordt. Zie bv de site van Air Transat:
Sinds 1 januari 2006 wordt de ingecheckte passagiersbagage strenger gecontroleerd. Wij verzoeken de passagiers hun ingecheckte bagage niet te vergrendelen om te voorkomen dat geweld moet worden gebruikt om deze te openen in geval van een grondigere fysieke controle. U kunt riemen of ritssluitingen gebruiken in plaats van de gebruikelijke sloten of hangsloten.
Ik heb mijn koffer/backpack nooit afgesloten in de 4 trips die ik naar noord amerika heb gemaakt in de afgelopen jaar en heb nooit spullen vermist, dus op basis van mijn eigen ervaring maak ik me niet zo druk om diefstal. Een foto camera stop ik uiteraard niet in mijn ruim bagage en je kunt ook pech hebben natuurlijk.
Ik vlieg inderdaad op vancouver en mijn backpack gaat zoals het er nu uitziet in een militaire plunjebaal. Die sluit je af met een haak en meestal doe ik daar een hangslotje om heen.
De TSA slotjes die ik bij ANWB zag hangen stellen ook niks voor. Daarmee beveilig je ook niks
TSA is inderdaad een Amerikaans iets en als ze (de slechte mensen) willen, maken ze het slot toch wel open. Als er spullen missen, dan is de airline aansprakelijk (aanvankelijk zullen ze je afwijzen, maar je kent je rechten). Moeilijker is om aan te tonen wat er mist. Om die reden verbieden airlines om fotocamera’s e.d. in je ruimbagage achter te laten. Je backpack in een plunjebaal is in ieder geval al een goede ontmoediging voor onbevoegden om je bagage te openen, omdat het omslachtig is. Ze zullen eerder voor makkelijke prooien gaan.
En heftige sloten… Die doen alleen maar vermoeden dat je wat te verbergen hebt.
Ik denk dat je die sloten niet zozeer moet zien als een middel om het onmogelijk te maken je tas te openen, zoals Jurjen al aangeeft lukt dat iemand die echt wil toch wel. Maar als op jouw tas een slotje zit, en op de tas ernaast niet, welke zullen eventuele kwaadwillenden dan pakken?