Ook stiekeme diefstallen zijn niet leuk, het is daarom aan te raden om altijd (just in case) een fotokopie bij je te hebben van je paspoort en je visum. Deze kun je gewoon aan jezelf mailen, zodat het tenminste in geval van nood duidelijk is wie je bent.
Ik ben gelukkig nog nooit bestolen (gerold) in Indonesie, maar helaas ben ik wel een keer beroofd. Zo’n kelapa mes onder je snuit is geen pretje, en dat voorval heeft me toch enige maanden lang nachtmerries opgeleverd. En nog steeds ben ik soms enigszins paranoia wanneer ik plotseling voetstappen achter me hoor.
Tegen dit soort dingen kun je je niet wapenen, het gebeurt gewoon. Het enige wat je kan doen is goed opletten, en je bezittingen enigszins spreiden zodat men er nooit met al je geld, bankpassen en creditkaarts in een keer vandoor gaat. Een goede reisverzekering kan ook helpen, al is dat vaak niet meer dan een schamele pleister op den wonde.
Wat fijn dat ik, als pas aangemeld persoon op dit forum, gelijk een topic krijg waar condooms e.d. in voorkomen
In ieder geval bedankt voor de bruikbare informatie. Ik ga nog eens op zoek naar een goede koffer met wieltjes en een stevige daypack.
Ik was eigenlijk van plan om mijn bagage te sealen met van dat plastic. Dat kun je op het vliegveld doen…of is dit geen aanrader?..
En Indesco, leuk dat jullie alles zelf ondernemen =)
Wij zijn nog redelijk jong, nog nooit ver op vakantie geweest en daarbij ben ikzelf gewoon malas(lui). Ik ga liever onbezorgd op vakantie zodat ik niets zelf hoef te regelen…=) Ieder z’n ding!
Ik heb het nooit gedaan, omdat ik zo’n backpack met flightback heb. Als je een koffer hebt zou je het kunnen overwegen, je krijgt zo geen vlekken op je koffer en als hij ecgt hard wordt neergegooid kan hij niet open. Maar of het echt nodig is???
Voor mensen die besluiten om een koffer met wieltjes te nemen: let goed op dat je wieltjes van een degelijke kwaliteit hebt. Je zou de eerste niet zijn waar de wieltje na een zeer korte tijd niet meer draaien omdat er zand pf modder tussen zit.
Ik zou als je regelmatig reist nooit op koffers e.d. bezuinigen, . Ik gebruik al sinds de 80’er jaren koffers van Delsey of Samsonite, nog nooit last gehad met wieltjes. Al die koffers zijn vervangen omdat ze er sleets uitzagen. Wel eens problemen gehad met het wegraken van sleuteltjes, dat was heel vroeger, ik gaf het nummer op en kreeg een paar nieuwe. Niet zolang geleden probleem met een slot, werd opgelost waar ik bij stond. Beide keren Samsonite, die hebben service centra. Als je een gewone kleur koopt doe er dan een herkenbare grote sticker op, altijd makkelijk als je jetlagged bij zo een bagageband jezelf staat te verbazen in een ver vreemd exotisch land.
Zal wel heel toevallig zijn, die keuze uit 17.500 eilanden. Ik hoop dat het weer dan beter is, want het is beestachtig de laatste weken, vissers klagen steen en been want ze kunnen de zee niet op.
Je bent trouwens nog niet in Alor, houdt er rekening mee dat er in Oost Indonesië veel meer mis kan gaan dan is het “beschaafde” Bali en Java.
Overigens ben jij zo een beetje de enige hiero die wat avontuur in zijn lijf heeft zitten. na hoeveel bezoeken is dat ontstaan ?
Ik ben me ervan op de hoogte dat veel mis kan gaan in Indonesie, en daar houd ik dan ook rekening mee in mijn planning… Maar ik hoop dat het weer over 5-6 weken wat beter is!
Mijn Indonesie CV (gewoon te vinden op mijn websites):
jan - juni 2001: stage op Batam, paar bezoeken aan Bintan, paar weken vakantie op Java
juli (?) 2003: kort bezoekje aan Bintan om wat vrienden te bezoeken
feb - mrt 2006: rondreis Batam/Bintan/Z-Sulawesie (incl Toraja) en Bali met mijn moeder, daarna zelf naar Lombok gegaan en les gegeven op Bali
okt - dec 2006: lesgeven Bali, plus nieuw onderwijs project opgezet. Ook Java en Lombok bezocht
juni - juni 2007: rondreis (en bezoeken familie/vrienden) Bali, Flores, Lombok.
Plannen:
mrt - apr 2009: rondreis Bali, Sumba, Alor (en een kort bezoek aan Jakarta en Kupang.)
Er zijn nog genoeg plekken die ik nog wil ontdekken
Zelf ben ik van Sabang (Aceh) tot Serui (Yapen-Papua) geweest en heel veel daar tussen. De laatste 2,5 jaar jato hati met de Molukken. Ben ik 6 keer geweest Ternate, Tidore, Makian, Bacan, Kasiruta, Halmahera, Sanana, Obi, Ambon, Haruku, Saparua, Nusa Laut, Seram, Banda archipel,(Banda, Lonthar, Ai) Kei kecil, Kisar. Nusa Ela, Manipa. Ik hoop voordat ik in juni naar NL kom nog een keer naar West Seram te gaan om de eilanden voor de Westkust zoals Kilang, en Buano te bezoeken. Als Bruin het trekken kan, want vervoer is daar erg duur, moet je charteren. Daar zien ze nooit een toerist. Ik was in Serikambelo op Hoamoal (Seram) daar hadden ze wel eens een groep geologen waar buitenlanders bij zaten gezien en een Duitse linguïst met een tolk.
zou een koffer aanraden want als je leuke spullen koopt in Indonesie (en die vind je er genoeg), zijn ze in een koffer beter beschermd. Nog een tip: stop je kleding per soort in een plastic zak. Zo hoef je niet je hele koffer overhoop te zoeken als je dat ene t-shirt zoekt. Die zit dan in de zak met T-shirts. En je hebt al je ondergoed, sokken etc bij mekaar. Vaak reis je hotel in / uit en ga je niet in elk hotel je hele koffer uitpakken voor 1 nacht. Succes en goede reis!
Ik zit het meer als een uitdaging/avontuur om gedurende een paar maanden onderwijsprojecten op te zetten op plekken waar nooit een bule komt, dan om een paar weekjes in het oosten van het land de tourist uit te hangen :dag:
Voor mij zijn plekken waar ik nog nooit geweest ben altijd een avontuur, spannend, heerlijk. Ik voel me niet zo aangetrokken tot NTT/NTB, maar ik ben altijd in de musim kemaro (droge tijd) daar geweest, een tocht door de woestijn. Geef mij maar de Molukken met zijn overdreven blauwe zee, overdadige tropische vegetatie en op elk eiland een andere cultuur, dat is overigens ook het geval in NTT/NTB. Java is eigenlijk de slechtste plek in Indonesia voor wat dat betreft, maar je kan er bijna niet buiten als je economisch aan dit land verbonden bent. Het is het centrale eiland, zoals de Nederlanders de Archipel ooit hebben georganiseerd.
Ik ben net terug van een 3,5 durende reis door Azie. Niks gepland, niks georganiseerd, gewoon op het moment zelf kijken waarheen en waar overnachten…
Dit alles kon ook makkelijk met… EEN KOFFER!
Veel backpackers zweren bij een backpack, maar ik heb gereisd als een backpacker, maar dan met koffer en dat ging allemaal prima! Soms een beetje proppen in een kleine tuk-tuk, maar het is een heerlijk gemak om hem gewoon achter je aan te kunnen rijden!