toen ik voor het eerst in Thailand was, ging het goed met de euro t.o.v. de Dollar…en kreeg je voor een euro tussen de 49 en 51 baht. Afgelopen voorjaar was ik er voor het laatst, en was een euro nog maar 1,20 dollar waard, waardoor we vaan nog maar 40/41 baht voor een euro kregen. Nu is de euro weer fiks in waarde gestegen (1,40 dollar voor een euro) maar krijg je nog altijd net geen 42 baht voor een euro.
Iemand een idee hoe dat komt? Is er iets besloten waardoor de baht niet meer aan de dollar gekoppeld is? Zo niet, dan haddden we alweer min. 46/47 baht voor een euro moeten kunnen krijgen…?
Het lijkt er idd op dat de Baht zich sinds vorig jaar heeft losgetrokken van de Dollar. Zodoende is de economie in Thailand niet in elkaar aan het storten terwijl de dollar echt weer hard achteruit gaat.
Thailand heeft ook een hele sterke economie tegenwoordig.
hmzz apart, ik geloof het uiteraard, maar toen ik in mei in Thailand was, kreeg je ongeveer 1 op 1 minder bahts voor je euro naarmate de euro verder weg zakte t.o.v. de dollar…dat ging echt heel hard toen… Dus ik d8, als de euro nu weer sterker wordt, krijgen wij ook weer meer bahts :). Scheelt toch ff 20% in de kosten t.o.v. 2008.
zoals weektripper het aangeeft, de bath is niet gekoppeld aan de dollar en door de sterke economische groei van Thailand blijft de bath dus een sterke munt.
Jammer voor ons die de komende maanden die kant op gaan maar als je echt wilt vergelijken moet je kijken wat je hier voor je euro kan krijgen ten opzichte van Thailand, niet ten opzichte van wat het vroeger was.
Toen kon je ook beter terecht in spanje of griekenland, appels en peren.
De Bath staat zeer sterk en bijna iedereen in Thailand , vooral die in de toeristische sector en export te maken hebben weten ervan, de regering zou moeten ingrijpen want anders gaat het hen veel geld kosten !
Of anders minder inkomsten !
Maar voor een doorsnee toerist blijft het nog een goedkoop land voor expats is het minder prettig !
Natuurlijk krijg ik ook graag 20 % meer Bathjes voor mijn Eurootjes maar het zal mij niet tegenhouden om naar Thailand te gaan !:chin:
De Baht is al jaren niet meer aan de Dollar gekoppeld.
De laatste paar jaar is de economie in de regio sterk gebleven, in tegenstelling tot Europa en de VS, vandaar de sterke regionale munten. De laatste tijd is de Euro weer gestegen nu de angst voor een failliet van de zuidelijke Europese landen is afgenomen, en de Baht is in vergelijking met de Euro weer iets gedaald.
Gezien de economische situatie hier verwacht ik dat de Baht sterk zal blijven, en de circa 50 Baht voor 1 Euro voorlopig niet meer terug zal komen. Maar dat is mijn persoonlijke verwachting, en ik zet hier geen geld op (wil ik niet en heb ik niet).
Dank je, ik wist het preciese jaartal niet meer. Het is wel zo dat tot de crisis van 1987 er geen officiele koppeling meer was, maar officieus wel. Dat is daarna echter losgelaten.