Aankomende september zullen mijn vriend en ik voor de tweede keer argentinië gaan bezoeken. Dit keer zullen we ons focussen op het noorden. We hebben er erg veel zin in!
Ik kan me herinneren dat wij het destijds erg betaalbaar vonden en ik zie dat de koers vd peso t.o.v. de euro gunstiger lijkt te zijn geworden (nu bijna 6 en toen 4 voor 1 euro). Maar betekent dit dan dat de prijzen gewoon erg zijn gestegen de laatste 6 jaar? Of verwachten mensen echt prijzen van Aziatisch of “arm” zuidamerika niveau?
Nou, bereid je alvast maar voor op een flinke tegenslag: Argentinie is inmiddels gewoon duurder dan Nederland. Een jaarlijkse inflatie van 25-35% (gaat heel wat harder dan de euro/pesokoers), ticketprijzen die per wet (!) enorm zijn gestegen, alles is gewoon enorm duur. Jullie hebben dan wel weer het geluk dat je naar het noorden gaat, waar het wat minder hard gaat dan in Patagonië maar je zal echt wel even schrikken van de prijzen.
Nog geen medailles voor Argentinië op de Olympische Spelen in Londen 2012, maar wél alvast een bronzen plak qua inflatie (3e plek qua inflatie wereldwijd). Overigens zijn de officiële cijfers die centraal bureau voor de statistiek (“INDEC”) afgeeft een stuk lager, rond de 10%, maar als je hier woont zoals Flipsen en ikzelf dan weet je dat deze cijfers absoluut niet kloppen. Een getal van rond de 20 - 30% is realistischer…desalniettemin moet je natuurlijk gewoon voor de 2e keer naar Argentinië komen, het is een schitterend en divers land en zeker het midden & noorden dat je wilt gaan bezoeken is erg gevarieerd qua natuur & cultuur.
OK dan moeten we de komende maand nog ff flink sparen enne je kan het zo duur maken als je zelf wil hè! Ga me de komende weken eens lekker voorbereiden op alle (letterlijke) hoogtepunten!
Argentinie is flink duurder gworden, maar dat ligt niet alleen aan de peso, maar vooral ook aan de devaluatie van de euro en de dollar sinds 2008. Ook 10% per jaar monetair dus…Overigens is het land nog steeds goedkoper dan Nederland en zeker goedkoper dan in 2000, toen de dollar en de peso 1:1 liepen…