Klimaat Borneo in juni

Hey allemaal,

ik ben van 28 mei t/m 18 juni in maleisie. Op internet heb ik wat rond gezocht naar informatie over de regenseizoen, maar werd er niet echt wijs van! De bedoeling is dat we vooral op borneo gaan rondreizen. Kan iemand mij vertellen wat het weer is in deze maanden?!

Ik ben wat voorzichtig geworden door mijn slechte ervaring op Thailand. Wij zaten daar van oktober tot december. Officieel zou dan het regenseizoen afgelopen zijn maar dat bleek niet het geval. Gevolg was enorm veel regen! Soms een aantal dagen non-stop!

Ik hoor graag jullie ervaringen! :zon02:

Niemand een reactie…? Ik ben ook wel benieuwd (ook daar in juni; dacht zelf gelezen te hebben dat het dan juist een prima seizoen zou zijn)!

Statistisch gezien zou het in juni en juli minder moeten regenen. Je weet het maar nooit en het is toch al moeilijk te voorspellen in een tropisch land. Je kan weer pech hebben en dat het meer regent in die periode dan je verwacht en je kan geluk hebben als er maar een bui valt van korte duur.

Regen kun je altijd verwachten in zulke landen, het is jammer voor je maar het is toch een onderdeel van het klimaat. Ik heb gelezen dat er in onze wintermaanden meer regent op Borneo dan in onze zomermaanden en je gaat in mei/juni dus het kan allemaal wel meevallen. maar wees er wel op voorbereid, je bent tenslotte in een tropisch land.

Gr. Frank

1.Borneo is nogal groot-ik meen zelfs het grootste eiland op deze aardkloot. En hoe is het weer in Europa vandaag?
2.hoe dichter je op de evenaar zit-hoe gelijkmatiger moesson etc verspreid zijn en hoe minder uitgesproken rainy/dry season. De equator loopt ook door Borneo/island. (dat leerden we vroeger trouwens gewoon bij aardrijkskunde…)
3.ik kom zelf al jaren+jaren hier in Thaild vanaf eind okt/nov-tot rond 1/1-en juist dan omdat het cool dry season is. Alleen in enkele minieme streken )maar die onwetende 1e keer komers dan denken te moeten kiezen) is het dan rainy. Een vrij korte reis had je er al uitgebracht.

Wij waren inderdaad voor het eerst in Thailand. We zijn echter niet op ons achterhoofd gevallen dus we zijn natuurlijk niet in 1 plaats/streek blijven hangen zoals jij dat suggereert. We zijn juist in heel veel plaatsen geweest van het noorden tot aan het zuiden van Thailand.

Ik durf geen uitspraken te doen, maar normaal is dit qua neerslag een rustige periode. Maar tsja je kan er niks over zeggen. Ik zou gewoon gaan en uiteindelijk zal het de hoeveelheid neerslag wel meevallen.

Bkkflyer, ik neem aan dat je met het verkeerde been uit bed was gestapt voordat je je reactie schreef?

Leek me niet een hele vreemde vraag van Lisette, integendeel zelfs, en het lijkt me bovendien niet nodig om anderen - en vermeend minder bereisden, voor zover al relevant - de les te lezen. Gewoon antwoord op de vraag is voldoende, waarvoor vriendelijk dank.

1 like