juni / juli wel of niet naar Thailand???

Wij horen zeer tegenstrijdige berichten over het weer in Thailand eind juni / begin juli. De een zegt: prima, wel warm. De ander zegt veel regen. Voorspellen kan niemand, maar ervaringen van anderen in die periode helpen ons over de streep… of juist niet.

Juni/juli is een warme tijd en ook het regenseizoen. Maar over het algemeen valt er een tropische bui aan het eind van de middag of begin van de avond/'s nachts. Het komt bijna nooit voor dat het een hele dag alleen maar regent. Soms zit er wel eens een druilerige dag tussen met dat Nederlandse miezerweer…verschil is dat de temperatuur hier altijd goed is.
In de regentijd is ook alles mooi groen wat toch ook een voordeel is om in deze periode te reizen.
Dat je regen zal hebben in deze periode, kan ik je vrijwel garanderen, alleen ik zou er niet bang voor zijn dat je hele vakantie in het water valt.

Volgens mij ligt het er aan WAAR je in Thailand bent. Waar ik wel altijd op reageer is: Ja, het is warm en als het regent is het meestal einde middag, avond of nacht. De regen op zich is niet zo erg, verdampt snel genoeg, maar (wij waren drie keer op Phuket en eenmaal 14 dagen achtereen moessonregen) de troep die van de heuvels spoelt en de weg bevuilt. Dat is gevaarlijk en onhygiënisch. Onze hostess ging o.a. onderuit op haar scooter, je wilt dan de vuile schaafwonden en bloedingen niet zien. Ook het ongedierte wat zich wentelt in de vochtige straten. Wij gaan dus nooit meer tijdens :storm:, wij houden dus in de gaten waar en wanneer er mogelijk regentijd is. Daar laten wij sindsdien onze reizen vanaf hangen.

Waar je ook in Thailand bent, juni/juli blijft regenseizoen, al regent het op de ene plek meer of minder dan op de andere plek.
En zoals je kan lezen, schrijf ik ‘over het algemeen’. Dat het bij jullie eenmaal 14 dagen achtereen heeft geregend, is vrij uitzonderlijk. In al die jaren dat ik tijdens het regenseizoen door Thailand gereisd heb, heb ik slechts 1x 5 dagen achter elkaar regen gehad op Koh Chang, de rest nooit last van regen gehad, niet tijdens verblijf aan de Andaman kust, niet tijdens verblijf aan de Golfkust, ook niet in het noorden of de Isan.
Onderuit gaan op de scooter kan ook tijdens het droge seizoen gebeuren en dan zal je ook vuile schaafwonden hebben.
Mijn mening is dus: trek je niet teveel van het regenseizoen aan.

1 like

Krung Thep, ik ben niet alleen over het regenseizoen in Thailand negatief. Ik gaf alleen aan, dat ik probeer uit te sluiten dat mijn vakantie zal verregenen. Als ik zeker van regen wil zijn, blijf ik wel thuis. Verder heb ik alleen maar mooie herinneringen aan Thailand. Ik had ooit nog een rondreis over geheel Thailand willen maken, maar dat is inmiddels financieel en voor manlief geen optie meer. Wij hebben inmiddels AOW en een heel klein pensioentje waar, zoals we gisteren in een brief werden medegedeeld, volgend jaar op gekort gaat worden. We mogen dan blij zijn vakantie in onze woonplaats te mogen vieren. ook niks mis mee, zolang een mens maar gezond mag blijven.

Even off-topic, maar gezondheid is idd het belangrijkste… Ik hoop van harte dat jullie toch ooit nog eens de kans krijgen om naar Thailand te komen. Als jullie dan toch die rondreis door geheel Thailand gaan maken, probeer dan ook zeker eens de Isan (noordoosten) te bezoeken.

Groeten uit Bangkok !

Sawadee @Krung Thep, dank voor dit sympathieke antwoord. U begrijpt het wel, als we de kans krijgen… zullen wij ooit weer naar Thailand afreizen. Wij hebben goede ervaring met de bevolking en hebben in het zuiden veel moois gezien. Telkens als wij wilden gaan, was er in Thailand wel iets wat ons tegen hield. Maar dat is in andere landen ook zo hoor. Een vraag, U prijst het noordoosten aan, maar daar moet je toch medicatie voor Malaria nemen? (werd mijn echtgenoot nl afgeraden i.v.m. andere medicatie). Lijkt mij daar hartstikke interessant, maar als echtgenote past men zich aan. Ook mag hij beslist niet meer in de zon. Heeft huidkanker in zijn gezicht en op zijn handen en veel zonbeschadiging over de overige delen van zijn gehele gezicht, stammend vanuit zijn jonge jaren, dus ook daarmee moeten wij oppassen. Ik koos nu de gulden middenweg. Ik zag een week geleden een super aanbieding langskomen op internet voor de Dominicaanse Republiek. Ik heb zon en warmte nodig, dus ga nu lekker met mijn schoonzus een week van rust en warmte genieten:vak02: (eind maart). Ook daarbij heb ik gekeken naar het regenseizoen en die tijd is de beste tijd, dus…
Dank u wel voor al uw adviezen.
Hartelijke groet vanuit Almere, HANNY :dag:

Nee, het noordoosten is, zoals vrijwel geheel Thailand, malariavrij. Medicatie voor malaria is dus niet nodig in de Isan.

Veel plezier in de Dominicaanse republiek :vak02: !