Kleine Sunda eilanden

Ik ga deze zomer een rondreis maken over de kleine Sunda-eilanden (van Bali tot Flores). Ik kan echter geen reisgids vinden waar deze prachtige kleine einlandjes in staan. De meeste gaan vooral over Bali en Lombok. Maar wat is er verder nog te zien, waar kan ik een naslagwerk vinden waar dat allemaal in staat???:vak01:

Lonely planet Indonesia.
Niet veel , maar voldoende.
Heb dat gezien in uitgave 2009 .
Ik heb ook in een oude boek Insider guide gezien , weet niet of het dezelfde is als Insight guide .
Gewoon kijken bij VD of Bijenkorf of lenen van de bieb .

1 like

Probeer devolgende **Periplus Adventure Guide **eens:

East of Bali: from Lombok to Timur

Bezienswaardigheden en geschiedenis van het gebied staan vrij uitgebreid beschreven in deze gids, aangevuld met prachtige foto’s en andere illustraties. Als je echter (ook) op zoek bent naar een gids waar bv accomodatie en vervoer in beschreven staan, dan voldoet de Periplus gids op dat punt niet echt. De informatie op dat front is nl zeer summier, en bovendien niet meer up-to-date.

Deze maand (1 feb 2010) is er een nieuwe Lonely Planet uitgekomen, de vorige dateerde uit 2007. In 2009 is er alleen een LP over Bali en Lombok verschenen, daar stonden de Sunda eilanden niet in beschreven.

Welke eilanden wil je gaan bezoeken?

In je vraag heb je het over kleine eilandjes tussen Bali en Flores, maar de kleine Sunda eilanden zijn niet allemaal klein. Sumbawa en met name Flores hebben een behoorlijk oppervlakte, terwijl zij wel tot de kleine Sunda eilanden behoren (dit in tegenstelling tot Java, Sumatra, Borneo en Sulawesi). Andere eilanden, bv de eilanden in Komodo NP (als Komodo en Rinca) en Sumba zijn daarentegen een stuk kleiner, maar zelfs op Sumba kun je je makkelijk een week vermaken - weet ik uit ervaring.

Zelf doe ik thuis het een en ander aan voorwerk (boeken, internet), maar op reis neem ik meestal alleen een Lonely Planet en soms wat losse kopietjes mee.

perfect antwoord, Jenny!
eigenlijk heb ik er al weer spijt van dat ik al mijn Periplussen ooit verkocht heb-via marktplaats.

Heel erg bedankt voor alle reacties!
Ik ga zeker op zoek naar de Periplus Adventure Guide.
Ik hoef zelf geen verblijf te zoeken, want ik ga met Sawadee.
Maar ik wil altijd zelf wel info en achtergronden bij me hebben, zodat ik niet afhankelijk ben van de gids.
We bezoeken: Bali, Lombok, Sumbawa, Komodo, Rinca, Flores en Gili Meno.

De boeken zijn in het Nederlands overigens verkrijgbaar als ‘de Indonesie bibliotheek’, ook van Periplus. Deze vertaalde delen zijn (waren) heel slecht te krijgen, maar wellicht kun je ze ergens tweedehands nog op de kop tikken.

De Engelstalige edities zijn te vinden op sites als Amazon.com e.d.

1 like

Ik kocht diverse van die Periplus guides bij Toko Buku Gramedia in de ramsj voor Rp 30.000 per deel.

Jenny heel erg bedankt voor je tips. Ik heb de nederlandstalige versie intussen tweede hands in huis. Prachtig boek met veel foto’s. Krijg nu wel de kriebels om te gaan, moet helaas nog tot eind juli wachten!!

Voor de Kleine Sunda eilanden heb ik jaren geleden gebruik gemaakt van Indonesia Eastern Islands van Lonely Planet, en is nog steeds hier te verkrijgen. Mijn versie is de eerste druk uit 1998 en heeft de zelfde voorkant, maar is nog steeds goed te gebruiken. Eerlijkheidshalve moet ik wel schrijven dat ik al jaren weinig gebruik maak van reisgidsen zoals Lonely Planet, omdat de beschreven routes, hotels, adressen vaak trouw gevolgd worden door mensen met weinig fantasie om eens een zijsprongetje te maken.
Maar als naslagwerk voor een eerste kennismaking met De Kleine Sunda Eilanden zijn deze LP reisgidsen redelijk geschikt en geven je misschien net dat kleine duwtje om de volgende keer deze eilanden eens op je gemak te bekijken ipv met een reisorganisatie.

Hier heb ik wat geschreven over Kelimuti (reactie 43) en reisorganisaties.

Mvg,

Butoijo

1 like

Maar dat niet alleen, de hotels, restaurants, de prijzen van openbaar vervoer etc. kloppen na een jaar niet meer. Soms zijn restaurants dicht of de naam veranderd, hotels hebben een andere naam en andere prijzen.
Als leidraad om de gebaande paden te volgen is de LP goed.

Mijn ervaring met Sumba (en zelfs met Flores) is dat je er nauwelijks andere westerlingen tegenkomt.

In Sumba zijn we in een week helemaal niemand tegengekomen, en op Flores niet meer dan een man of 10 (wanneer je Labuan Bajo niet mee telt). En een tourgroep…

Ik moet altijd lachen om die reclames van tourgroepen: bezoek nu dit mooie verlaten strand waar men nog nooit een westerling heeft gezien. Onzin natuurlijk, elke maand stopt er een bus met 20 touristen :wink: Nee, dan kun je beter individueel reizen en een bemo charteren. Stukje rijden, stukje lopen, je chauffeur of een dorpeling inzetten als gids, en je ziet de mooiste plekjes. Toegegeven, de voorzet kwam in sommige gevallen uit de LP, maar de uitvoer is vaak anders dan gepland omdat je niet altijd duidelijk gemaakt krijgt waar je precies heen zou willen. En dat zijn nu net de mooiste tochten! Je komt aan in een dorp, en introduceert je bij de dorpsoudste. Beetje kletsen, beetje rokok, en dan komt natuurlijk dat onvermijdelijke gasteboek waar je een paar krp in mag steken. Ik vind dat vaak heel aandoenlijk, zo’n schriftje. Zeker wanneer de dorpsoudste dan heel trots gaan bladeren en gaat zoeken naar de vorige ‘Belanda’ - die geheid meer dan een jaar voor me daar was! Niet zo verbazend, wanneer je in een dorp belandt waar nog geen 15 touristen per jaar komen :wink:

** zwijmel **

ff wat foto’s:

en nog wat verhaaltjes:

graag zou ik willen weten of het mogelijk is om op jezelf met 2 personen van flores naar balie te reizen en dit in een maand
van half december tot half januari

vr groet jeroen

Ja, dat is mogelijk. Als je niet met de Peramaboot wilt, kun je ook met de ferry en de bus. Houd er echter rekening mee dat de ferry op sommige trajecten maar eens in de zoveel weken vaart.

dank je wel …nog een vraagje het is dan de regentijd is dit te doen in dec/jan ?

groet jeroen
en mooie portretten trouwens…

ik ben nooit in de regentijd in dit deel van Indonesie geweest…

toen ik juli op Flores was, was er heel veel regen. zoveel dat er op een gegeven moment banjir (mud slides) waren, en wegen werden afgesloten. als dat in Nederland gebeurt, dan heb je file en dan baal je en dan kies je een andere weg. op Flores gaat dat net iets minder makkelijk, en kun je soms dagen vast komen zitten.

neem een slag om de arm in je planning, en zorg voor voldoende ‘escape points’. een bus die vastzit is vervelend, maar als je vanuit een andere plaats kan vliegen kan je altijd weg en mis je je vlucht naar NL niet. Flores heeft veel vliegvelden, o.a. in Maumere, Labuan Bajo, Ende en Ruteng. als je extra tijd incalculeert zal het allemaal wel moeten lukken!

fijne tip dank je … wat zou je aanraden om onze tijd te verdelen over de trip we vliegen heen op flores vliegen terug van af bali

groet jeroen

Gewoon lekker beginnen op Flores, en je merkt vanzelf wel wanneer je aankomt op Bali en Lombok. :wink:

1 like

hallo; We gaan begin mei voor 4 weken naar Bali en sunda eilanden. We hebben alleen de ticket en zijn vijftigers (vlot hoor) die van wandelen snorkelen cultuur, markten, eco, ect houden. Hoe pakken we het aan? Met hier en daar bouwpakketten (wie dan?) of een chauffeur die ons wegwijs maakt (welke dan?) of daar ter plekke alles regelen (gaat dit vlot?) Is het daar dan veel goedkoper en worden de dingen aangeboden overal (zoals elders Azie)

Fijn wie iets weet voor ons… Cora en marco

En hoe hebben jullie het aangepakt?
Kan ik ergens een reisverslag lezen?