Kidnapping in Ghana / Accra

Dag Allen,

Planning om te emigreren naar Ghana,en te gaan wonen in ACCRA.
Ik ben Nederlander en mijn man is Ghanees. Samen hebben we een zoontje van 1 jaar. Ik heb in Ghana gewoond/gewerkt voor een paar jaar.
Nu heb ik berichten gelezen,gehoord over kidnapping in Accra. zeer schockerend.
Kidnapping uit school en zelfs uit de kerk. Ons “gemixed” kind valt natuurlijk direct op.En als je blank bent,heb je geld wordt er gedacht.
Het maakt me onzeker/bang We hebben niet het salaris om een een wijk te gaan wonen,waar overal security is.
Hoe gaan jullie hier mee om? Maak ik me te bang?

Graag reactie en advies !

vriendelijke groet

Ook in Nederland en Belgie wordt er wel eens gemoord, worden er wel eens mensen beroofd, wordt er wel eens gekidnapped etc. etc. Hier in Accra/Ghana is het net zo. Dus maak je niet druk. Ghana is een hartstikke veilig land.

Dag Aplaku,

Bedankt voor u reactie. Ik hoop dat er meerdere mensen reageren. Mag ik vragen of u kinderen heeft?

Zoals Aplaku al zegt overal komt Kidnapping voor. Je moet gewoon je kind goed in de gaten houden net zoals u hier in Nederland of Belgié. Ik ben afgelopen 2 maanden met mijn zoontje ( 2 jaar) in Ghana geweest en niks van gemerkt dat iemand mijn zoontje wou pikken/meenemen. Mijn zoontje is ook een halfbloedje en wij wonen ook niet in een wijk waar overal security is. Mijn huis heeft een muur om het huis heen met een poortwachter/security. Mijn huis staat gewoon een paar zijstraten van spintex road af. Uw kind gaat nog niet naar school toe want hij is nog maar 1 jaar. Ghana is gewoon een veilig land.

1 like

Hoi Marcel,

Zeer bedankt voor u nuttige informatie!
Nog een paar vragen; hoe regel je een poortwachter/watch man en wat betaal je daar nu voor in euros? Hoe heeft u een poortwachter geregeld?
Wat kun jezelf nog doen aan beveiliging? Behalve een hoge muur om het huis?
Heeft u ook een waakhond voor snachts? Hoe kom je in Accra aan een waakhond? Tips/Ideeen?
Welke wijken in Accra raad u echt af om te gaan wonen?

bvd,Groet

De eigennaar die het huis heeft gebouwd had al een poortwachter/ securitiy ( geen officele security man en geen waakhond). Ik woon in een soort 2 onder één kap woning ( dan gemaakt als een appartement vorm ) ik woon beneden ( dat staat nu op mij naam ) en de eigennaar woont boven mij.
Als u een officele wilt hebben moet u opzoek gaan naar een beveiligings bureau of naar de hoofd politie bureau gaan voor info.
Ik kan helaas geen info geven over beveiligings bureau’s misschien iemand anders wel??

Over waakhonden die te koop zijn of niet en waar en welke winkel/ kantoor??? dat weet ik ook niet … in Ghana kan u wel een hond kopen en zelf trainen als een waakhond… of u koopt hier al een getrainde waakhond en die reist met u mee naar Ghana.

U zegt in uw eerste bericht dat u in Ghana heeft gewoond / gewerkt… Dan weet u ook wel welke wijken niet fijn zijn om te gaan wonen… maar goed ik geef u een paar gebieden, Osu , Lapaz

Ikzelf heb een appartement in Nigeria, wij hebben een wachter aan de gate. Die worden gewoon gerecruteerd via mond aan mond reclame. Het zijn meestal gastarbeiders afkomstig uit het noorden. Moslims van tegen de Sahara. Maar zij zijn geen vechters bazen, waakhonden zijn niet efficient, want de rovers deinzen voor niemand terug. In de 10 jaar heb ik zelf nog maar 1 overval gekend, en 1 kidnapping van mijn schoonbroer, zelf een Nigeriaan, dus maak je geen illusies.
Anderzijds ben ik in België al verschillende keren lastiggevallen, en hebben de politiediensten ook nooit iets ondernomen tegen de agressors. Dus ik zie niet in wat het verschil is met Africa. Alleen weet ik wel dat de kinderen, in LAgos , een stad met 17 miljoen inwoners , er van jongsafaan 5 à 6 jaar alleen te voet naar school. Hier durven we daar nog niet aan denken op hun 12 jaar.
Maar niemand kan je zowel hier als ginder garanties geven i.v.m. de veiligheid. Wij in België hebben ook een dutroux gekend, waarschijnlijk lopen er in Africa ook wel zulke gekken rond … sorry niemand kan je garanties geven … nergens ter wereld.

1 like

Niks dure, getrainde honden. Ik heb gewoon twee Ghanese hondjes voor de aardigheid ( gekregen als puppy)en ze blaffen als een gek als er iemand passeert. (Gelukkig passeren er niet zoveel mensen op de plek waar ik woon.)
Standaard is (bijna) elk huis ommuurd. Ook het mijne. Maar daar spring je zo overheen, als je dat wilt.
Niks security guard. Absoluut niet nodig. Als je er toch een zou willen, dan moet je gewoon rondvragen. Maar meestal liggen ze 's nachts toch te slapen bij de poort. Als er iets gebeurt heb je zelf sneller in de gaten dan “the night watch”.
Nogmaals, je bent hier net zo veilig als in Nederland. Want ook daar geldt, het is maar waar je woont. (En ook, hoe je je gedraagt!)

1 like

Dag Marcel,

Bedankt voor u info! Ik werkte in Eastern Region ,tussen de heuvels. Ik kwam niet te vaak in Accra,dus ben daar maar een beetje bekend.

Groeten

Dag Aplaku,

haha,moet wel lachen om dat u hondjes blaffen als een gek! Werkt in ieder geval wel.Natuurlijk schrikt een muur om het huis af,maar dat was mijn reactie ook, daar zijn ze zo over heen.
Mbt watch man; ook ik maakte het mee in mijn werk in Ghana,dat de watchman niet aan het watchen was snachts,maar notabena op een clienten matras buiten lag te snurken!
wat geeft u u honden te eten? Lijkt me dat hondebrokken zeer duur zijn in accra??

wat bedoel je met; het ligt er ook aan hoe je je gedraagt?

Groet

Hoi, bedankt voor u informatie! daar heeft u wel gelijk wat u schrijft over wat de politie doet/niet doet in belgie.
Ja,rovers deinzen, nergens voor terug,maar to the point, hoe bescherm je dan zelf werkelijk?

de beste bescherming zowel hier als ginder,
tracht bescheiden te leven, steek de mensen hun ogen niet uit met overtollige luxe uit te stallen,
wees vriendelijk maar gereserveerd wie je binnenlaat,
leef zoals de anderen zowel hier als ginder … geen dure sieraden, juwelen, schilderijen, of feesten … houd alles redelijk binnen de perken
en wil je toch eens extra vagant doen doe het dan daar waar men niet weet wie je bent en vanwaar je komt …
probeer zo weinig mogelijk op te vallen … dat is overal in de wereld de beste houding om jezelf en je familie te beschermen …

hoop dat dit zowat duidelijk is …

Ik kook zelf voor de honden. Rijst met kip, gary met gerookt vis, botten met rijst, brood met sardientjes etc. etc. Gewoon tamelijk goedkoop allemaal.
En over hoe je je gedraagt, zie de reactie van iamrefugee. Ik wil daaraan toevoegen, toon in alle gevallen resprect voor de mensen, het land en de cultuur; een regel die geldt over de hele wereld.

Mag ik mee komen eten met de honden?

Ghana is geen Nigeria, Misschien in Nigeria kan je niet met dure dingen lopen maar in Ghana kan dat wel. Ik kom al sinds 2006 in Ghana en vanaf de 1ste dag dat ik daar kom draag ik best dure kleding en sieraden zoals horloge’s, ring, mobieletelefoon’s en een grote zilverenketting het een grote hanger van een voetbalclub uit NL. Mij is nog nooit wat overkomen en nooit bedreigd. Doe gewoon normaal en doe gewoon vriendelijk tegen de mensen en loop niet met een boogje om hun heen, en doe ook niet voor als iemand die alles beter weet dan een ander, en niet als iemand die super belangrijk is( te hoog in de bol hebben )

Inderdaad poortwachter/ securitiy mannen slapen gewoon s’nachs als het rustig is ook vaak slapen ze overdag, mij is 2 x overkomen dat ik zeker meer dan 15 min buiten de poort heb gestaan midden in de nacht omdat meneer in diepe slaap was gevallen en zijn telefoon stond uit.

De meeste mensen kopen geen hondebrokken maar die geven de hond gewoon eten wat over is gebleven of de restjes.

Ghana is gewoon veilig je hoeft je geen zorgen te maken, en wat u leest op Ghana nieuws website’s moet u links laten liggen want er gebeuren overal vreseijke dingen in de wereld ook dus in Nederland.

Hoepeltje

U heeft ook dit bericht op de Ghana startpagina/prikbord gezet. De mensen daar geven bijna de zelfde antwoorden als hier, ene Bart Abokobi zegt dat hij een geweer in zijn huis heeft. Als ik u was zal ik niet aan die dingen beginnen een voorstander voor een vuurwapen te kopen moet u niet zijn zo erg is Ghana helemaal niet. Als u wel een vuurwapen koopt en u knalt toch iemand neer dan heeft u heel veel problemen.
U kunt u huis beveiging wat we hier tegen u zeggen en wat ze ook op het prikbord zeggen, bvb alarmsysteem, hoge muren om je huis, tralies achter de buitendeuren en voor/ achter ramen, een camerasysteem, hond(en).
Wat Bart tegen u zei over de meeste vorm van criminaliteit wordt door ’ bekenden ’ gepleegd… en dat is waar

Veiligheid bij privé en Internationale scholen zijn ook goed ( ook bij de Nederlandse school die in Accra zit )

U heeft nu een aantal mensen gehoord dat u en uw familie niet bang hoeft te zijn. U moet goed nadenken en alles goed overwegen. Als u over paar weken/ maanden nog bang bent over jullie veiligheid dan adviseer ik u om gewoon in NL te blijven en gewoon op vakantie naar Ghana te gaan ( maar ik zeg ga gewoon naar Ghana en zie of daar jullie toekomst ligt ) volg je droom

beste,
ik ben ook al een keer gekidnapt,het hangt helemaal af van de plaats en regio in de stadwaar je verblijft,
Sinds februari 2014 woon ik in Ghana, in een klein dorpje, bouw daar eevoudig huisje, ben enige blanke tussen
locale bevolking…entotaal geen problemen. ik pas mij aan aan de gewoonten en laat hen meeenieten van de weinigeluxe
die ik hierheb.Laat de lokale mensenklusje doen,enik behandel ze met respect…

het leven hier is simpel eenvoudig enrelaxed…geen zorgen

apropos,

ik zou ook een eenvoudig huisje willen bouwen, hoeveel kost dit in Ghana…
door het geweld in Nigeria overwegen mijn echtgenote en ik ook uit te wijken naar Ghana met de kids,
waar zit je ergens zou graag je wat vragen willen stellen per email, wil je mij contacteren via jesuisrefugier@yahoo.com
vriendelijke groeten

Hoi Marcel,

Bedankt voor u reactie,zo ook van anderen. Het heeft me wel rustiger gemaakt, heb meer vertrouwen.
U schrijft in Ghana Sart pagina dat ik waarschijnlijk teveel ghanese websites lees mbt kidnapping. Maar u weet toch zelf ook dat het wel eens gebeurd,u woont in Ghana. Het heeft in de Ghanese krant gestaan,en bij sommige scholen in Accra staat het zelfs met grote letters op de muur geschreven dat je moet oppassen ivm kidnapping.

Graag reactie,Groet

Ghana is nog altijd een veilig land.

De beste reizen zijn met Captain Africa