De Nederlandse ambassade is nog steeds bezig met evacuatie protocollen te maken aan de hand van de verblijfplaatsen van de Nederlanders in Egypte. Vaak zal een Nederlander naar Cairo moeten komen om uberhaupt ge-evacueerd te kunnen worden en het is nog altijd op kosten van de mensen zélf. Het calamiteitenfonds vergoed niets, ook al proberen reisorganisaties je dat wijs te maken. Dus, als je plannen hebt om naar Cairo, Suez, Alexandrië of andere plaatsen buiten de Rode Zee te gaan: het is op eigen risico.
Dat brengt me op dat nieuwsbericht van vanochtend: een Nederlands echtpaar in Libië kan niet ge-evacueerd worden omdat ze hun 12 katten en 2 honden niet achter willen laten. Ik neem aan dat evacuatie van al die beesten dermate duur is, dat ze dat niet kunnen bekostigen, en iemand die het over wil nemen is zo een twee drie niet gevonden!
Ze blijven dus in Libië…
Zo zullen er heel veel zaken een rol gaan spelen als je ge-evacueerd wordt. Zaken waar je niet eens bij stil hebt gestaan.
Wat laat ik achter, en wat neem ik mee? En wat vind ik terug als ik het achtergelaten heb? Moeilijke keuzes…