Keuze vanuit KL naar sumatra of borneo

Mijn vraag is: wie is op beide bestemmingen geweest. Waar zou je het beste voor kunnen kiezen en waarom.
Hierbij rekening houdende met:

• kosten ( als ik op de forums kijk lijkt me sumatra goedkoper)
  • ong. 3 weken totaal
  • maand augustus ( rekening houden met ramadan?)
  • na sumatra evt combineren met bali (korte rondreis & strand)
  • na borneo strand maleisie ( perhentian island b.v.)

In Azie zijn we alleen in Thailand geweest. Verder al diverse andere landen gezien, Tanzania, Amerika, Mexico, Venezuela e.d.

dat ligt er natuurljk aan wat je wilt. Er zijn veel redenen om voor de een of de ander te kiezen.

Bedoel je maleisisch borneo of kalimantan?
Sumatra is iig goedkoper dan beide, dat heb je goed. wat wil je? wat is je reisstijl? anders beetje moeilijk antwoord te geven op je vraag.

met 3 weken zou ik het niet verzinnen om ook nog naar bali te gaan.

Ik bedoelde Maleisisch Borneo…

Maar ik hoorde al dat in Sumatra erg veel houtkap is e.d. Dat Borneo dan mooier zou zijn… ( Sabah en Sarawak)

dit is zeker niet waar!
Sumatra barst uit zijn voegen van de prachtige jungle. uiteraard is er veel houtkap maar er is gelukkig nog steeds heel veel jungle. Wat dacht je van de eindeloze palmolie plantages in m. borneo? In m. borneo zijnook zeker nog flinke stukken ‘oude groei’ maar daar is het toch vooral erg versplinterd; kleine stukjes oerbos her en der. In sumatra vind je meer grote en aaneengesloten bosgebieden. Kijk eens naar gunung leusser of kerinci slabat.
M. borneo is ook een stuk toeristischer, infrastrucuur is beter, men spreekt er veel engels, luxere accomodatie, hogere prijzen. Sumatra is wat avontuurlijker. Nou ja ligt er natuurlijk aan hoe je het invult; op enkele plekken in sumatra kun je ook prima luxe vakantie houden en enkele pleken in m. borneo kun je ook echt avontuur vinden.